چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟/ پاسخ صاحب کتاب الغدیر

چرا و به چه استنادی علی(علیه السلام) را فاروق و جدا کننده حق و باطل می‌خوانید؟

چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟/ پاسخ صاحب کتاب الغدیر

پاسخ علامه امینی: دلیل این ادعای شیعیان، فرمایشات پیغمبر(صلی الله علیه وآله) است که با استناد به منابع اهل سنت درباره آن بحث می شود.

بسیاری از علمای اهل سنت، چون شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب ۱۶ ینابیع الموده، ابو جعفر احمد بن عبدالله شافعی، میر سید علی همدانی شافعی در مودة القربی و همچنین محمود بن یوسف گنجی شافعی در کفایة الطالب، حدیثی را به نقل از ابوذر غفاری از رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) نقل می کنند که آن حضرت چنین فرمود: «به زودی بعد از من فتنه ای برپا می شود، پس اگر چنین شد شما ملزم هستید که با علی بن ابی طالب باشید چون او اولین کسی است که مرا می بیند و روز قیامت با من مصافحه می کند. او با من در مرتبه ای بلند و عالی است. او جدا کننده بین حق و باطل است.»(۱)

محمد بن طلحه شافعی در «مطالب السئول»، بیهقی در «سنن» و نورالدین مالکی در «فصول المهمه» از ابن عباس و سلمان فارسی نقل می کنند که پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) با دست مبارک خود به سوی علی ابن ابی طالب(علیه السلام) اشاره کرده و فرمود:

«به درستی که علی اول کسی است که به من ایمان آورده و اول کسی است که روز قیامت با من مصافحه می کند. و این علی، صدیق و راستگوی بزرگ است و او فاروق این امت است که حق و باطل را جدا می کند.»(۲)

امام احمد حنبل در مسند و امام فخر رازی در تفسیر کبیر خود از پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)چنین نقل می کنند:

«علی همراه حق و حق همراه علی است هر جا حرکت کند»(۳)

و یا فرمایش دیگری مبنی بر: «علی با حق و حق با علی(علیه السلام) است. علی(علیه السلام) به طرف حق می رود، هر گونه که حق حرکت کند.»(۴) از این دو حدیث می توان استنباط نمود: کسی که همواره با حق باشد و یا حق همراه او باشد، ملاک تشخیص حق نیز می باشد.

در پایان به ذکر یک واقعه تاریخی بسنده می کنیم:

وقتی به ابو ایوب اعتراض کردند و از او پرسیدند که چرا به طرف علی بن ابی طالب(علیه السلام) رفتی و با ابوبکر بیعت نکردی؟ ابوایوب در پاسخ گفت: روزی خدمت پیغمبر رسیدم پس از مدتی عمار یاسر هم وارد شد و از آن حضرت سؤالی پرسید. حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) ضمن صحبت هایش فرمود: «ای عمار! اگر تمامی مردم به راهی بروند و علی به تنهایی راه دیگری را در پیش گیرد، پس به راهی که علی ابن ابی طالب(علیه السلام)می رود برو. ای عمار از همه مردم بی نیاز شو; زیرا علی(علیه السلام) تو را از راه هدایت باز نگرداند و تو را به راه هلاکت و گمراهی راهنمایی نکند. ای عمار! اطاعت علی اطاعت من و اطاعت من اطاعت خدا است.»(۵)

پیوست ها:

۱ . ینابیع المودة لذوی القربی، ج ۱، ص۳۸۷ ; تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص۴۵۰ ; مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص۲۸۷ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۷ «ستکون من بعدی فتنة فإذا کان ذلک فالزموا علی بن أبی طالب فإنّه أول من یرانی و أول من یصافحنی یوم القیامة و هو الصدیق الأکبر و هو فاروق هذه الأمة یفرق بین الحق و الباطل».
۲ . المعجم الکبیر، ج ۶ ، ص۲۶۹ ; مناقب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، ج ۱، ص۲۶۷ ; مجمع الزواید، ج ۸ ، ص۱۰۲ ; تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص۴۱ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۸ «هذا أوّل من آمن بی و أوّل من یصافحنی یوم القیامة و هذا الصدیق الاکبر و هذا فاروق هذه الأمّة یفرق بین الحق و الباطل».
۳ . مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص۲۶۰ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۹ «علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ حیث دار».
۴ . بحار الانوار، ج ۲۸ ص۱۹۰ ; مجمع النورین، ص۷۳ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۹ «علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ یمیل مع الحق کیف مال».
۵ . السقیفة، ص۶۷ ; شبهای پیشاور، ص۵۰۶
«یا عمار إن سلک الناس کلّهم وادیاً و علیّ وادیاً فاسلک وادی علیّ و خل عن الناس، یا عمّار علی لا یردک عن هدی ولا یدلّک علی ردی، یا عمّار طاعة علی طاعتی و طاعتی طاعة الله» ; حلیه الاولیاء، حافظ ابو نعیم ; مطالب السئول، محمد بن طلحه شافعی ; ینابیع المؤده، باب ۴۳، سلیمان بلخی حنفی، ج ۲، ص۲۸۷ ; مودة القربی، مودت پنجم، میر سید علی همدانی شافعی ; بلاذری ـ تاریخ و...

/6262

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بنده ی گنهکار
    0

    چگونه باید خجسته عید غدیر خم را همیشه گرامی داشت؟ --- فقط با تأسی و پیروی صادقانه و عالمانه ی بی شائبه از خدا پرستی ، توحید گرایی ، پرهیز کاری دینی – قرآنی أمیر مؤمنان علي علیه السلام و مجاهدت پیوسته او و امامان از فرزندان و نسل پارسای آن حضرت در مبارزه ی بی أمان و بی وقفه علیه تحریف گران دین خداوند یکتای جهان هستی می توان مودت و ولایت مداری پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهر آن حضرت (ع) و پیروی صادقانه از این مقربان خدا را به اثبات رساند وبرای مذهب توحیدی آنان که برخاسته از مکتب قرآن است در جهان جاذبه ایجاد کرد و همچنان روزهای مبارک وابسته به آنان را خرد مندانه گرامی داشت. بدیهی است بستن و آمیختن انبوه من در آوردیهای قرآن ستیز و خرد گریز خرافی اثبات ناپذیر روز افزون ساخته و پرداخته ی تخیلات ذهن ناقص بشر به مذهب توحیدی اهل بیت (ع) بجز ایجاد بدنامی و حرمت شکنی و دافعه سازی و لوث کردن حیثیت این مذهب توحیدی و صاحبان پارسای آن نزد جهانیان چیز دیگری به بار نمی آورد و مردم را بجای هدایت به راه راست خدا پسندانه ی دین و مذهب به سوی راه های شیطانی گمراهی تباه کننده سوق می دهد. تنها خداوند علام الغیوب که به تمام حقایق انگیزه های نهان و آشکار آفریدگان آگاه است به حقیقت حق و باطل رفتار و کردار و گفتار و پندار لحظه به لحظه ی آفریدگان عاقل خود آگاهی کامل دارد و می تواند بر مبنای این آگاهی پاداش و مجازات مناسب را برای هر آفریده ی عاقل بشری و غیر بشری دقیق و بی کاستی و فزونی تعیین نماید. قرآن کریم وجود چنین آگاهی فراگیر را حتی نزد پیامبران خدا با کمال صراحت نفی و انکار کرده است.

  • ناشناس
    0

    چه چیز عید غدیر را در نظر جهانیان درخشش بی مانند می بخشد؟ --- « وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُولَئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ » ﴿ آیه ۷۰ سوره أنعام ﴾. تنها عامل برازندگی عید غدیر که آن را در نظر جهانیان درخشش بی مانند می بخشد و خجسته نشان می دهد پیروی صادقانه و عالمانه از شیوه دین داری صاحب آن است که جان و هستی خود را عالمانه نثار دفاع از دین خدا و از احکام و اعتقادات قرآنی این دین کرد. ترویج من در آوردیهای ساخته و پرداخته ی تخیلات ذهن بشر و متضاد با قرآن و عقل که با هیچ دلیلی از قرآن و عقل قابل اثبات نیستند بنام عید غدیر و بنام مذهب اهل بیت و اصرار بر پیروی از این من در آوردیهای بازیگونه ی برخاسته از هوا و هوسهای نفسانی و از غرضهای گوناگون بشری چگونه می تواند برازنده ی دین و مذهب و برازنده ی غدیر و صاحب آن باشد؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها