کمیته بی‌نظمِ انضباطی!

کمیته انضباطی فدراسیون والیبال در پرونده‌های مشابه کریمی و چپرلی، دو بازیکن متخلف والیبال آرای متفاوتی صادر کرده است.

کمیته بی‌نظمِ انضباطی!

در فصل نقل و انتقالات والیبال گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که موجب اختلاف بین دو باشگاه می‌‌شود. امسال هم چنین اتفاقاتی رخ داده و کمیته انضباطی هم برای رسیدگی به آنها وارد عمل شده است.

یکی از این پرونده‌ها مربوط به سلیم چپرلی بود که کمیته انضباطی فدراسیون والیبال بعد از تشکیل جلسه پیرامون درخواست باشگاه سایپا در خصوص تعیین وضعیت سلیم چپرلی بازیکن تیم پیکان در لیگ سال 1397، رای نهایی خود را صادر کرد.

بر این اساس «قرارداد بازیکن سلیم چپرلی با باشگاه پیکان دارای اعتبار تشخیص داده شد، اما از آنجا که عمل بازیکن از مصادیق انعقاد قرارداد با دو باشگاه در یک سال بوده است و عمل نامبرده بر خلاف مقررات آیین نامه سازمان لیگ صورت گرفته است، با استناد به اختیار حاصل از ماده 4 آیین نامه انضباطی، سلیم چپرلی به شش جلسه محرومیت از حضور در مسابقات لیگ برتر سال 1398 و مبلغ دویست میلیون ریال جریمه نقدی محکوم گردید.»

برای این پرونده باشگاه سایپا درخواست تجدید نظر کرده و منتظر نظر کمیته استیناف است. برخورد قاطع کمیته انضباطی در موارد مختلف موجب می‌شود تا سایر بازیکنان به چنین مواردی توجه بیشتری داشته باشند و برای انتخاب تیم‌های خود حساسیت‌های خاصی داشته باشند.

چند روز پس از تعیین تکلیف پرونده چپرلی کمیته انضباطی فدراسیون در خصوص درخواست باشگاه شهرداری ارومیه نسبت به تعیین وضعیت جواد کریمی اعلام رای کرد که در این رای آمده است: «قرارداد آقای جواد کریمی سوچلمایی با باشگاه شهرداری ارومیه معتبر و دارای اعتبار قانونی تشخیص داده شد، اما از آنجا که بازیکن یاد شده پس از انعقاد قرارداد با باشگاه شهرداری ارومیه مجددا با باشگاه پیکان انعقاد قرارداد نموده است و عمل نامبرده بر خلاف مقررات آئین‌نامه سازمان لیگ بوده و از مصادیق انعقاد قرارداد همزمان با دو باشگاه در یکسال محسوب می‌گردد، با اختیارات حاصل از ماده 4 آئین‌نامه انضباطی، بازیکن جواد کریمی سوچلمایی به شش جلسه محرومیت از حضور در مسابقات لیگ و دویست میلیون ریال جریمه نقدی محکوم گردید.»

محمود شیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان پیش از این اینکه حکم جواد کریمی به صورت قطعی صادر شود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد که اگر کریمی را از پیکان بگیرند این تیم از حضور در لیگ برتر کناره‌گیری خواهد کرد و حالا این اتفاق رخ داده و باید واکنشی پیکانی‌ها را دید؛ البته شنیده شده که خودروسازان به دنبال تجدید نظر هستند.

یک نکته‌ درمورد آرای کمیته انضباطی در این دو پرونده موجب شد تا از آنها به عنوان نمونه فعالیت‌های این کمیته استفاده شود. هر دو بازیکن در شرایطی که با باشگاه قبلی خود قرارداد داشتند با باشگاه جدید مذاکره کرده و توافقنامه‌ای با چند بند و تبصره امضا کرده‌اند.

نکته‌ای که از سوی سایپایی‌ها هم تایید شده این است که چپرلی بعد از امضای قرارداد مبلغی هم به عنوان پیش پرداخت دریافت کرده که البته بعد از رای کمیته انضباطی آن را به باشگاه برگردانده است، اما این موضوع درخصوص پرونده کریمی وجود نداشت؛ حتی گفته شده کریمی در توافقنامه خود با باشگاه شهرداری ارومیه قید کرده که حضورش در این تیم منوط به اخذ رضایتنامه از باشگاه پیکان است، اما کمیته انضباطی درمورد این دو پرونده آرای عجیبی صادر کرده که شائبه‌هایی را پیش از شروع لیگ در ذهن ایجاد می‌کند.

چطور ممکن است بازیکنی با باشگاهی قرارداد داشته باشد، با یک باشگاه دیگر هم قرارداد امضا کند، مبلغی را هم از باشگاه جدیدش دریافت کند و کمیته انضباطی چشم روی تمام این موارد بسته و ضمن در نظر گرفتن جرایم نقدی و محرومیت او را بازیکن باشگاه اول خود بداند. از طرفی بازیکنی هم در قرارداد با باشگاه جدیدش قید کند که حضورش در این تیم منوط به اخذ رضایتنامه از باشگاه اول است و پولی هم دریافت نکند و در نهایت کمیته انضباطی ضمن در نظر گرفتن جرایم نقدی و محرومیت او را بازیکن باشگاه دوم بداند؟

سیاست یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فدراسیون والیبال در خصوص پرونده‌های مشابه موجب می‌شود تا صدای اعتراض به عملکرد این کمیته بالا برود. با این شرایط والیبالی‌ها باید امیدوار باشند تا در جریان مسابقات لیگ مشکل و تخلفی صورت نگیرد، چراکه مشخص نیست صدور آرا در کمیته انضباطی برچه اساسی است.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها