۱۲ نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

شما با شنیدن اسم کاکتوس یاد چه می‌افتید؟ گرما و پوست کلفتی توی برّ و بیابان. برای همین هم خیال می‌کنید هرچه آفتاب بخورند و بی‌آبی بکشند، مقاومند. بخشی از این قضیه واقعیت دارد اما همه‌اش نه.

۱۲ نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان

«کاکتوس هام رو بردم توی حیاط اما بعد از یه مدت قرمز شدن و از بین رفتن. علتش چیه؟» «من یک کاکتوس خیلی سر حال گرفتم اما ظهر توی ماشین جاش گذاشته بودم. عصر که برگشتم قرمز شده و کاملا بی‌حال. خوب می‌شه؟» ممکن است برای خیلی‌هایتان چنین مواردی پیش آمده باشد و دنبال راه‌حل باشید. امروز می‌خواهیم درباره نگهداری کاکتوس‌ها در تابستان حرف بزنیم.

شما با شنیدن اسم کاکتوس یاد چه می‌افتید؟ گرما و پوست کلفتی توی برّ و بیابان. برای همین هم خیال می‌کنید هرچه آفتاب بخورند و بی‌آبی بکشند، مقاومند. بخشی از این قضیه واقعیت دارد اما همه‌اش نه. مقاومت گیاهان هم تا حدی منطقی است. پس برای مراقبت تابستانه کاکتوس‌ها بهتر است چند نکته را رعایت کنید:

‌ آبیاری کاکتوس را زمان‌بندی نکنید. هفته‌ای یک بار، دو هفته یک بار نداریم. ملاک زمان نیست. خشک شدن پای گلدان بهترین نشانه است. چون مقدار آبیاری به فاکتورهای زیادی مثل اندازه گل، اندازه و جنس گلدان، محل نگهداری، نوع کاکتوس، دما و رطوبت محیط بستگی دارد. پس نمی‌توان یک نسخه ثابت برای همه پیچید، اما یادتان باشد کاکتوس هم مثل گل‌های دیگر در تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

گل‌های گــوشتی مثل کــاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها به ریختن آب روی برگ‌هایشان حساسند. از ریختن آب روی برگ‌هایشان به‌خصوص در زیر نور آفتاب خودداری کنید چون باعث سوختگی و ایجاد لک روی گیاه می‌شود.

‌ از این ور بام نیفتید. آبیاری بیش ‌از حد هم باعث پوسیدگی ریشه یا ترک برداشتن تنه کاکتوس می‌شود.

‌ کاکتوس‌ها را هیچ‌وقت زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چون با این کار به برشته‌شدن‌شان کمک می‌کنید و همان بلایی که در اول گزارش نوشتیم سرشان می‌آید؛ قرمز و قهوه‌ای شدن. این گیاهان هم آستانه تحملی دارند. گرمای زیاد و ساعات طولانی ماندن در گرما باعث پختگی بافت‌هایشان می‌شود. شاید از خودتان بپرسید پس چطور در طبیعت زیر نور مستقیم و شدید آفتاب نمی‌سوزند؟ گیاهانی که در طبیعت از ابتدای تولد چنین شرایطی را داشته‌اند نسبت به آن سازگاری پیدا کرده‌اند اما کاکتوس‌های خانگی معمولا از گلخانه به فروشگاه و بعد به داخل خانه منتقل می‌شوند و طبیعی است در مقابل آفتاب شدید شوکه شوند. پس بدانید که برای نگهداری کاکتوس به‌ویژه در تابستان باید از نور غیرمستقیم آن‌هم دست کم سه‌چهار ساعت در روز استفاده کرد.

‌ بهتر است در تابستان برای جلوگیری از سوختگی بر اثر نور زیاد از پشت دری استفاده کنید یا کاکتوس‌ها را پشت پنجره‌های با شیشه مات قرار دهید. پنجره‌های شمالی در این فصل مناسب‌ترند.

‌ بهار و تابستان فصل بیداری کاکتوس است. در این فصل می‌توانید آنها را تکثیر کنید. با هم پیوندشان بزنید یا از آنها قلمه بگیرید. بیشتر کاکتوس‌ها در این فصل گل می‌دهند، چون می‌توانند نور کافی و لازم برای گلدهی را دریافت کنند. همچنین می‌شود از آنها بذر گرفت.

‌ یک نکته خیلی مهم را یادتان باشد: ممکن است بعضی کاکتوس‌ها برخلاف روال معمول، تابستان فصل خواب‌شان باشد مثل کاکتوس لیتوپس، سنگی یا صخره‌ای. در این حالت باید آبیاری‌شان را به حداقل رساند. چون گیاه در حال استراحت آب چندانی جذب نمی‌کند و ممکن است باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ آن شود.

‌ افتادگی و تواضع همیشه هم یک صفت مثبت نیست. اگر کاکتوس ستونی داشتید و در این فصل دیدید خم یا چروک شده یعنی کم‌آب است. با آبیاری دوباره برمی‌گردد به حالت اول. به شرطی که زمان بی‌آبی زیاد نباشد وگرنه گیاه می‌میرد.

‌ کاکتوس‌های تیغ‌دار نسبت به سایر گونه‌های بی‌تیغ آفتاب بیشتری را تحمل می‌کنند.

‌در این فصل کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها را با کودهای ازت پایین و پتاس بالا هر ماه یک‌بار کوددهی کنید. البته دوباره نکته شماره 5 را بخوانید. کاکتوس‌هایی را که خواب هستند نباید کود داد.

دوباره تأکید می‌کنیم تغییر رنگ کاکتوس‌ها به قرمز و قهوه‌ای نشانه نور زیادی است. در این شرایط چه باید کرد تا حال گل خوب شود؟ اول آن را سیراب کنید. بعد، یک هفته آن را در جای سایه و خنک بگذارید تا خودش را بازیابی کند. در هفته دوم کم‌کم آن را جای نوردارتری منتقل کنید تا بتواند خود را سازگار کند.

کاکتوس‌های کوچک نسبت به کاکتوس‌های بزرگ‌تر نیاز به آب بیشتری دارند، چون گلدان کوچک‌تری دارند و زودتر آب از دست می‌دهند.

منبع: جام‌جم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها