صنایع فولاد تحریم را دور زده است/ افزایش صادرات فولاد به ۸ میلیون تن در سال

رئیس انجمن فولاد گفت: خوشبختانه تولید کاتالیست در ایران به خوبی رونق گرفته است و جای نگرانی از بابت کمبود مواد اولیه وجود ندارد.

صنایع فولاد تحریم را دور زده است/ افزایش صادرات فولاد به ۸ میلیون تن در سال

بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد درباره کاتالیست ( ماده ای که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال سازی، افزایش می­دهد) تولیدی در ایران گفت: کاتالیست موادی است که در صنایع مختلف پتروشیمی کارآیی بالایی دارد و از آن می‌توان در تامین مواد پتروشیمی و فولاد استفاده کرد. خوشبختانه تولید کاتالیست در ایران به خوبی رونق گرفته است و جای نگرانی از بابت کمبود مواد اولیه وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه در صنعت فولاد بی نیاز از مواد وارداتی هستیم، گفت: تمام مواد اولیه صنعت فولاد در ایران تأمین می‌شود و مشکلی در آن وجود ندارد. مدتی است که دچار تحریم شده ایم اما خوشبختانه تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی بر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان داشته باشد چرا که با بهره برداری بهینه منابع موجود، می‌توان با چینی‌ها هم در بازار فولاد رقابت کرد.

اثر بخشی شرکت های دانش بنیان بر رشد صنعت فولاد

رئیس انجمن فولاد با تاکید بر اثر بخشی شرکت های دانش بنیان بر رشد صنعت فولاد، بیان کرد: امروزه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت فولاد به خوبی فعالیت می‌کنند و اگر فعالیت آن‌ها نبود با توجه به تحریم‌ها دچار مشکلاتی می‌شدیم و به همت دانشمندان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی در این حوزه رشد خوبی داشته‌ایم.

سبحانی افزود: تحریم‌ها تأثیری بر روند رشد صنعت فولاد نگذاشته و تنها مشکل در تجارت این محصولات است که محدودیت‌هایی در این حوزه وجود دارد، اما با این حال این مشکلات را می‌توان با راه حل‌های موجود برطرف کرد. اکنون ظرفیت تولید فولاد ۳۵ میلیون تن است و تولید امسال هم حداقل ۲۵ میلیون تن فولاد محقق خواهد شد.

او درباره میزان صادرات فولاد گفت: سال گذشته در صنعت فولاد ۶ میلیون محصول صادر شد و امسال نیز به بیش از این روند خواهیم رسید. واردات فولاد نداریم، اما در موارد خاص که قطعه مورد نظر در داخل تولید نشود وارد کنیم. تاکنون عمده کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت از خارج کشور وارد می‌شد که تولید آن بطور انحصاری در اختیار سه کشور ژاپن، آمریکا و هند بود.

سبحانی گفت: امسال با توجه به شرایط خاص و تحریم ها در تلاش هستیم صادرات را به ۸ میلیون تن برسانیم. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید واحد‌های فولادی بیش از نیاز بازار است و هیچ کمبودی در این رابطه وجود ندارد به نحوی تولیدکنندگان مازاد تولید خود را صادر می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که اگر ۱۶ میلیون تن از فولاد در داخل مصرف شود، می‌توان ۱۰ میلیون تن آن را صادر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها