مراقبت از زندانیان هم الکترونیکی می‌شود

روش های جدید مراقبت از زندانیان در کشور اجرا خواهد شد.

مراقبت از زندانیان هم الکترونیکی می‌شود

قرار بود که در اواخر سال 94 طرح مراقبت الکترونیکی اجرا شود. این طرح شامل استفاده از دستبند و پابند الکترونیکی می‌شد. روز گذشته برای نخستین بار این طرح عملی شد و از دستبند و پابند الکترونیکی رونمایی شد. در ادامه به معرفی بیشتر این دستبندها و قابلیت هایشان می‌پردازیم.

استفاده از این دستبندها چه زمانی در دستور کار قرار گرفتند؟

از اواخر دوره دوم ریاست آیت‌الله شاهرودی در قوه‌قضاییه، موضوع استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی با عنوان «مراقبت الکترونیکی زندانیان» در دستور کار قرار گرفت و اواخر سال 87 مذاکره با یک کشور اروپایی برای ورود اولین نسل از دستبندهای الکترونیکی آغاز شد اما با وجود ورود نمونه‌های اولیه و آزمایشی این دستبندها، بنابر دلایلی مورد تأیید مسئولان امر قرار نگرفت و از دور خارج شد.

بعد از حضور آیت‌الله آملی‌لاریجانی و با توجه به نگاه ویژه وی مبنی بر ضرورت حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری، موضوع «مراقبت الکترونیکی» همچنان در دستور کار سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور قرار داشت اما خروجی اقدامات مسئولان در این زمینه، صرفا به «نبود منابع مالی» و «تأیید نشدن نمونه‌های آزمایشی» محدود شد و هنوز از اجرای رسمی این طرح که می‌توانست و می‌تواند سهم قابل توجهی در کاهش جمعیت زندان‌ها داشته باشد، خبری نبود.

سال 96 اما تمام این گمانه زنی ها برای استفاده از این دستبندها خاتمه یافت و دیروز در همایشی رسما از این طرح جدید رونمایی شد.

دستبندهای الکترونیکی چه کاربردی دارند؟

با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و همین باعث می‌شود تا از فراری شدن زندانی و خروجش از مرزها جلوگیری شود. زیرا با استفاده از یک قطعه الکترونیکی تحت عنوان دستبند که به محکوم‌علیه وصل شده و با سیستم موقعیت‌یابی(gps) کنترل می‌شود و بدین‌ترتیب بدون حضور در زندان حق خارج شدن از یک منطقه مشخص را نخواهد داشت.

منبع: خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها