20 روز از هشدار رهبر انقلاب درباره سند 2030 گذشت / ابهام درباره سند آموزشی یونسکو ادامه دارد

«سند 2030 و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود، و امضای این سند و اجرای بی‌سروصدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.»

20 روز از هشدار رهبر انقلاب درباره سند 2030 گذشت / ابهام درباره سند آموزشی یونسکو ادامه دارد

این هشدار جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار 17 اردیبهشت معلمان و فرهنگیان درباره سند 2030، آغازی بود بر حساسیت‌ها نسبت به سندی که تاریخچه تصویب و امضای آن به سالهای قبل باز می گردد. (گزارش خبرفوری درباره تاریخچه این سند را اینجا بخوانید).

پس از آن، واکنش‌ها آغاز شد. منتقدان، دولت را متهم کردند که بی سروصدا سندی را امضا کرده و به اجرا گذاشته که نسبتی با فرهنگ انقلابی ندارد. دولتی‌ها اما در مقام توضیح برآمدند که چنین نبوده و سند 2030 امضا نشده و لازم الاجرا نیست. روحانی حتی در نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات به تندی پاسخ منتقدان را داد و گفت: از دروغ گویان در مورد سند 2030 نمي گذرم.

اما این دفاعیه‌ها درحالی بود که علما و مراجه نسبت به امضای این سند اعتراض کردند. مثلا آیت‌الله اراکی گفت: سند ۲۰۳۰ در تعارض آشکار با مبانی و اصول اعتقادی جامعه ایرانی اسلامی است... در این سند لفظ ملزم شدن دولت قید شده است. آیت‌الله مکارم شیراز ی هم خطاب به مدافعان دولت گفت: آقایان می‌گویند ما هنگام پذیرش این سند زیر آن نوشته‌ایم که ما تا جایی قبول داریم که با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد که راست می‌گویند و نوشته و به مقام معظم رهبری هم ارسال کرده‌اند و رونوشتی هم به ما داده‌اند؛ ولی این افراد توجه نکرده‌اند که آن ها می گویند شرایط شما را تا جایی می‌پذیریم که بر خلاف روح سند نباشد در حالی که ما یک کشور مذهبی و دارای شرایط و فقه خاصی هستیم و این تشکیلات با روح سند سکولار نمی‌سازد و چگونه قبول کنیم که آن را اجرا کنیم.

بحث‌ها بین موافقان و مخالفان دولت درباره سند 2030 در اوج تبلیغات انتخاباتی بالا گرفته بود که در فرجام پایگاه khamenei.ir با انتشار تاریخچه‌ای از سند 2030 تکلیف ماجرا را روشن کرد: «در جلسه‌ مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ هیئت دولت، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی، الزامی می‌شود. این کارگروه موظف می‌شود که برنامه‌های اجرایی این سند را به سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد. نخستین واکنش رسمی به این مصوبه‌ی هیئت دولت، چهار ماه پس از اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد، زمانی که ستاد نقشه‌ی جامع علمی کشور در جلسه‌ی هشتاد و هشتم خود، با گلایه از عدم اطلاع رسانی دولت به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگرانی خود را از تصویب و اجرای این سند اعلام می‌کند. با ادامه یافتن اجرای این سند و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه، این نگرانی به صحن عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ی ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ سرایت کرد و در حضور رئیس جمهور و وزرای مربوطه، نگرانی از تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ با صحبت چند تن از اعضای شورا به ریاست جمهوری منتقل شد. در حالیکه انتظار عمومی اعضای شورا بر این بود که با انتقال این دغدغه، روند رای‌گیری و در دستور‌کار قرار گرفتن توقف و اصلاح سند ۲۰۳۰ آغاز می‌شود اما رئیس‌جمهور این مسئله را به جلسه‌ی بعدی موکول می‌کند. جلسه‌ای که تا به ‌امروز تشکیل نشده است.»

پس از همه این کش و قوس‌ها، سرانجام علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در اولین نشست ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در سال جاری گفته «اجرای «سند 2030» کاملاً متوقف شده است». (مشروح اظهارات او را اینجا بخوانید). این درحالیست که امروز فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش گفته «موارد سند ۲۰۳۰ اجرایی نشده است.» این اظهارنظر پس از آن بود که برخی نمایندگان مجلس خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شده بودند.

اینکه با وجود حجم بالای انتقادها و انتشار بیانیه‌ها و طومارها و اظهارنظرها در نقد سند 2030، بالاخره دولت پذیرفته این سند را اجرایی کرده و حالا آن را متوقف می‌کند یا اینکه به‌تعبیر رئیس‌جمهور، نقدها به سند 2030 یونسکو ناشی از گزارش‌های اشتباه است، موضوعی است که 20 روز پس از بیانات رهبر انقلاب، هنوز نامشخص است. همین ابهام، نگرانی‌ها درباره نفوذ فرهنگی در نظام آموزشی را بیشتر می‌کند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین
    0

    چطور یهویی در زمان انتخابات یاد این موضوع افتاده اند مسوولین. مگر رفع تبعیض چیز بدی است 99 درصد این سند همان دستورات اسلام هستند چرا همه چیز را سیاسی می کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها