بازار مواد غذایی در آستانه ماه مبارک رمضان

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان همواره برخی خوراکی‌ها با تقاضای زیادی از سوی روزه داران مواجه می‌شوند که احتمال افزایش قیمت اقلام پر مصرف را در بر دارد. با این حال مسئولان دولتی و اتحادیه های مرتبط، آمادگی خود را برای تنظیم بازار و نظارت بر نحوه عرضه کالاهای مورد نیاز این ماه مبارک اعلام کردند تا از افزایش خارج از ضابطه قیمت ها جلوگیری گردد.

بازار مواد غذایی در آستانه ماه مبارک رمضان

ماه رمضان نزدیک است و طبق روال هر ساله، مردم انتظار دارند که دولت شرایط را برای دسترسی آنها به کالاهای مورد نیازشان فراهم کند.با نزدیک شدن به این ماه مبارک همواره برخی خوراکی‌ها با تقاضای زیادی از سوی روزه داران مواجه می‌شوند که احتمال افزایش قیمت اقلام پر مصرف مانند گوشت قرمز و مرغ، برنج، خرما، حبوبات، قند و شکر در این ماه را به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل نموده است. با این حال مسئولان دولتی و اتحادیه های مرتبط، آمادگی خود را برای تنظیم بازار و نظارت بر نحوه عرضه کالاهای مورد نیاز این ماه مبارک اعلام کردند تا از افزایش خارج از ضابطه قیمت ها جلوگیری گردد.


در این گزارش به بررسی بازار برخی کالا‌های پرمصرف پرداخته‌ایم. بر اساس آمار منتشر شده،‌ امسال نیز مانند سال گذشته با کمبود کالا در بازار مواجه نخواهیم بود.

خرما
موسوی-دبیر انجمن خرما- در رابطه با وضعیت عرضه و قیمت خرما در آستانه ماه رمضان بیان داشت: خرمایی که دراوایل فصل به قیمت 1500 تا 2 هزار تومان خریداری شده است در حال حاضر به 10 برابر قیمت فروخته می شود که هم به کشاورز و هم به خریدار ضربه زده است.او در پاسخ به این سوال که آیا تنظیم بازار برای این محصول اجرا شده است یا خیر، بیان داشت: تنظیم بازار برای خرما وجود ندارد که همین مساله حضور دلالان در بازار این محصول را فراهم کرده است.

مرغ و گوشت
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ذخایر مرغ با کیفیت به اندازه کافی موجود است و با هر گونه تخلف در افزایش قیمت برخورد می‌شود گفت: ۲۰ هزارتن گوشت مرغ ۵۳۰۰ تومانی برای تنظیم بازار ماه رمضان عرضه می‌شود.بصیری گفت: با عرضه کافی و به موقع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام از افزایش قیمت ها جلوگیری می شود.

لبنیات
رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران - در رابطه با وضعیت قیمت لبنیات در ماه رمضان بیان داشت: با توجه به فراوانی عرضه محصولات لبنی مشکلی برای تامین بازار ماه مبارک رمضان وجود ندارد.او تاکید کرد: قیمت این محصولات طی ماه‌های اخیر ثابت بوده است و در ماه رمضان افزایش نخواهد داشت و انتظار می‌رود این روند تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

آش و حلیم
محمدی رئیس اتحادیه غذاهای سنتی گفت: واحدهای مجاز ارائه دهنده غذاهای مرسوم این ماه مبارک از جمله آش وحلیم، موظف هستند بنر متحد الشکل که دارای کد شناسایی واحد صنفی است را در محل کار خود نصب کنند و به مردم توصیه می کنیم حتما از واحدهای مجاز دارای کد خرید نمایند. وی در خصوص قیمت های مصوب در این ماه تصریح کرد:قیمت مصوب حلیم درجه یک با مخلفات 15 هزار تومان و حلیم ساده 14 هزار تومان، آش شله قلمکار با مخلفات 15 هزار تومان و ساده 14 هزار تومان، آش رشته با مخلفات 13 هزار تومان و ساده 12 هزار تومان تعیین شده است.

برنج
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به ذخایر مناسب کالاهای اساسی شامل: گندم، برنج، شکر و روغن در کشور، بابت میزان توزیع و تنظیم بازار این کالاها در ایام ماه مبارک رمضان هیچگونه مشکلی نداریم.همچون سنوات گذشته، برای تنظیم بازار برنج در ایام ماه مبارک رمضان و به منظور حفظ ثبات قیمت ها و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی سودجویان و دلالان، مقدار 30 هزار تن برنج در شبکه‌ی توزیع تعاونی ها و فروشگاه های زنجیره ای با قیمت 2700 تومان برای مصرف کنندگان، تحت عنوان طرح ضیافت توزیع می کنیم. بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازارکشور مقدار 20 هزار تن شکر سفید اعلا با توجه به افزایش مصرف شکر در این ایام، به قیمت 2855 تومان برای مصرف کننده نهایی توسط این شرکت در سراسر کشور توزیع میشود

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های ماه رمضان هستند که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کنند. شاید بتوان گفت بعد از خرما،‌ مهم‌ترین شیرینی است که در این ماه به میزان بالایی مصرف می‌شود. تقاضای زیاد مشتریان برای خرید زولبیا و بامیه این بار هم باعث افزایش 12‌درصدی آن در بازار شده است. در همین رابطه،‌ رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‎فروشان با اشاره به پیشنهاد افزایش ۱۲‌درصدی قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان گفت: «قیمت پیشنهاد شده برای هر کیلو زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان است.» علی بهره‌مند ادامه داد: «پیشنهاد ما برای افزایش قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان 15‌درصد بوده که این رقم هنوز از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده تایید نشده است.» در حال حاضر هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه يك 9800 تومان و هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه دو 9000 تومان در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر قيمت دارد.

نان سنگک

قیمت نان سنگک در ماه رمضان در راستای همکاری با دولت افزایش نمی‌یابد، اما اگر نانوایان درخواست داشته باشند، باید بررسی شود. در همین رابطه،‌ رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: «بر اساس نرخ‌نامه‌ای که سه سال پیش برای نان و سنگک در نظر گرفته شده بود، در ماه مبارک رمضان امسال نیز قیمت نان دولتی با وزن ۴۰۰ گرم ۸۰۰ تومان، در صورتی‌که یک رو کنجد باشد با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود و اگر دو رو کنجد باشد با قیمت ۱۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.» محمدرضا نظرنژاد اعلام کرد: «نان سنگک آزادپز نیز گرچه بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود، اما حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان نرخ آن بوده که البته از سه سال گذشته تاکنون تغییر نکرده که بر اساس تقاضای مشتری ممکن است بیشتر از این نرخ نیز فروخته شود.»

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها