زیان ۱ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ/ صادرات تخم مرغ به ۱۲ هزار تن رسید

نبی پور گفت: بر اساس قیمت مصوب سازمان حمایت، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ حدود هزار و ۴۰۰ تومان متضرر هستند.

زیان ۱ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ/ صادرات تخم مرغ به ۱۲ هزار تن رسید

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ معادل شانه‌ای ۱۳ هزار تومان است.

وی افزود: بر اساس قیمت مصوب سازمان حمایت مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ ۱ هزار و ۳۰۰ تا ۱ هزار و ۴۰۰ تومان زیان می‌کنند از این رو دولت به منظور کاهش زیان مرغداران باید نسبت به خرید و ذخیره سازی محصول اقدام کند تا در بازه ازدیاد مصرف در فصل زمستان و پاییز با کمبود مواجه نشویم.

نبی پور متوسط تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد و گفت: اگر چه این میزان تولید بیش از نیاز داخل است، اما دولت باید از تولید کننده حمایت کافی را داشته باشد تا مرغدار نسبت به ادامه تولید و جوجه ریزی رغبت کند چرا که هم اکنون مرغداران به سبب زیان انباشته از ابتدای سال رغبتی برای ادامه تولید ندارند.

به گفته وی از ابتدای سال تا کنون مرغداران با احتساب متوسط تولید روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن و زیان ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان وحشتناکی رو به رو هستند و با استمرار این روند دیگر توان تولید ندارند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ چندان چشم گیر نیست بیان کرد: بر اساس آمار طی ۳ ماه اخیر تنها ۱۰ تا ۱۲ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است که این میزان در برابر مازاد تولید رقم قابل توجهی نیست.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد مرغداران، مرغ در واحد تولیدی خود ندارند اظهار کرد: با توجه به میزان انباشته مرغداران و عدم صرفه اقتصادی برای جوجه ریزی بسیاری از واحد‌های تولیدی در تعطیلی به سر می‌برند چرا که فروش تخم مرغ در نقطه سر به سر فایده‌ای برای مرغدار ندارد.

نبی پور با انتقاد از عرضه تخم مرغ با نرخ‌های بالا در خرده‌فروشی‌ها گفت: بخشنامه معاون وزیر صمت قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرده است که با این وجود مغازه دار هر شانه تخم مرغ را نباید با قیمت بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران عرضه مستقیم تخم مرغ را تنها راهکار تعادل قیمت در بازار خرده فروشی دانست و گفت: اگر چه بار‌ها از وزارت صمت و پشتیبانی امور دام تقاضا کردیم که غرفه‌هایی را برای عرضه مستقیم محصول در اختیار تولید کننده قرار دهند، اما تا کنون این امر محقق نشده است.

وی در پایان نرخ مصوب هر کیلو ذرت را ۱ هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ و ذرت ۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود فاصله چندانی ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها