چرا قیمت کاغذ چاپ و تحریر پایین نمی‌آید؟

یک ناشر از دلایل پایین نیامدن قیمت کاغذ چاپ و تحریر و مشکلاتی که ناشران با آن دست به گریبان هستند، گفت.

چرا قیمت کاغذ چاپ و تحریر پایین نمی‌آید؟

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت‌وگویی در خصوص اینکه چرا قیمت کاغذ چاپ و تحریر پایین نمی‌آید، گفت: پایین نیامدن قیمت کاغذ به علت نوسانات در وادی فرهنگ و اقتصاد کشور است؛ مدت هاست این عرصه ها در دست افراد فاسد و رانت‌خوار قرار گرفته است.

شرفشاهی افزود: افراد فاسد با ایجاد مافیا و بازار سیاه در صدد سودجویی‌های جبران ناپذیر خود هستند. از سوی دیگر عدم نظارت در برخورد جدی و هوشمندانه مسئولان دارای ثمرات بسیار ناگوار و ویرانگری است.

مدیر مسئول نشر تجلی مهر با اشاره به قیمت هر بند کاغذ آزاد در بازار اظهار داشت: در گذشته قیمت هر بند کاغذ آزاد، بالای ۲۰۰ هزار تومان بود که مسئولان گفتند جای هیچ نگرانی نیست و اوضاع تحت کنترل است؛ اما با گذشت زمان قیمت هر بند کاغذ به بالای ۵۰۰ هزار تومان رسید!

شرفشاهی در خصوص دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت به ناشران گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد فرصت طلب باعث شد تا افراد به سود‌های کلانی برسند و بازار را به چنگ خود در آورند.

وی افزود: حاصل این موضوع دلزدگی بسیاری از ناشران، پایین آمدن تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده، افزایش بی رویه قیمت کتاب، بیکاری کارگران چاپخانه ها، بی انگیزگی ناشران و مشکلات فراوان دیگر در حوزه صنعت نشر است.

مدیر مسئول نشر تجلی مهر با اشاره به حمایت دولت و وزارت ارشاد از ناشران کشور اظهار داشت: دولت مانند همیشه تنها به شعار و وعده اکتفا کرده و علی رغم دعوت به خویشتن پنداری و بهبود اوضاع هیچ اقدام عملی و ارزنده‌ای از خود نشان نداده است.

شرفشاهی ادامه داد: بخشی از مشکلات صنعت نشر به دلیل نبود احساس مسئولیت وزارت ارشاد و دیگر سازمان‌های دولتی است.

مدیر مسئول نشر تجلی مهر در خصوص راهکار‌هایی برای پایین آمدن قیمت کاغذ گفت: تا زمانی که دولت تصمیم جدی برای کنترل بازار سیاه کاغذ نگیرد، بدیهی است اوضاع صنعت نشر روز به روز بدتر شود. تنها راه بیرون آمدن از این بحران ممنوع کردن واردات و توزیع کاغذ به اتحادیه و تشکل‌هایی است که با ناشران مرتبط باشند.

وی افزود: باید ارتباط با ناشران به صورت مستقیم برقرار شود و کنترلی اساسی بر روند کار ناشران و تیراژ کتاب‌های منتشر شده لحاظ گردد. در غیر این صورت همچنان شاهد مشکلات صنعت چاپ و پیامد‌های تلخ آن خواهیم بود.

شرفشاهی ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان وزارت ارشاد این روز‌ها در مصاحبه‌های خود پایین آمدن تعداد عناوین منتشر شده و تیراژ کتاب را به گردن پدید آورندگان کتاب انداخته اند؛ در صورتی که این مسئله کاملاً کذب است.

شرفشاهی در پایان گفت: بسیاری از تولیدکنندگان کتاب همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. حمایت نشدن و مشکلات صنعت نشر با بی دقتی ناشران و اوضاع بیمار گونه بازار چاپ و نشر کتاب بی ارتباط نیست. پسندیده نیست که برخی مسئولان گناه خود را به گردن تولیدکنندگان کتاب و ناشران بیندازند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها