رییس سازمان نقشه برداری ایران در گفت‌وگو با خبرفوری:

در برخی نقاط کشور شاهد 3متر فرونشست هستیم/ پیشروی فرونشست به محدوده‌ فرودگاه امام نگران کننده است

مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری ایران با بیان اینکه مرگ زمین نتیجه پدیده فرونشست است، گفت: متاسفانه در برخی نقاط تهران نرخ فرونشست بسیار بالا است و ما نگران پیشروی فرونشست به محدوده‌ فرودگاه امام هستیم.

در برخی نقاط کشور شاهد 3متر فرونشست هستیم/ پیشروی فرونشست به محدوده‌ فرودگاه امام نگران کننده است

محمدرضا هاشمی- رییس سازمان نقشه برداری ایران با بیان اینکه فرونشست پدیده‌ای است که کاهش ارتفاع در پهنه‌های وسیع سرزمینی اتفاق می‌افتد ، گفت: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی منشا این پدیده است که ما در نقاط مختلف کشور با آن روبرو هستیم.
وی ادامه داد: فرونشست زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ خاک در پهنه‌ای وسیع بسته می‌شود که این اتفاق مانع نفوذ آب به درون زمین می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه ما از دهه 80 این پدیده را در کشور گزارش کردیم افزود: نقاطی که درگیر فرونشست هستند در همه جای ایران پراکنده‌اند و نمی‌توانیم بگوییم فلان استان فقط درگیر است. خراسان رضوی ، تهران ، قزوین، فارس، کرمان، یزد و بیشتر استان‌ها تحت تاثیر فرونشست هستند، نرخ فرو نشست در کشور ما تا 30 سانتیمتر به صورت سالانه و گاهی بیشتر گزارش شده است. مثلا ما جایی در ایران داریم که در ده سال 3 متر کاهش ارتفاع داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: این اتفاق در پهنه‌ای وسیع و با شیب ملایم اتفاق می‌افتد در نتیجه ممکن است افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند متوجه این اتفاق نشوند. اما آثار و علایمی را می‌بینند که نشانگر این تغییر است. چیزی که فرونشست را برای ما پر مخاطره می‌کند، این است که این اتفاق معلول یک موضوع مهم است که آن خشکسالی و بحران آب است.

مرگ زمین نتیجه فرونشست است
رییس سازمان نقشه برداری ایران در رابطه با راه جلوگیری از فرونشست گفت: ما باید صرفه‌جویی کنیم و منابع را مدیریت کنیم. فرونشست نتیجه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و خشکسالی است، با ادامه فرونشست ما شاهد پدیده مرگ زمین هستیم.

شفیعی ادامه داد: زمینی که دچار فرونشست می‌شود به هیچ وجه قابل احیا نیست و هروقت که این اتفاق بیفتد در زمانی که ما شاهد بارش‌های طولانی هستیم نه تنها آب به زمین نفوذ نمی‌کند، بلکه باعث تغییر مسیر آب‌های سطحی و وقوع سیلاب می‌شود.

نرخ فرونشست در استان تهران بسیار بالا است
وی خاطرنشان کرد: استان تهران یکی استان‌هایی است که ما شاهد نرخ بالای فرونشست در آن هستیم. به خصوص در شهرستان‌های جنوبی و جنوب غربی استان این اتفاق افتاده است. ورامین، پاکدشت، اسلامشهر و کرج از نقاط درگیر با فرونشست هستند. همچنین در محدوده جنوب غرب شهر تهران یعنی محدوده اتوبان آزادگان، این اتوبان نرخ بالایی در فرونشست دارد و اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که این منطقه در یک دوره مشخص بیش از 10سانتیمتر فرونشست داشته است.

نگران پیشروی فرونشست به محدوده‌ی فرودگاه امام هستیم
رییس سازمان نقشه برداری ایران تاکید کرد: اتوبان آیت‌الله سعیدی هم تحت تاثیر فرونشست است. ما نگران این هستیم که این مشکل به محدوده فرودگاه مهرآباد کشیده شود. از طرفی ما در محدوده فرودگاه امام با نرخ چند سانتی متری فرونشست روبرو هستیم. این‌ها زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم ما در تهران هستند، همچنین در منطقه ورامین و در تاسیسات راه‌آهن فرونشست مشاهده شده است. متاسفانه همین محدوده‌هایی که فرونشست دارند، جز مناطق پر جمعیت هستند.

سکونت در مناطقی که دچار فرونشست هستند خطرآفرین است
شفیعی با بیان اینکه در بخشی از این مناطق زمین های کشاورزی زیادی وجود دارد ، گفت: با مرگ زمین در این مناطق استمرار فعالیت‌های کشاورزی به خطر می‌افتد. کشاورزانی که مایحتاج مردم تهران را تامین می‌کنند.
وی افزود: در پدیده فرونشست ما شاهد ایجاد شکاف‌هایی در سطح زمین یا دیوار و سطح عمودی ابنیه هستیم که با بروز این اتفاق امکان استفاده از این اماکن از بین می‌برند. همچنین استفاده از این نقاط برای سکونت را خطر آفرین می‌کند که در جنوب غرب شهر تهران نشانه‌های این شکاف‌ها قابل دیدن است.
رییس سازمان نقشه برداری ایران ادامه داد: در برخی از استان‌های دیگر که شرایط برای ایجاد این شکاف‌ها آماده بوده است، روستاهایی را داریم که بخش زیادی از آن روستا تخلیه شده و امکان سکونت در آنها نیست.
وی تأکید کرد: ما به صورت منظم گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت فرونشست در جغرافیای مختلف منتشر می‌کنیم که مردم می توانند با مراجعه با آدرس درگاه اینترنتی سازمان نقشه برداری کشور به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

66

حجم ویدیو: 28.70M | مدت زمان ویدیو: 00:14:23 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    فرونشست تازه اولشه کارهای بیرویه اعم از،حفاری زدن چاهای غیرقانونی، درکل عمل خودمون پاپیچ خودمون خواهدشد،،،،پشت بنداینها دروغ دزدی اختلاص امیدگذاشتن مردم روزبروز ناامیدشدن مردم خلاصه اش میشه فرونشست بلاهاییست که بحکم خداوندنازل میشود ،غیرازرضای خداکارنکنیم تابلا نازل نشه

  • arman
    0

    شهرداری رشوه میگیره و معمار همممه جا گودبرداری میکنه و برج میزنه و چنگ میندازه به زمینی که حق همه مردمه . و اخرش میشه نشست زمین . شهرداری مهمترین جایی هست که در فساد غوطه وره

  • مهسا
    0

    بر پدر مادر عاملین اینهمه چاله و دست انداز و فرو نشست لعنت...

  • ////
    0

    عدم برنامه ریزی و سوء مدیریت در مورد همه چیز مشکل ساز و خطر آفرین است ، بله این نکته ای است که مسئولین ما از آن غافلند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها