ژاپنی‌ها از ربات راهب در معبدی بودایی رونمایی کردند

یک معبد بودایی در ژاپن با قدمت 400 سال در اقدامی بی سابقه یک

ژاپنی‌ها از ربات راهب در معبدی بودایی رونمایی کردند

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری فرانسه، این ربات راهب که در صورت"کانون" (بودای بخشنده) شکل گرفته، اخیرا به ایراد خطابه در معبد "کودایجی" در شهر کیوتوی ژاپن پرداخته و همکاران انسانی او پیش بینی می‌کنند که این ربات روزی به سبب پیشرفت هوش مصنوعی، به خردی نامحدود دست پیدا کند.

یکی از راهب‌های این معبد به نام تنشو-گوتو به خبرگزاری فرانسه گفت: این ربات هرگز نخواهد مرد بلکه همواره خودش را به‌روز رسانی کرده و تکامل پیدا خواهد کرد. به این ترتیب می‌توان زیبایی یک ربات را مشاهده کرد چرا که می‌تواند به صورت نامحدود و تا ابد آگاهی را ذخیره کند.

گوتو اظهار کرد: ما امیدواریم که با پیشرفت هوش مصنوعی این ربات خرد بیشتری نیز به دست بیاورد و به مردم کمک کند که حتی بر دشوارترین سختی‌ها غلبه کنند. این می‌تواند بودائیت را تغییر دهد.

این ربات که به شکل و اندازه یک انسان بزرگسال طراحی شده، چند وقت پیش کار خدمات دهی را آغاز کرد و می‌تواند بالا تنه، دست‌ها و سرش را تکان دهد.

با این حال طراحان این ربات فقط سر و صورت و شانه‌هایش را از جنس سیلکون به منظور شبیه سازی پوست انسانی طراحی کرده‌اند و باقی اندام آن رباتیک است.

ژاپنی‌ها از ربات راهب در معبدی بودایی رونمایی کردند

این ربات به هنگام ایراد خطابه و دعا دستانش را به هم می‌چسباند و همچنین با لحنی تسکین دهنده خطابه‌ها را پخش کرده و هم زمان مابقی قطعات ماشینی این ربات از سوی مخاطبانش قابل مشاهده است.

یک دوربین فیلمرداری کوچک نیز در چشم چپ او نصب شده است و مشاهده آن یادآور یک فیلم علمی تخیلی پادآرمانشهری هالیوود است.

گفته شده که این ربات با هزینه تقریبا یک میلیون دلار طی یک پروژه مشترک بین معبد ذن و همینطور پروفسور هیروشی ایشیگورو، متخصص مشهور رباتیکی از دانشگاه اوزاکا تولید شده است.

این ربات با اسم "میندار" درباره شفقت و خطرات خشم، غرور و امیال برای انسان به ایراد خطابه می‌پردازد.

او در خطابه‌اش به مخاطبانش گفت: شما انسان‌ها به امیال خودخواهانه نفس خود می‌چسبید، اما امیال دنیوی چیزی غیر از ذهن گم شده شما در دریاها نیستند.

گوتو اظهار امیدواری کرد که این ربات پروفسور کودایجی بتواند به نحوی که راهب‌های سنتی قادر به انجامش نیستند نظر نسل جوان را به مذهب بودایی جلب کنند.

او اظهار کرد: جوانان شاید فکر می‌کنند که یک معبد در حال حاضر جایی برای برگزاری مراسم عزا یا عروسی است، شاید راهب‌های قدیمی مثل من قادر به انجامش نباشند اما این ربات راهب یک شیوه جالب برای برطرف کردن این شکاف است، ما می‌خواهیم مردم این ربات را ببینند و درباره جوهره بودائیت فکر کنند.

در عین حال گوتو تاکید کرد که این ربات ترفندی برای جذب درآمد از گردشگران نیست.

او گفت: این ربات به ما راه‌های غلبه بر درد و رنج را یاد می‌دهد. آن اینجاست تا هر کسی را که به دنبال کمک خواستن است نجات دهد.

گفته شده که این ربات راهب در حالی خطابه‌ها را ایراد می‌کند که ترجمه‌های آن به انگلیسی و چینی روی صفحه‌ای برای خارجی‌ها به نمایش درمی‌آید.

اخیرا دانشگاه اوزاکا یک مطالعه درباره بازخوردهای کسانی که مخاطب این ربات قرار گرفته‌اند، انجام داده است و تعدادی از آنها از ظاهر انسانی این ربات شگفت زده شده‌اند.

یکی از این افراد گفت: من گرمایی را از او حس کردم که شما آن را از یک ماشین معمولی احساس نمی‌کنید.

یک فرد دیگر که مخاطب این ربات قرار گرفت نیز گفت: ابتدا برای من وضعیت کمی غیر طبیعی بود اما دنبال کردن حرف‌های این ربات آسان بود و باعث شد من عمیقا درباره مفاهیم درست و غلط فکر کنم.

عده‌ای دیگر نیز شکایت کردند از این که این ربات از نظر آنها بیش از حد غیر انسانی به نظر رسیده است.

یک نفر دیگر گفت: من به هنگام شنیدن خطابه‌های او احساس عذاب کردم، چون صحبت‌های این ربات بیش از حد ماشینی و مهندسی شده بود.

در عین حال عده‌ای نیز از این اقدام معبد کودایجی به خاطر مداخله در تقدس یک مذهب انتقاد کردند که اکثر آنها خارجی بودند.

گوتو اظهار کرد: غربی‌ها بیشترین ناراحتی را از مشاهده این ربات پیدا کردند، در حالی که بازدیدکنندگان ژاپنی عمدتا بازخورد مثبت داشته‌اند.

وی ادامه داد: شاید این واکنش غربی‌ها ناشی از تاثیر انجیل باشد اما آنها این ربات را با هیولای فرانکشتاین مقایسه کردند.

وی افزود: ژاپنی‌ها هیچ پیشداوری نسبت به ربات‌ها ندارند، ما افرادی هستیم که در دوران بچگی با مطالعه داستان‌های مصوری بزرگ شده‌ایم که در آنها ربات‌ها دوستان ما هستند اما غربی‌ها جور دیگری فکر می‌کنند.

گوتو در عین حال اتهامات وارد شده به طراح این ربات مبنی بر این که او به مقدسات توهین کرده را رد کرد.

او در خاتمه گفت: مشخص است که یک ماشین روح ندارد اما مذهب بودایی موضوعش درباره اعتقاد به خدا نیست، بلکه اعتقاد به راه بودا است، بنابراین مهم نیست که آیا نماینده‌اش یک ماشین باشد یک درخت و یا یک تکه آهن.

گوتو تاکید کرد: هوش مصنوعی به حدی پیشرفت کرده که ما این را منطقی می‌دانیم بودا خودش را به شکل یک ربات تغییر شکل دهد.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها