عامل قربانی شدن ۳۱ نفر در کربلا چه بود؛ افتادن یک نفر یا سقوط دیوار بتنی؟

«ناگهان عزاداران به روی زمین افتادند و این حادثه آغاز شد، زائرین زیادی روی هم افتادند. همه چیز به شکل بسیار ناگهانی رخ داد.»

عامل قربانی شدن ۳۱ نفر در کربلا چه بود؛ افتادن یک نفر یا سقوط دیوار بتنی؟

روز گذشته اتفاقی مرگبار مراسم عاشورا در کربلا را به شکل عجیبی خونین کرد، حادثه‌ای که هنوز علت اصلی آن مشخص نشده است اما در نتیجه آن ده‌ها نفر جان خود را از دست داده و زخمی شدند. حتی آنطور که آسوشیتدپرس گزارش داده، این مرگبارترین حادثه‌ای است که در سال‌های اخیر در طول مراسم روز عاشورا در کربلا رخ داده است.

روز گذشته، حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، در رابطه پیامدهای این اتفاق، با اشاره به این در باب‌الرجاء (در اطراف بین‌الحرمین به سمت حرم سیدالشهداء) به دلیل ازدحام جمعیت صورت گرفته است، اظهار کرد: در پی این حادثه براساس آماری که از وزارت بهداشت عراق اخذ شده است، ۳۱ نفر کشته و حدود ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

در ابتدا مسئولان اعلام کردند که هیچ ایرانی‌ای در این حادثه آسیب ندیده است. اما بعد معاون سازمان حج‌وزیارت اعلام کرد که نام ۴ ایرانی میان مجروح شدگان این حادثه قرار دارد. او در این رابطه داد: علی جمشیدیان از اصفهان، محمدباقر حائری از قم، محمد یوسفی از قم و محمد قربان (شهر نامشخص) بر اثر این حادثه مصدوم شده‌اند.

اما صبح امروز متأسفانه سازمان حج و زیارت تایید کرد که یک فرد مشهدی به نام حسین خاوری در این حادثه به شهادت رسید.

محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به حادثه‌ای که روز گذشته در حرم مطهر امام حسین (ع) اتفاق افتاد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، متأسفانه یک زائر ایرانی در حادثه دیروز کربلا جان باخته است‌.آمار افراد حادثه دیده که به پایگاه درمانی هلال احمر مراجعه می‌کنند بیشتر شده است که خوشبختانه بیشتر آن‌ها به صورت سرپایی مداوا شدند. آقای حیدری مسئول عتبات پزشکی جمعیت هلال احمر امروز با اولین پرواز برای بررسی دقیق‌تر به عراق اعزام می‌شود.

گفته می‌شود که خانواده این فرد پیدا شده‌اند و هماهنگی‌های لازم با خانواده زائر جان‌باخته انجام شده و برای انتقال پیکر او به ایران در حال انجام است. او از مشهد مقدس، متولد سال ۶۷ بوده که در این حادثه صدمه دیده و به بیمارستان منتقل می‌شود که متأسفانه فوت می‌کند.

عامل قربانی شدن ۳۱ نفر در کربلا چه بود؛ افتادن یک نفر یا سقوط دیوار بتنی؟

علت این حادثه چه بود؟

در واقع این حادثه در جریان برگزاری مراسم (دویدن طویریج) که هر سال ظهر عاشورا برای بزرگداشت قیام کربلا در بین الحرمین (منطقه‌ای بین حرم‌های امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) برگزار می‌شود، رخ داد و تعدادی از زائران زیر دست و پا ماندند. در بخشی از مراسم روز عاشورا در کربلا، زائران به سوی حرم امام حسین می دوند.

در رابطه با اینکه چه چیزی باعث شد تا در هنگام برگزاری مراسم «رکضه طویریج» ۲ اظهار نظر مختلف وجود دارد. روز گذشته یک منبع حاضر در حرم مطهر گفته بود که سقوط یک دیوار بتنی در باب الرجاء مقابل حسینیه تهرانی در نزدیک باب القبله حرم مطهر امام حسین حادثه آفرین شده است، در واقع این دیوار بتنی بدلیل حضور تعدادی از افراد در بالای آن برای تماشای مراسم موسوم به رکضه طویریج (دویدن طویریج) از تعادل خارج شد و روی دیگر زائران حاضر در محل سقوط کرد.

برخی از مقام های امنیتی هم این موضوع را تأیید کرده و گفته‌اند که حادثه در اثر ریختن دیوار کنار یک پیاده‌رو شروع شد و بعد افراد در زیر دست‌وپای هم کشته شدند و جان خود را از دست دادند.

عامل قربانی شدن ۳۱ نفر در کربلا چه بود؛ افتادن یک نفر یا سقوط دیوار بتنی؟

یکی از شاهدان این حادثه که زخمی و تحت درمان است در این رابطه گفت:‌ «ناگهان عزاداران به روی زمین افتادند و این حادثه آغاز شد، زائرین زیادی روی هم افتادند. همه چیز به شکل بسیار ناگهانی رخ داد.»

اما برخی از مسئولان عراقی براین باورند که حادثه انسانی باعث وقوع این اتفاق شده، نه سقوط دیوار بتنی. سخنگوی دفتر رسانه ای استان کربلا گفت درحالی که صدها هزار نفر در این دو شرکت کرده بودند یک نفر زمین خورد و باعث افتادن افراد پشت سر و فشار مرگبار جمعیت شد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها