پسر ۹ ساله‌ام فیلم مبتذل دیده است، چگونه او را توجیه کنم؟

پسر ۹ ساله‌ای دارم که به تازگی در تبلت فیلم مستهجنی را دیده است. مانده‌ام این کودک ۹ ساله را چگونه توجیه و این مسأله را چگونه برای او توضیح دهم

پسر ۹ ساله‌ام فیلم مبتذل دیده است، چگونه او را توجیه کنم؟

سوال کاربر :

پسری ۹ ساله دارم که چند روز پیش در تبلت فیلم مبتذل دیده است. خواهش می‌کنم راهنمایی‌ام کنید چه کار کنم؟

در خصوص این پرسش، برای پاسخگویی بسیار مهم است که بدانم کودک، دختر بوده یا پسر. همچنین فیلم، مربوط به تبلت پدر بوده یا مادر، کودک چه نوع فیلمی دیده و آیا اولین بار بوده یا خیر. پاسخ دادن به چنین سؤال‌هایی از مخاطبان که کلی و مبهم است، آن هم بعد از مدت زیادی که از اتفاق مورد نظر گذشته کمک چندانی به والدین مشکل دار نمی‌کند. شاید برای کسانی که هنوز با چنین مشکلی برخورد نکرده‌اند، مناسب‌تر باشد. با این حال والدین گرامی پسر ۹ ساله، مشکلی که شما با آن مواجه شده اید، تابه حال برای بسیاری از خانواده‌ها پیش آمده است. در اینجا راهکارهایی برای پیشگیری و حل چنین اتفاقاتی ارائه می شود.

تعیین حریم خصوصی

با کودک خود درباره حریم خصوصی صحبت کنید. لازم است او بداند هر فردی دارای وسایل شخصی است که فقط مختص اوست مثل مسواک، شانه، موبایل، تبلت و ... . هر فردی زمانی مختص خود دارد مثل زمانی که کودک در حال درس خواندن است و دیگران نباید به این حریم وارد شوند. هر فردی مکان اختصاصی دارد مثل اتاق خواب والدین در زمان خواب که جزو حریم خصوصی آن‌هاست. بعضی اعضای بدن هر فرد (حتی بهتر است به آن‌ها اشاره شده و نام برده شوند) خصوصی خود او هستند و کسی اجازه ندارد به آن ها دست بزند و مثال‌هایی از این قبیل.

تعیین حد و حدود استفاده

برای خود و کودک تان حد و مرز استفاده از وسایل مجاز را مشخص کنید و بر اساس قراردادی که می‌بندید، عمل کنید ؛ برای مثال اگر کودک اجازه دارد از تبلت شما استفاده کند، زمان مشخص و محتوای معلومی را تعیین کنید.

دقت در وسایل مورد استفاده کودک

بچه‌های ما بسیار باهوش تر و زرنگ تر از چیزی هستند که ما تصور می‌کنیم. مراقب باشید که وسیله ای که در اختیار کودک قرار می دهید چه چیزهایی را به کودک منتقل می کند: اگر اجازه دارد از تبلت یا گوشی همراه شما استفاده کند، آن را از هرگونه مطلبی که مناسب کودک‌تان نیست خالی کنید یا در صورت لزوم کلا آن را از دسترس او دور نگه دارید. در ضمن برای حفظ سلامت روانی خانواده و بنا به دلایل زیادی خودتان هم سمت چنین محتواهای مخربی نروید. این تصور که او نمی تواند تبلت را روشن یا از آن استفاده کند، اشتباه است.

برخورد آرام در مواجهه با فرصت از دست رفته

اگر با وجود همه تمهیداتی که به کار گرفته اید، کودک شما در معرض تماشای تصاویر یا فیلم نامناسب قرار گرفت، خونسردی خود را حفظ کنید. او پس از دیدن چنین فیلمی حال خوشی ندارد و به تسلی نیاز دارد؛ نصیحت و سرزنش را به زمان دیگری موکول کنید و به آرامی او را از فضای ناخوشایندی که در آن قرار گرفته خارج کنید. اگر این اولین باری باشد که کودک چنین تصاویری می بیند، بیشتر نیاز دارد او را آرام کنید. ممکن است حتی احساس گناه کند و از یادآوری فیلم، بترسد. او را در آغوش بگیرید و به او بگویید که دوستش دارید. شاید در ابتدا به هیچ توضیحی نیاز نباشد و او فقط به آرامشی که از طرف شما می‌بیند اکتفا کند.

وقت و زمان مناسب برای توضیح

برای توضیح موضوع، نه آنقدر زیاد وقت بگذارید که جریان بیش از اندازه بزرگ شود و نه آنقدر آن را از دایره بحث خارج کنید که کودک کنجکاوی خود را از طریق دیگران- مثلا دوستانش- برطرف کند.
حتماً در این زمینه با مشاور مدرسه یا یک مشاور خانواده صحبت کنید و از او کمک بخواهید.
در خصوص هر توضیحی، لازم است شما بدانید کودکتان چه فیلمی دیده است. با صلاحدید مشاور، به کودک خود کمک کنید که به آرامی از موقعیتی که در آن قرار گرفته، خارج شود.

منبع: سیمرغ

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها