صالحی امیری: باید دغدغه بزرگان و مراجع عظام را رفع کنیم

رئیس کمیته ملی المپیک درباره بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها معتقد است باید دغدغه بزرگان و مراجع عظام را رفع کرد. آنها دغدغه‌شان مفسده است.

صالحی امیری: باید دغدغه بزرگان و مراجع عظام را رفع کنیم

*گفتید باید «عدالت جنسیتی» برقرار شود. این موضوع را در شرایطی مطرح می‌کنید که هنوز زنان ایرانی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را به دست نیاورده‌اند. فکر نمی‌کنید تصور مسئولان هنوز با این عدالت جنسیتی که می‌گویید، هم‌خوانی ندارد؟

بحث زنان و ورزش را از منظر مبانی انسان‌شناختی و فلسفی ببینید. شعار انقلاب اسلامی این است که ما آمدیم تبعیض را برداریم، عدالت را محقق کنیم. مگر می‌شود عدالت را بدون نگاه به جنسیت‌ها برقرار کرد؟ اجازه دهید سه نکته برای شما عرض ‌کنم: اول این که، این تصویری که ما از عدم حضور زنان در ورزشگاه داریم، فقط حضور نداشتن آنها در ورزشگاه نیست؛ تحقیر نیمی از جامعه است. هزینه‌ این تصمیم بیشتر از حضور نداشتن زنان در ورزشگاه است. ما باید احساس تبعیض را در زنان ایران از بین ببریم. من این باور را دارم اگر ما درِ ورزشگاه را روی زنان باز کنیم، پس از چند ماه بانوان به ورزشگاه نخواهند آمد، چون احساس می‌کنند تبعیض از آنها برداشته شده است. یعنی در حالت عادی بر خلاف مردان زنان برای رفتن به ورزشگاه برای دیدن یک بازی فوتبال در صف نمی‌ایستند اما این زمانی است که شما تبعیض را از آنها بردارید. من تحلیلم این است پس از یک سال از برداشتن مانع حضور زنان در ورزشگاه، میزان حضور زنان در ورزشگاه به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد؛ چراکه انگیزش آنها برای حضور در مسابقات کمتر از مردان است.

نکته دوم، اصلاح تفکر و باور نسبت به مقوله انسانی است. فساد مربوط به زنان نیست. مربوط به همه انسان‌ها ازجمله مردان و زنان است. بنابراین در مبانی اعتقادی‌مان هیچ‌جا نداریم که توصیه کنیم زنان فساد نکنند یا مردان فساد نکنند. به همه خطاب می‌شود. یعنی کل انسان‌ها را دربرمی‌گیرد. چرا ما تفکیک کردیم که زن در ورزشگاه مفسده ایجاد می‌کند؟ چرا مردان مفسده ایجاد نمی‌کنند؟ آیا شعارهای هنجارشکن و غیر اخلاقی‌ای که توسط مردان در ورزشگاه داده می‌شود، با مبانی ما سازگار است؟

نکته سوم من این تحلیل مبنایی را چندبار تکرار کردم. اساسا در مبانی عقلانی و شرعی ما مکان که فاسد نمی‌شود. انسان فاسد است که محیط را فاسد می‌کند. دانشگاه، ورزشگاه، بازار، سینما و کنسرت اینها همه مکان‌های فرهنگی هستند. سینما که فاسد نمی‌شود. اینها جسم هستند، روح که ندارند، فاسد شوند. انسان است که به جسم روح می‌دهد. بنابراین ما نباید بیاییم تفکیک محیطی داشته باشیم.

نکته آخر این که معتقدیم باید دغدغه بزرگان و مراجع عظام را رفع کنیم. آنها دغدغه‌شان مفسده است. ما باید به آنها این اطمینان را بدهیم که این مفسده را برطرف می‌کنیم و این به نظر من شدنی است.

*‌بااین‌حال این داستان عدم ورود زنان به ورزشگاه از دید جوامع بین‌المللی دارد تبدیل به یک معضل جدی برای ورزش ایران می‌شود. این را که قبول دارید؟ نمونه‌اش همین نامه اینفانتینو به فدراسیون فوتبال...

در عرصه بین‌المللی مدام تبلیغ می‌کنیم که در ایران تبعیض نیست و حقیقتا در ایران تبعیض جنسیتی نیست؛ چون الان بالای ۶۰ درصد دانشجویان ما دختر هستند و این به این معناست که در کشور ما عدالت آموزشی وجود دارد. عدالت شغلی و عدالت در سایر حوزه‌ها وجود دارد. طبیعی است که باید عدالت ورزشی هم داشته باشیم. حرف من این است که ما باید پاسخی هم برای دنیا داشته باشیم که چرا منع می‌کنیم؟ آقای توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از من می‌پرسد چرا شما قائل به این نیستید که زنان باید به ورزشگاه بروند؟ ما گفتیم قائل به این هستیم که زنان به ورزشگاه بروند، مشروط بر این که امنیتشان تأمین شود. گفت این حرف خوبی است. الان نهادهای بین‌المللی به‌صورت دائمی راجع به این مسئله از ما سؤال می‌کنند. توماس باخ (رئیس کمیته‌ بین‌المللی‌ المپیک) هم در ملاقات با بنده و هم در دیدار با رئیس‌جمهور محترم در نیویورک (اجلاس سازمان ملل) از ایشان خواستند حضور زنان در ورزشگاه را حل کنند. آقای اینفانتینو، رئیس فیفا هم نامه رسمی و محترمانه‌ای نوشتند و به این موضوع تأکید کردند.

‌*خب با توجه به این موضوعاتی که خودتان اشاره کردید، الان فکر می‌کنید برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

من معتقدم ما باید دغدغه بزرگان و مراجع را رفع کنیم، مشروط بر این که گزارش‌های دقیقی را به آنها بدهیم. ما ان‌شاءالله باید سفری به قم داشته باشیم و با مراجع در این زمینه گفت‌وگو کنیم. ورزش ایران نیازمند دمیدن یک روح فرهنگی است. اگر در ورزشگاه ادبیات ناشایست می‌بینیم، جوانان عزیز این سرزمین نیستند؛ همه ما در این تقصیر یا حضور سهمی داریم. ما کارگزاران فرهنگی هستیم که کار فرهنگی نکرده‌ایم. صادقانه می‌گویم نباید همیشه تقصیر را به گردن کسی انداخت که نقشی در آن ندارد. باید دنبال مقصری بگردیم که نتوانسته‌ایم نسل جدید را نسبت به ارزش‌های فرهنگی آشنا کنیم.»

منبع: شرق

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها