آیا ایران خودرو از چاله به چاه می‌افتد /پشت پرده فشارها برای انتخاب گزینه دولت

در حالی عباس علی آبادی، گزینه دولت برای تصدی مدیرعاملی ایران خودرو است که گزینه مورد نظر وزیر صنعت شخص دیگری است.

آیا ایران خودرو از چاله به چاه می‌افتد /پشت پرده فشارها برای انتخاب گزینه دولت

بعد از آنکه علی ربیعی، سخنگو دولت در نشست خبری هفته گذشته خود، عباس علی آبادی را به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو اعلام کرد، خبرها حاکی از آن است که هنوز گزینه نهایی تعیین نشده است. طبق اطلاع منابع آگاه از وزارت صنعت، عباس علی آبادی شروطی را برای پذیرش این مسئولیت مطرح کرده که هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

این در حالی است که گزینه اصلی وزارت صنعت برای تصدی مدیرعاملی ایران خودرو، عباس علی آبادی نبوده و ظاهرا وی از طرف دولت به وزارت صنعت معرفی شده است. به استناد اطلاعات به دست آمده، حکم مدیرعاملی مصطفی خان کرمی، هفته گذشته و قبل از اعلام سخنگو دولت، آماده شده بود که در دقیقه نود این گزینه تغییر می کند.

وفادار به عنوان اولویت دوم وزارت صنعت نیز در حالی به عنوان دیگر گزینه مطرح است که کمتر کسی صلاحیت حرفه ای وی را برای این مسئولیت سنگین تایید می کند به طوری که حتی نزدیکان وزیر صمت نیز به شدت با این گزینه مخالفت کرده اند چرا که سوابق و توان مدیریتی وی را در حد و اندازه مدیرعاملی یک گروه صنعتی خودروساز نمی دانند.

در بین گزینه ها مطرح شده، محسن ناقدی که سابقه قائم مقامی ایران خودرو را در کارنامه دارد، از دیگر گزینه های جدی است. وی از بدنه کارشناسی در ایران خودرو رشد کرده و تمامی سوابق ش در همین گروه خودروسازی است. طبق بررسی های صورت گرفته ناقدی جوان ترین و کم حاشیه ترین گزینه مطرح است که سلامت کاری وی مورد تایید بسیاری از نهادها است. شنیده ها حاکی از آن است که جریان های مورد اعتماد اصولگرایی و اصلاح طلب در مجلس موافقت ضمنی خود را در خصوص وی اعلام نموده اند.

هرچند که علی رغم میل باطنی وزیر صنعت، هیئت دولت در حال تحمیل عباس علی آبادی به بزرگترین خودروساز کشور است ولی ذکر این نکته ضروری است که صنعت خودرو با بیش از چهار دهه سابقه، مملو از مدیران شایسته و توانمند می باشد که نیازمند به کارگیری مدیری خارج از بدنه آن نباشد. سوابق کاری علی آبادی، در حوزه نیرو و انرژی شاید در برخی حوزه ها مرتبط با صنعت خودرو باشد، ولی ایران خودرو نیازمند یک صنعتگر خودرویی است و نه یک مدیر پروژه های نیروگاهی. شاید با انتخاب علی آبادی، مجددا شاهد تکرار همان ناکارآمدی های سال های گذشته باشیم و از این ایران خودرو با اتخاذ این تصمیم از چاله به چاه بیفتد.

انتخاب وزیر صنعت، انتخاب تعیین کننده ای برای صنعت خودرو است. چرا که بحران ناکارآمدی در دوران قبل در کنار نارضایتی مردم و تحریم های خارجی، فرصت را برای آزمون و خطا از بین برده است. ایران خودرو یک بنگاه تازه تاسیس و کوچک نیست که محل تاخت و تاز جریان های سیاسی و سهم خواهی برخی از مدیران ارشد باشد. اشتغال بیش از 50 هزار نیروی کار در این گروه صنعتی به هر مسئول دلسوزی این گوشزد را می کند که نباید با سرنوشت چنین شرکتی بازی سیاسی کرد. عملکرد علی آبادی اگر مطلوب دولت است، همان کافی است که وی در مپنا بماند و آینده سرنوشت ایران خودرو را به اهل فن تر و خانواده خود این گروه صنعتی بسپارد.

منبع: خط بازار

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • علی
    0

    این نوشته از چه کسی بود. چرا بدون منبع و ماخذ مطلب ارائه می کنید. در ضمن مدیریت در اصل و اساس به. تخصص ارتباطی ندارد. مدیریت نیاز به رویکردهای صحیح مدیریتی دارد. اگر تجربه هم داشته باشد در یک رشته تخصص خوب بهتر است. ام تاکید می کنم به یک مدیر خوب هر مجموعه ای با هر تخصصی را بدهید به نحو احسنت مدیریت می کند. با تجربه و سابقه هر چقدر هم که زیاد با شد, تا زمانی که رویکرد و نگاه مدیریتی وجود نداشته باشد هیچ جهشی اتفاق نمی افتد. حداکثر وضعیت موجود حفظ می شود.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      چون خبر فوری علی رغم اینکه ادعای مستقل بودن داره از این گزارش معلوم بود که داره از جریان خاصی حمایت میکنه. زمانه ی بدی شده به هیچ کس نمیشه اعتماد کرد این هیولای هفت سر فساد بد جور همه جا رخنه کرده.

  • حمید
    0

    بنظرم مصطفی خان کرمی بهترین گزینه است ... چون تو مبارزه با فساد و رانت هیچ تعارفی با کسی نداره و از بدنه خودرو سازی بوده و از کارشناسی تا قائم مقامی خودروسازی ها تجربه کسب کرده لذا تو این شرایط میتونه بهترین تصمیم باشه تو این دو روز اخیر البته مورد حمله های زیاد رسانه ای قرار گرفته چون دلالان و مافیای خودرو بشدت مخالف حضور ایشان هستند

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      مبارزه با فساد و رانتش خوب اومدی زهی خیال باطل.

    • شاد
      0

      این خان کرمی سردسته دزداس

  • علی
    0

    باسلام تعجب می کنم که گزارشگر به سابقه کاری افراد مطرح هیچ اشرافیتی نداشته است جهت استحضار آقایان ناقدی و خان کرمی از پرسنل آقای وفادار در گروه صنعتی ایران خودروبوده اند چطور می شود آقای وفادار که از سال ۶۷ تا کنون در گروه صنعتی ایران خودرو در تمام رده ها فعالیت داشته است از جمله کارشناسی، مدیریت، معاونت، قایم مقامی مدیرعاملی و رئیس هیئت مدیره چندین شرکت گروه صنعتی ایران خودرو، نائب رئیسی ایران خودرو با رشته تحصیلی مهندس خودرو و مدیریت اجرایی و ... فرد ضعیفی باشد؟ مطمئنا افراد متخصص و کاردان می دادند که در این شرایط بهترین گزینه آقای وفادار است

  • arman
    0

    با وجود این همه کثافت کاری توی خودروسازهای بزرگ ایران، مدیریتش باید انتخاباتی بشه و سر ۲-۳ سال بره کنار .مثل یکه زارع که یه عمر هر غلطی که خواست توی این کمپانی کرد و یه خودروی ۱۴ میلیونی الان ۷۵ میلیون تومنه

  • احمدی
    0

    اکثر مدیران با وابستگی جنایی وارد شرکت و حتی نهادهای دولتی شدن .اگه تخصص اون کار هم داشته باشن با نو اوریهای جدید و پیشرفت های اون حوزه فعالیتشون اشنایی ندارن به دلیل این که یک مدیر عامل در ایران به فکر پیشرفت اون مجموعه نیست اول باید بتونه تو این مدت کوتاه وضعیت مالی خودش و مجموعه ارتقا بده نه این که به رفاه مردم فکر کنه به همین دلیل که ماشینی که الان تحویل مردم میده همون ماشین ۴۰ سال پیش و حتی بی کیفیت تر.دولت هم درامد تعرفه گمرکی حاضر نیست معاوضه کنه با قربانی نشدن سالانه هزار نفر در جاده های کشور.خیانت از این بالاترم هست؟

  • عارف عبداللهی
    0

    باسلام تعجب می کنم که گزارشگر به سابقه کاری افراد مطرح هیچ اشرافیتی نداشته است جهت استحضار آقایان ناقدی و خان کرمی از پرسنل آقای وفادار در گروه صنعتی ایران خودروبوده اند و اشخصاص فعالی می باشند ولی چطور می شود آقای وفادار که از سال ۶۷ تا کنون در گروه صنعتی ایران خودرو در تمام رده ها فعالیت داشته است از جمله کارشناسی، مدیریت، معاونت، قایم مقامی مدیرعاملی و رئیس هیئت مدیره چندین شرکت گروه صنعتی ایران خودرو، نائب رئیسی ایران خودرو با رشته تحصیلی مهندس خودرو و مدیریت اجرایی و ... فرد ضعیفی باشد؟ مطمئنا افراد متخصص و کاردان می دادند که در این شرایط بهترین گزینه آقای وفادار است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها