چه کسی قدرت برتر در اقیانوس هند است؟

این گزارش تمرکزش بر روی این مسأله است که چین در استراتژی دفاع ملی ٢٠١٨ دونالد ترامپ به عنوان «قدرت بزرگ» و رقیب آمریکا شناخته می‌شود؛ در حالی که آمریکا به عنوان قدرت برتر نظامی در جهان شناخته می‌شود.

چه کسی قدرت برتر در اقیانوس هند است؟

بر اساس یک گزارش جدید، وضع نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام به دلیل درگیری‌هایی که در نقاط دیگر داشته، ناتوان شده و فرسایش یافته است و در این میان چینی‌ها قدرت بالاتری پیدا کرده‌اند.

مرکز تحقیقات ایالات متحده در دانشگاه سیدنی روز جمعه گزارشی ١٠٤ صفحه‌ای را منتشر کرده با نام «جلوگیری از بحران: استراتژی آمریکا، هزینه‌های نظامی و دفاع در اقیانوس هند و آرام» که نشان می‌دهد آمریکا دیگر قدرت برتر در اقیانوس هند نیست و توانایی این کشور برای حفظ تعادل مطلوب قدرت کاملا نامطمئن است.

این گزارش تمرکزش بر روی این مسأله است که چین در استراتژی دفاع ملی ٢٠١٨ دونالد ترامپ به عنوان «قدرت بزرگ» و رقیب آمریکا شناخته می‌شود؛ در حالی که آمریکا به عنوان قدرت برتر نظامی در جهان شناخته می‌شود، به نوشته این گزارش «اثرات جنگ‌های خاورمیانه، بودجه‌های سخت، سرمایه‌گذاری در توانایی‌های پیشرفته نظامی و دستور کار لیبرال‌سازی آمریکا باعث شده تا نیرو‌های ایالات متحده آمریکا برای رقابت در اقیانوس هند و آرام ضعیف شوند».

در این گزارش آمده است: «با مطالعه روش‌های جنگی آمریکا و با توجه به قدرت و تسلط نظامی‌اش در همه حوزه‌ها، چین مجموعه‌ای از موشک‌های دقیق برای مقابله با این سیاست‌ها را طراحی کرده است که برتری این کشور را به لحاظ جنگ دریایی در اقیانوس هند و آرام نسبت به آمریکا تضمین می‌کند. با توجه به این‌که برای آمریکا بسیار دشوار است که با همه این سلاح‌های پیشرفته چینی مقابله کند، پکن می‌تواند به سرعت با استفاده از قدرتی محدود، پیش از آن‌که آمریکا بتواند واکنشی نشان دهد، به پیروزی قطعی برسد؛ خصوصا در اطراف تایوان، مجمع‌الجزایر ژاپن و در دریای جنوب شرقی آسیا.»

در آن زمان که آمریکا خود را مشغول جنگ و حفظ قدرت خصوصا در خاورمیانه کرده بود، چین سیستم‌های نظامی دریایی و هوایی خود را پیشرفته کرد و توانست موشک‌های زمینی خود را به شکل زیادی گسترش دهد تا در منطقه شرق آسیا و اقیانوس هند و اقیانوس آرام از منافعش به خوبی دفاع کند. در این مناطق بسیاری از منافع پکن برخلاف منافع واشینگتن است.

پیش از این هم بین این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان درگیری‌ها و نزاع‌های اقتصادی آغاز شده است. این دو کشور با تعیین تعرفه بر کالا‌های یکدیگر، باعث ضررهای میلیارد دلاری به هم شده‌اند. آمریکا، اما ادعای چین بر دریای جنوبی چین و جزیره خودمختار تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد. تایوان اخیرا چند اف١٦ به ارزش ٨‌میلیارد دلار از آمریکا دریافت کرده که موجب خشم پکن شده است.

اگر چه درگیری بین آمریکا و چین هنوز به خشونت و جنگ کشیده نشده، اما گزارش روز جمعه نشان می‌دهد که چین ممکن است برای رسیدن به اهدافش جنگ محدودی را راه بیندازد تا تایوان را از آن خود کند یا ادعای کنترل خود را بر روی جزایر مورد مناقشه نه‌تن‌ها با قابلیت‌های جنگی متعارف بلکه با حملات سایبری و سیاسی به کرسی بنشاند. در این گزارش آمده: «در همه این سناریوها، هدف چین زدن اولین ضربه برای دستیابی به اهداف دیرینه سیاسی و استراتژیکش است؛ آن‌هم قبل از آن‌که آمریکا بتواند کاری انجام بدهد و مانع آن شود.» در این گزارش همچنین آمده است که آمریکا اگر چه پول‌های زیادی را صرف هزینه‌های دفاعی و نظامی خود کرده است- هزینه‌ای به اندازه هزینه نظامی دست‌کم ٧ کشور-، اما پنتاگون بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند در حال حاضر در اقیانوس هند و آرام با چین درگیر شود.

همچنین این گزارش پیشنهاد می‌دهد، با توجه به این‌که چین و روسیه در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر در منطقه هستند، آمریکا هم باید به دنبال شرکای منطقه‌ای بگردد تا بتواند قابلیت‌های نظامی خود را در این منطقه افزایش دهد تا رویکردی در مقابل چین داشته باشد و گسترش استراتژیک قدرت چینی‌ها را خنثی کند.

این گزارش می‌گوید که آمریکا در مقابل مسیری که چین در پیش گرفته، انتخاب‌های سختی دارد؛ انتخاب‌هایی که شاید تمایلی به آن‌ها نداشته باشد یا برایش ناممکن باشند.

منبع: فرارو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یک رزمنده پیشکسوت
    0

    دولت کارت حکمت مارا بجای اولش برنگرداندهراتفاقی برای کشوربیفته دیگرنبایدروی رزمندگان حساب کندوسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها