صالحی امیری :

برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها حكم مراجع‌ لازم است

این تصویری که ما از عدم حضور زنان در ورزشگاه داریم، فقط حضورنداشتن آنها در ورزشگاه نیست؛ تحقیر نیمی از جامعه است. ما باید احساس تبعیض را در زنان ایران از بین ببریم.

برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها حكم مراجع‌ لازم است

رضا صالحی‌امیری اگرچه به‌عنوان یک چهره و مسئول سیاسی شناخته شده است، اما باید از او به‌عنوان یک مدیر فرهنگی هم نام برد؛ مدیری که در پس تمام اقدامات سیاسی‌اش، همیشه دوست داشته رد‌پایی از کارهای فرهنگی هم برای خود به‌جا بگذارد. علاقه بیش از حد صالحی‌امیری به مباحث فرهنگی باعث شده که او در مدت‌زمان اندکی که ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده گرفته، دست به کارهای بزرگی در این حیطه بزند که بی‌سابقه است. راه‌اندازی موزه ملی ورزش ایران و اجرای پروژه تاریخ شفاهی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که او در یک‌سال‌ونیم اخیر برای این نهاد مهم اجرائی ورزش کشور در قالب طرحی به نام «‌دمیدن روح فرهنگ در ورزش» انجام داده است. مهم‌تر اینکه این مدیر ورزشی بانفوذ به دنبال این است تا با ایجاد دیدگاه‌های مثبت فرهنگی مشکل حضور زنان در ورزشگاه‌ها را مرتفع کند.

صحبت‌های صالحی‌امیری را در ادامه بخوانید.

بحث زنان و ورزش را از منظر مبانی انسان‌شناختی و فلسفی ببینید. شعار انقلاب اسلامی این است که ما آمدیم تبعیض را برداریم، عدالت را محقق کنیم. مگر می‌شود عدالت را بدون نگاه به جنسیت‌ها برقرار کرد؟

اجازه دهید سه نکته برای شما عرض ‌کنم: اول اینکه، این تصویری که ما از عدم حضور زنان در ورزشگاه داریم، فقط حضورنداشتن آنها در ورزشگاه نیست؛ تحقیر نیمی از جامعه است. هزینه‌ این تصمیم بیشتر از حضورنداشتن زنان در ورزشگاه است. ما باید احساس تبعیض را در زنان ایران از بین ببریم.

من این باور را دارم اگر ما درِ ورزشگاه را روی زنان باز کنیم، پس از چند ماه بانوان به ورزشگاه نخواهند آمد، چون احساس می‌کنند تبعیض از آنها برداشته شده است. یعنی در حالت عادی برخلاف مردان زنان برای رفتن به ورزشگاه برای دیدن یک بازی فوتبال در صف نمی‌ایستند اما این زمانی است که شما تبعیض را از آنها بردارید. من تحلیلم این است پس از یک سال از برداشتن مانع حضور زنان در ورزشگاه، میزان حضور زنان در ورزشگاه به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد؛ چراکه انگیزش آنها برای حضور در مسابقات کمتر از مردان است.

فساد مربوط به زنان نیست. مربوط به همه انسان‌ها ازجمله مردان و زنان است. بنابراین در مبانی اعتقادی‌مان هیچ‌جا نداریم که توصیه کنیم زنان فساد نکنند یا مردان فساد نکنند. به همه خطاب می‌شود. یعنی کل انسان‌ها را در برمی‌گیرد. چرا ما تفکیک کردیم که زن در ورزشگاه مفسده ایجاد می‌کند؟ چرا مردان مفسده ایجاد نمی‌کنند؟ آیا شعارهای هنجارشکن و غیراخلاقی‌ای که توسط مردان در ورزشگاه داده می‌شود، با مبانی ما سازگار است؟

معتقدیم باید دغدغه بزرگان و مراجع عظام را رفع کنیم. آنها دغدغه‌شان مفسده است. ما باید به آنها این اطمینان را بدهیم که این مفسده را برطرف می‌کنیم و این به نظر من شدنی است.

حرف من این است که ما باید پاسخی هم برای دنیا داشته باشیم که چرا منع می‌کنیم؟ آقای توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از من می‌پرسد چرا شما قائل به این نیستید که زنان باید به ورزشگاه بروند؟ ما گفتیم قائل به این هستیم که زنان به ورزشگاه بروند، مشروط بر اینکه امنیتشان تأمین شود. گفت این حرف خوبی است. الان نهادهای بین‌المللی به‌صورت دائمی راجع به این مسئله از ما سؤال می‌کنند؛ توماس باخ (رئیس کمیته‌ بین‌المللی‌ المپیک) هم در ملاقات با بنده و هم در دیدار با رئیس‌جمهور محترم در نیویورک (اجلاس سازمان ملل) از ایشان خواستند حضور زنان در ورزشگاه را حل کنند. آقای اینفانتینو، رئیس فیفا هم نامه رسمی و محترمانه‌ای نوشتند و به این موضوع تأکید کردند.

من معتقدم ما باید دغدغه بزرگان و مراجع را رفع کنیم، مشروط بر اینکه گزارش‌های دقیقی را به آنها بدهیم. ما ا‌ن‌شاءالله باید سفری به قم داشته باشیم و با مراجع در این زمینه گفت‌و‌گو کنیم.

برای ایجاد یک نظام تصمیم‌سازی در کمیته ملی المپیک در قالب ۱۷ کمیسیون، از ۱۵۰ نفر از نخبگان دعوت به همکاری کردیم، یکی از آنها کمیسیون فرهنگی است. در این کمیسیون حجت‌الاسلام نقویان، دکتر افروغ، دارابی، بلخاری (رئیس انجمن مفاخر)، دکتر نوابخش، نعمت‌الله فاضلی، کوثری، شعبانی و... که همگی چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی کشور هستند، حضور دارند. یکی از کارهایی که ما باید بکنیم این است که مصرف فرهنگی را در جامعه ورزش افزایش دهیم. قهرمانی که دانش فرهنگی آن ارتقا پیدا می‌کند نوع نگاهش به پدیده‌ها هم تغییر می‌کند. ما روز اول با همکاری خالصانه فدراسیون‌ها، قهرمانان، وزارت ورزش و پارالمپیک موزه ملی ورزش ایران را راه‌اندازی کردیم.

منبع: شرق

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • محمد
    0

    الکنی برای خرید ماست به دکانی رفت هر چه تلاش کرد کلمه ماست بر زبانش جاری نشد گفت حالا که نشد شیره بده این آقایان هم نتوانستند مشکل گرانی بیکاری فساد اخلاقی و مالی و طلاق را حل کنند می خواهند این یکی را حل کنند این بحث انحرافی است

  • علی
    0

    الان مشکل ورود خانها به ورزشگاهها است؟ البته این چیزی است که حق مسلم آنهاست

  • علی
    0

    امثال این ناصالح امیری و ان ابتکار منافق دزد و ....... .. فقط به دنبال اشاعه فساد هستند . جونان بیکار و مملکت گرفتار دزدان دولتی و نماینده های رفیق دزدان دولتی و انوقت این طفیلی ها میخواهند به اسم دفاع از زن بی حیایی راه بیندازند . چرا اینقدر احمق و نادانید مگر اینجا غرب است یا در یک مملکت کفر زندگی میکنید . حالا چون خودتان مال حرام خورده اید و حالتان دست خودتان نیست فکر میکنید باید همه مثل خودتان بشوند . خدا نابودتان کند چون اصلاح نمیشوید .

  • امیر
    0

    عربستان با تمام جاهلیت تبعیض بین زن و مرد را از بین برد شما هنوز درگیرید

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای صالحی متأسفانه شما درد خودتان دارید نه دغدغه زنها از ترس اینکه صندلی از زیر پایتان کشیده نشود به دروغ متوسل می شوید انقلاب دیگری کرد شهید دیگری داد اما چندتا پیدا شدن مانند شما به نام اصلاح طلب که فقط به دنبال منصب مخصوصا اینکه نزدیک انتخابات است میخواهید دخترها صورتشان به رنگ پرچم درآوردند و سوت بکشند برایتان فرقی نمی کند فقط شما انتخاب شوید همین

  • کاربر ناشناس
    0

    از چهره تان پیداست که چقدر دغدغه خانمها دارید ؟بس کنید افتضاح کردید چه برسر پوشش خانمها آوردید به نام ازادی . تفکر شما وامثال شما غربی بیست چون کشورهای غربی زنان صورتشان پرچمی می کنند هورا می کشند موتور سواری می کنند ماهم باید پیروی کنیم ماهم باید مانند انها باشیم چرا آنها از مسلمانان تقلید نمی کنند اقای صالحی باید بگوئیم حیله انتخابی است و بس اگر جلو گیری نمی شد قانون ۲۰۳۰هم اجرا می کردید به اسم ازادی

  • علی
    0

    شما باعث انحراف خانمها هستید چون به نام ازادی چه برسر حجاب خانمها آوردید چه برسر پوشش خانمها آوردید چه بر سر اقتصاد و معیشت مردم آوردید لعنت خدا بر کسانیکه چنین لباسهای رایج کردن

  • کاربر ناشناس
    0

    در عربستان هزار کله ایستند ماهم باید تقلید کنیم کشور ما قانون خدا و قرآن حاکم است می توانید بروید عربستان و یا کشورهائیکه قانون غربی حاکم است

  • حق.گو
    0

    اقا این حق ما زنهاست ما هم ادمیم باید بازی رو از نزدیک ببینیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها