رئیس جمهور آمریکا مدعی شده ایران در هیچ جنگی پیروز نشده، اما این حرف چقدر درست است؟

کوروش کبیر ادعای ترامپ را رد می‌کند / از جنگ شاپور با اعراب تا فتح مصر توسط کمبوجیه؛ مهم‌ترین نبردهای تاریخ که ایران پیروز میدان بوده است

کوروش کبیر، امپراتور بزرگ ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشی در طول سلطنتش در اکثر جنگ‌ها پیروز شد. او علاوه بر شکست شاه لیدیه (در آناتولی)، بابل را که در آن روزگار بزرگترین و ثروتمندترین دولت جهان بود، تصرف کرد.

کوروش کبیر ادعای ترامپ را رد می‌کند / از جنگ شاپور با اعراب تا فتح مصر توسط کمبوجیه؛ مهم‌ترین نبردهای تاریخ که ایران پیروز میدان بوده است

به گزارش خبر فوری ، دونالد ترامپ‌، رئیس جمهور آمریکا ساعاتی قبل در توییتر خود نوشت: « فقط به خاطر داشته باشید، ایرانی‌ها هرگز در جنگی پیروز نشده‌اند اما هرگز در مذاکره‌ای هم شکست نخورده‌اند.» ( اینجا بخوانید).
بعد از این توییت کاربران نسبت به محتوای که در پاسخ به ترامپ نوشت: بسیار خوب؛ باید آموزش تاریخ را در مورد کوروش کبیر، اردشیر اول یا شاه عباس اول شروع کنیم؟
به مناسبت این توییت ترامپ بد نیست مروری داشته باشیم بر مهم‌ترین جنگهایی که در طول تاریخ ایرانیان در آنها پیروز شده اند.

جنگ مادها با آشوریان

آشوریان در زمان مادها بزرگترین امپراتوری خاورمیانه را داشتند. آنها با روشی خشن توانستند تمدنهای آن زمان در بابل و خاورمیانه را تصرف کرده و به خصوص تمدن ایلام را به کلی نابود کنند.
ایرانیان بعد از به قدرت رسیدن دیاکو به اتحاد رسیدند و تمدن مادها را در غرب ایران به وجود آوردند. این تمدن در زمان هوخشتره به اوج قدرت رسید و توانست با غلبه کامل بر آشوریان به قدرت اول غرب آسیا تبدیل شود.

جنگ‌های کوروش کبیر

کوروش کبیر، امپراتور بزرگ ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشی در طول سلطنتش در اکثر جنگها پیروز شد. او علاوه بر شکست شاه لیدیه (در آناتولی)، بابل را که در آن روزگار بزرگترین و ثروتمندترین دولت جهان بود، تصرف کرد. قلمرو او در طول حکومتش از شرق تا مرزهای چین و هند و از غرب تا نزدیکی مصر وسعت داشت.


جنگ کمبوجیه و فتح مصر

کمبوجیه پسر بزرگ کورش کبیر بود. او پس از به تخت‌نشینی، بیش از هر چیز وقت خود را صرف تهیهٔ مقدمات لشکرکشی به مصر کرد. سپاه او در سال ۵۲۵ پیش از میلاد خود را به پلوزیوم رساند و با سپاه مصر درگیر شدند و سرانجام بر سپاه پسامتیخ سوم غلبه کرد. در ماه ژوئن سال ۵۲۵ پیش از میلاد، سپاه او با پیمودن درهٔ نیل از شمال به جنوب، سراسر مصر را تسخیر کرد.
کمبوجیه پس از فتح مصر، نظم و امنیت را برقرار کرد و سیاست تساهل دینی پدرش را در پیش گرفت. براساس قوانین سنتی مصر، او رسماً «فرعون مصر» لقب گرفت و خود را «شاه مصر علیا و مصر سفلی» و «از نسل خدایان هوروس، رع و اوزیریس» نامید.


نبرد سورنا با روم

کراسوس یک سردار مشهور رومی بود که قبل از ژولیوس سزار سودای حکومت بر جهان را داشت. این سردار قدرتمند پس از شکست بردگان شورشی به رهبری اسپارتاکوس راهی شرق شد تا با فتح ایران کلید امپراتوری روم و جهان را از سنا بگیرد.
روم در آن زمان در اوج قدرت بود و کراسوس گمان نمی‌کرد در فتح ایران با مشکل خاصی روبرو شود. اما ارد(شاه اشکانی) با فرستادن سورنا(سرداری جوان) و لشگری متشکل از چند هزارسواره رویای سردار رومی را به کابوس بدل کرد.
سورنا در جنگ با کراسوس از روش پارتیزنی استفاده کرد و توانست علاوه بر شکست رومیان، کراسوس را نیز از پا در آورد.
این پیروزی چنان در تاریخ روم‌مهم بود که به قدرت طلبی انها در شرق پایان داد و آنها هرگز نتوانستند از این سمت امپراتوری خود را گسترش دهند.

جنگ شاپور ذوالاکتاف با اعراب

شاپور دوم یا شاپور ذوالاکتاف از ۳۰۹ تا سال ۳۷۹ میلادی در ایران به تخت نشست. او دهمین پادشاه ساسانی بود و توانست در طول سلطنتش پیروزی‌های بسیاری به دست بیاورد.
شاپور ذوالاکتاف پس از قدرت گرفتن، اعرابی که بخش‌های جنوبی شاهنشاهی ساسانی را مورد تاخت و تاز قرار داده بودند به شدت تنبیه کرد و امنیت را به مرزهای جنوبی بازگرداند.
مشهور است که او پس از پیروزی بر اعراب کتفهای بسیاری از آنان را سوراخ کرده و از آنها طناب رد کرد به همین علت هم به او ذوالاکتاف می‌گویند. با این حال، برخی در مورد این داستان شک کرده و آن را بی اساس می‌دانند.
شاپور دوم به غیر از اعراب، کوشانیان در شرق و رومیان در غرب را شکست داد و مناطق بسیاری را متصرف شد.

نبرد خسروپرویز با روم

خسرو دوم یا خسرو پرویز بعد از شورش یکی از فرماندهانش (بهرام چوبین) به روم پناهنده شد و پس از ازدواج با دختر امپراتور، لشگری از رومیان جمع آوری کرده و به سوی ایران بازگشت. پس از به تخت نشیدن مجدد، این بار اوضاع در روم تغییر کرد. امپراتور روم کشته شد و خسرو به بهانه انتقام گیری از قاتلین پدرزنش به روم حمله کرد. خسرو توانست در این لشگرکشی تا فلسطین هم پیش برود و شهرهای مقدس امپراطوری در آن زمان مسیحی روم را متصرف شود.
او پس از پیروزی بر رومیان در نامه ای تند به هراکلیوس امپراطور وقت روم نوشت: "از خسرو، شاه شاهان به هراکلیوس حاکم بی شعور روم.... تو گفتی شهرهای مقدس خود را از دست ما نجات می‌دهی... پس چرا به وعده ات وفا نکردی؟"
جنگ آل بویه با عباسیان و فتح بغداد

حکومت آل بویه حکومتی شیعی در شمال کشور بود. سه برادر به نامهای علی، حسن و احمد پس از تصرف مرکز ایران به جنگ با عباسیان که در راس قدرت قلمرو اسلامی بودند رفتتد و پس از پیروزی بر نیروهای خلیفه عباسی، بغداد را متصرف شدند.
آل بویه تا چند سال قدرت اصلی اسلام بود و خلیفه بدون اجازه شاه بویه قدرت انجام کاری را نداشت. با این حال، پس از دوستی خلفا با ترکان و ورودشان به دستگاه خلافت، آل بویه ضعیف شده و کم کم شکست خوردند.

شاه عباس و پیروزی در سه جنگ

شاه عباس در دوره قدرت‌گیری‌اش در ایران با مشکلات فراوانی روبرو بود. مهم‌ترین مشکل او هم حمله سه قدرت بزرگ جهانی (ازبکها، عثمانی و پزتغال) به ایران از سه سمت شرق و غرب و جنوب بود. در زمان او ایران ارتش دائمی نداشت و ۷ قبیله مهم و فرماندهان قزلباش آنها کشور را اداره می‌کردند.
شاه عباس پس از تشکیل یک ارتش دائمی (با کمک گرجها) قزلباشان و روسای شورشی قبایل ۷ گانه را سرکوب کرد و سپس به جنگ با مهاجمین پرداخت.
او ابتدا با عثمانی صلح کرد و آسوده خاطر به جنگ با ازبکان در شرق پرداخت. پس از نابودی ازبکان به جانب غرب رو آورد و عثمانیان را از ایران بیرون راند. شاه عباس سپس رو به جنوب آورد و در جنگی مهم‌ پرتغالی‌های دریانورد را از بندرعباس بیرون کرد.

نادرشاه و جنگ هند

نادرشاه افشار نیز از جمله شاهانی است که تقریبا هیچ وقت شکست نخورده است. مشهور است که او در ۲۰ جنگی که با عثمانی‌ها داشت، در ۱۹ جنگ پیروز شد. او با غلبه بر افغان‌ها بر ایران حکمرانی کرد و بعد از آن عثمانی‌ها و روسها را در غرب و شمال شکست داد و مجددا ایران را واحد کرد.
مهم ترین جنگ خارجی نادر نبرد کرنال است که با امپراتور مغول گورکانی هند انجام داد. در این جنگ نادر پیروز شد و علاوه بر تصرف مناطق مهمی در شرق توانست جواهرات مهمی مانند کوه نور و دریای نور را هم به غنیمت بیاورد.

نبرد کریم خان با عثمانی و فتح بصره

کریم خان زند، حاکم مقتدر و عادل زندیه بیشتر تلاشش را مصروف وحدت ایران در دوره‌ای پرفتنه کرد. به همین دلیل، تمرکز زیادی بر خارج نداشت. او تنها در یک جنگ خارجی شرکت کرد و آن هم جنگ هم با عثمانی بود. در این نبرد کریم خان پیروز شد و توانست بصره و کربلا را متصرف شده و حاکم یاغی آنجا را که دست نشانده عثمانی بود و به شورشیان داخلی (مانند میر مهنا) پناه داده بود، تنبیه کند.

جنگ‌ تحمیلی

ارتش تا دندان مسلح بعث عراق در سال ۵۹ به ایران حمله کرد. صدام که از حمایت آمریکا و شوروی به طور همزمان بهره می‌برد گفته بود یک هفته ای به تهران می‌رسد. با این حال، رویای او به زودی بر باد رفت. سربازان ایران در مقابل عراق ایستادند و پس از هشت سال جنگ، یک وجب از خاک ایران هم به دست عراق نیفتاد.
صدام شکست خورده پس از جنگ بلافاصله به کویت حمله کرد و چند روزه آن ‌کشور را متصرف شد. با این حال، آمریکا و ائتلافش در مقابل او ایستادند و به سرعت او را از این کشور خارج‌ کردند.


جنگ‌های مستشاری ایران در چند سال اخیر

اگرچه ایران هرگز قصد جنگ با کشورهای دیگر را ندارد اما در طول این چند سال مجبور بوده است در برخی جبهه ها به صورت مستشاری حضور داشته باشد.
ایران در سوریه، عراق، یمن و لبنان حضور داشته و هرگز در جنگ‌هایی که به عنوان مستشار حاضر بوده است از دشمنان (چه داعش، چه آل سعود و چه رژیم صهیونیستی) شکست نخورده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • محمد زینعلی
    1

    زنده باد ایران و ایرانی،ترامپ تا الان فهمیده اینجا عراق وجاهای دیگه نیست،من ادم مذهبی نیستم ،ولی ترامپ اینو بدونه،به غیر از نظام و صلاح ۹۰درصد جوانان با غیرت ایرانی که هر چند رضایتی از زندگی فعلیشان ندارن چون کوه دماوند جلوی دولت خبیثش می ایستند،پس بهتره از راهی که اومدی بر گردی چون ایران جای مانور تو یکی نیست،بهتره بری به تحارتت برسی،زردنبو....

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مهم نیست چی باشه فقط الاغ سواری بکنند

    • محمد مهدی
      1

      بله درسته ترامپ که اصلا حایش نیست تاریخ چیه دلم برای اونایی میسوزه که کورش کورش میکنند هزار تا کورش و امثال او به یک تار موی شهدای جنگ ۸ ساله و مدافع حرم نمی ارزند

  • ناشناس
    0

    ترامپ رو اصلا جدی نگیرید. مردک نمیدونه ایران کجای جهان قرار داره. میاد در مورد تاریخ ایران اظهار نظر میکنه

  • محفوظ
    1

    خوشم میاد تا کم میارین از تاریخ ۲۵۰۰ ساله مایه میذارین در بقیه موارد فقط همین ۴۰ سال بوده که مهم هست

  • Johnson
    0

    شما زمان کوروش کبیر رو با حکومت الان یکی میکنی؟:/هرکشوریو بخای اینجوری ریشه یابی کنه حداقل یه پیروزی داشته- از زمان انقلاب به بعدو شما بگو!

    نظرات شما -
    • محمد مهدی
      0

      اصلا ترامپ که دیوونه است شما چرا همه جات میسوزه بدبخت بیچاره نفهم

  • A
    0

    درود بر ایران

  • ن
    0

    فکر کنم بیشتر می خواسته طعنه بزنه،آخه ما تومذاکره خیلی بد عمل کردیم ولی تو جنگ بهتر بودیم.

  • فرهاد
    0

    ترامپم حرف مفت زیاد میزنه توجه نکنید اون اصلا تاریخ نمیدونه چیه .

  • رضا فتاحی
    1

    خب خداروشکر که کوروش شد آدم خوبه تا قبلش که تاریخ ما ۱۴۰۰ساله بود . گیرم که پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل .

  • تنها
    0

    تا دیروز اعراب افتخار آفریدن وما ایرانیا هیچی نبودیم حالا از کورش کبیر مایه میزارید تا دیروز آقایان اسم کوروش میومد میگفتن همجنس باز بوده حالا شده یکی از اسطوره هاتون لطفا از خودتون مایه بزارید نه از کوروش ......خبر فوری اگه اینو نمایش ندی مرد نیستی

  • دختر آریایی
    0

    تنها افتخار ایران کوروش بزرگ است و بس..فقط نمیدونم چرا حزب اللهیا که از کوروش متنفرن وقتی به نفعشونه خودشونو میچسبونن به اون....کوروش پدر ماست..

    نظرات شما -
    • محمد
      2

      دختر آریایی خدا پدرت کوروش رو بیامرزه اگه نبود داعش الان ایران رو هم گرفته بود ...ناراحت نشو لبخند بزن

  • اریو
    0

    هیچوقت اسمی از کوروش بزرگ و دستاورداش،تو 40 سال حکومت ج اسلامی حرفی زده نشده و بشدت از تاریخ درخشان ایران بیزارن ک کوروش،بزرگم بخشی از همون تاریخه حالا رفرنس میدین ب فتوحات کوروش بزرگ بلاخره یا رومیه رومی باشید یا زنگی زنگ حزب باد بودنم عالمی داره

    نظرات شما -
    • دلسرد
      0

      دقیقا درست گفتی جمهوری اسلامی از کوروش کبیر بیزاره اگه اینطور نبود هفتم آبان مزار مقدس کوروش رو باز میذاشتن ملت راحت برن اونجا نه اینکه نیروهای ضدشورش رو بریزن اونجا واس کتک زدن مردم چیشده حالا از فتوحات وپیروزیای کوروش بالا میرن زرششششکک......

    • محمد مهدی
      0

      چرا ناراحتی و همه جات میسوزه

  • سورنا
    0

    خاهشا خودتون رو ب کوچه علی چپ نزنید دیگ همه میدونن منظور ترامپ چیه منظورش از ایران حکومت 40 ساله جمهوری اسلامی و عدل علویه ن تاریخ پراز شکوه و اقتدار ایرانمون ک کوروش بزرگ و سایر بزرگان جزعی از اون هستن و جمهوری اسلامی در اون جایی نداره

  • فهيمه
    0

    برعكس نوشته ،تو مذاكراته كه هميشه شكست خورديم

  • دختر آریایی
    0

    در صمن اقای محمد به چی لبخند بزنم؟؟؟به بدبختی هموطنانم به ظلمایی که در حقشون میشه ونباید صداشون دراد به ادمایی که تو کوچه خیابون سرشو تا کمر تو سطل زباله ست و ثروتمند شدن یه عده که به قدرت رسیدن اینا ظلمه جایی که پراز ظلمه نمیشه لبخند زد حالا شما اسمشو بذارید مملکت اسلامی و امام زمان حرف حق تلخه ولی حقه......

  • حسینشادرو
    0

    گذشته اصلا مهم نیست گذشته افتخار اجداد ما بوده مابرای ایندگان جی گذاشتم باید هوشیار باشیم ومتحد تا به مرزهای دوره هخامنش واشکیها برسیم واین وحدت میخواهد نه شعار

  • علی
    0

    فعلا که همه ما ایرانیها بزدل و ترسو هستیم. نگین هم که خودتی که خودتون خوب میدونید منظورم چیه!

  • سارا
    0

    چطور روتون میشه الان که شناسنانه لازم دارین وتاریخ میخواین برین سراغ تاریخ؟؟ کارتون گیر فتوحات اجدادتونه الان؟؟ ننگ بر تمام کسانیکه تاریخ این مملکت رو خلاصه کردن توی این ۴۰سال و حالا که میبینن پشتوانه ای ندارن و افتخاری توی زندگیشون نیست‌صحبت ازکورش وکمبوجیه میکنند ننگ برشما

  • مهدی
    0

    بهتره اینقدر به جون همدیگه نیفتیم و متحد باشیم تا به امید خدا بتونیم از این وضعیت بحرانی خارج بشیم، خدا وعده داده پیروزی با مومنین هستش.

    نظرات شما -
    • مهدی پرچکانی
      0

      من نمیدونم مومندب چی می گین شما ولی از نظر من اگه آدم کار درستی باشه بلا استثناء تو ایران وجود نداره همه ریاکاریه

  • کدخدا
    0

    ترامپ باایرانی نجنگیده یاوه میگوید

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      سلام ودرود برتمام پادشاهان ایران ازکورش کبیرتا ازکورش شاه

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام ودرود برتمام پادشاهان ایران ازکورش کبیرتارضا شاه

  • حزب باد
    0

    سلام به همه اینکه ایران چی هست همه میدونن یه خسته نباشی هم‌بگیم به مسوولین دزد کشور خسته نباشی دلاور دزد تویی بقیه اداتو در میارن قوه قضاییه هم خسته نباشی زوتون میشه توچشم مردم نگاه کنین ترامپ زررررت به ما نمیخوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها