چند درصد از پزشکان مالیات نمی دهند؟

آنچه مسلم است، اینکه ۹۵ درصد جامعه پزشکی در پرداخت مالیات خود هیچ مشکلی ندارد. اما، همان ۵ درصد اقلیت را نباید نادیده گرفت.

چند درصد از پزشکان مالیات نمی دهند؟

موضوع مالیات پرداختی جامعه پزشکی، در ماه های اخیر با سر و صدای زیادی همراه بود به طوری که این موضوع در صحن مجلس شورای اسلامی هم مطرح گردید و نمایندگان خانه ملت، واکنش های متفاوتی را نسبت به روند پرداخت مالیات پزشکان داشتند. اما، آنچه در این بین نباید از آن غفلت ورزید، پرداخت مالیات واقعی توسط معدود پزشکانی است که گفته می شود درآمدهای کلان دارند، اما مالیات پرداختی آنها واقعی نیست.بررسی نشان می دهد حدود ۵ درصد از جامعه پزشکی را کسانی تشکیل می دهند که درآمدهای کلان و میلیاردی دارند.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در خصوص پیگیری تفاهم نامه فی ما بین سازمان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی در مورد شفاف سازی و تبادل اطلاعات و پیگیری امور مرتبط با جامعه پزشکی، گفت: در خصوص موضوع ماده ۱۶۹ قانون امور مالیاتی، طبق رای اخذ شده از دیوان عدالت و مباحث قانونی موجود ارسال اطلاعات فصلی شامل ارائه دهندگان خدمت نمی شود بلکه برای کسانی است که کالا و تجهیزات (معامله) دارند.

وی افزود: بر این اساس بیمارستان ها و موسسات چون شرکت هستند و شخصیت حقوقی دارند باید ارسال اطلاعات را انجام دهند اما در حوزه خدمات این امر طبق رای دیوان و قانون ،مشمول جامعه پزشکی نیست.

به گفته جهانگیری، در سال ۹۳ این حکم توسط دیوان عدالت اداری به صورت موقت صادر و در سال ۹۴ رای عمومی دیوان صادر شد و اخیرا پیامک هایی برای برخی پزشکان به عنوان جرایم ماده ۱۶۹ که مربوط به سال ۹۲ بود ارسال شده که مناقشه حقوقی در مورد آن وجود دارد زیرا مربوط به قبل از رای دیوان است.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، گفت: در جلسه ای که با حضور معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص مباحث مالیاتی پزشکان تشکیل دادیم، بر ضرورت قانونی بخشودگی جرائم مالیاتی ماده ۱۶۹ مکرر بر اساس رای دیوان عدالت تاکید و طرفین موضع مشترک خود را در مورد جوسازی های تخریبی مطرح شده در زمینه فرار مالیاتی و آمارهای غیر واقعی منتشر شده در این خصوص اعلام کردند، لذا پیگیری و رسیدگی به این مهم در دستور کار کمیته کارشناسی مشترک قرار گرفت.

وی همچنین به برگزاری جلسه مشترک با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و معاونین مرکز پژوهش های مجلس برای پیگیری ادعاهای مطرح شده پیرامون فرار مالیاتی جامعه پزشکی از سوی مرکز پژوهش های مجلس و جوسازی ناشی از آن در صحن مجلس و پاسخ آماری صحیح به ادعاهای مطرح شده اشاره کرد.

در همین حال، محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، در خصوص نحوه پرداخت مالیات جامعه پزشکی و اعداد و ارقامی که پیرامون فرار مالیاتی در حرفه پزشکی عنوان می شود، به خبرنگار مهر، گفت: اعداد و ارقامی که پیرامون فرار مالیاتی پزشکان مطرح شده بود، به هیچ عنوان درست نبوده و در نهایت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بر سر این موضوع توافق داشتند که آنچه در برخی شبکه‌ها و سایت‌ها در ارتباط با رقم فرار مالیاتی پزشکان مطرح بود، دقیق نبوده است.

وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تعیین کارگروه بررسی مالیات پزشکان، افزود: هدف از تشکیل این کارگروه، شفاف سازی مسائل مالیاتی جامعه پزشکی و ارائه گزارش آن به مردم و مسئولان امر است.

جهانگیری ادامه داد: آنچه پیرامون مالیات پزشکان لازم است شفاف سازی شود، این است که اکثریت جامعه پزشکی کشور مالیات خود را بر اساس قانون و آنچه سازمان امور مالیاتی تعیین کرده است، پرداخت می‌کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با انتقاد از آمار سازی ها علیه جامعه پزشکی، گفت: سه میلیون شغل آزاد در کشور داریم که کمتر از ۵ درصد آنها شامل جامعه پزشکی می‌شود. این در حالی است که کل مالیات مشاغل آزاد ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، آن وقت عنوان می‌شود که جامعه پزشکی ۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است.

جهانگیری افزود: ما به دنبال شفاف سازی مالیات جامعه پزشکی هستیم و بهتر است بدانیم که قانون در خیلی از فعالیت‌ها مرتبط با حرفه پزشکی، معافیت‌های مالیاتی نیز در نظر گرفته است که نمونه آن را می‌توان به ۵ سال معافیت مالیاتی بیمارستان‌ها در شروع فعالیت آنها است. اینکه برخی همکاران شاید به دلایل نادرست اقداماتی انجام می‌دهند که نباید به همه جامعه پزشکی تسری داده شود. بنابراین، استفاده از واژه فرار مالیاتی پزشکان، ناصحیح است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که ساز و کارهای مالیاتی در همه دنیا متفاوت است، افزود: سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا جامعه پزشکی مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود، در حالی که خدمات سلامت ارائه می‌دهد و در این بخش سرمایه گذاری می‌کند. جامعه پزشکی کشور، حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد زیر قیمت واقعی خدمتی که ارائه می‌دهد، تعرفه می‌گیرد و این مقدار به عنوان تخفیف به مردم و بیماران، از جیب پزشکان می‌رود.

وی با عنوان این مطلب که ۵ درصد جامعه پزشکی درآمد بالایی دارند که آنها نیز باید مالیات خودشان را پرداخت کنند، گفت: ما نمی‌توانیم منکر تخلف در این حرفه و صنف شویم، اما آنچه مسلم است بالای ۹۵ درصد جامعه پزشکی اظهارنامه‌های مالیاتی خود را می‌دهند. لذا، ما نباید به حرمت این ۹۵ درصد جامعه پزشکی، ذهنیت مردم را نسبت به پزشکان خراب کنیم.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به راهکار قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار اشاره کرد و گفت: دولت و بیمه‌ها باید همت کنند تا بتوان این رابطه را قطع کرد. زیرا، حق الزحمه پزشک را بیمه‌ها می‌بایست به واسطه پولی که به آنها می‌دهد، پرداخت کنند که متأسفانه فعلاً چنین شرایطی فراهم نیست.

وی با عنوان این مطلب که ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی، داخلی، اطفال و عفونی تشکیل می‌دهند که فقط ویزیت می‌گیرند، افزود: درآمد آنها از محل همین نرخ ویزیت است که البته باید یک سال بعد از بیمه‌ها بگیرند.

خسرونیا با اشاره به آن دسته معدود از پزشکان با درآمد بالا، افزود: این گروه از پزشکان، هرگز به تعرفه‌ها گلایه نکرده و معترض نمی‌شوند، چون اصلاً نیازی به این تعرفه‌ها ندارند. آنها، با انجام یک عمل ۴۰ میلیون تومانی، کلی درآمد کسب می‌کنند.

آنچهه مسلم است، اینکه ۹۵ درصد جامعه پزشکی در پرداخت مالیات خود هیچ مشکلی ندارد. اما، همان ۵ درصد اقلیت را نباید نادیده گرفت. زیرا، با توجه به درآمدهای کلان و میلیاردی که این معدود پزشکان دارند، رقم مالیاتی آنها می تواند با کل مالیات جامعه پزشکی ۹۵ درصدی برابری کند. به نظر می رسد که سازمان نظام پزشکی با همکاری سازمان امور مالیاتی، باید بتوانند راه های گریز این اقلیت از پرداخت مالیات را مسدود کنند.

منبع: برنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها