پرفروشی عاشقانه‌ها/ نگاهی به پرفروش‌ترین آثار در سی‌امین نمایشگاه کتاب

پرفروشی عاشقانه‌ها/ نگاهی به پرفروش‌ترین آثار در سی‌امین نمایشگاه کتاب

سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب عصر روز گذشته به کار خود خاتمه داد و امسال نیز رقابت ناشران برای فروش دستاورد‌های خود، پرهیجان و پررونق بود. البته به نظر می‌رسد رشد 12 درصدی فروش در نمایشگاه امسال بیش از آنکه مدیون استقبال مخاطبان باشد، به افزایش قیمت کتاب‌ها برمی‌گردد. به گزارش «وطن امروز»، نمایشگاه کتاب محلی است تا مخاطبان بتوانند سبد مطالعاتی یک‌ساله خود را تهیه کنند و ناشران نیز تلاش دارند تا برترین محصولات خود را در این نمایشگاه ارائه دهند، از آن جهت که روند بازار نشر نشان داده است همواره پرفروش‌های نمایشگاه در ایام معمولی سال نیز از توفیق بیشتری برخوردارند. «وطن امروز» که در ایام نمایشگاه تلاش داشت تا آثار برجسته‌ ناشران مطرح را به مخاطبان محترم معرفی کند، در این گزارش به پرفروش‌ترین کتب ناشران در نمایشگاه امسال می‌پردازد. انتشارات سوره‌ مهر، جمکران، کتاب نیستان، کتابستان معرفت و شهرستان ادب از جمله این ناشران هستند.
انتشارات سوره مهر
«آب‌نبات هل‌دار» نوشته مهرداد صدقی، داستان روزمره زندگی همه ماست ولی وقتی با نکته‌بینی‌ها و طنز همراه می‌شود، دنیایی زیبا فراروی خواننده قرار می‌دهد. «آب‌نبات هل‌دار» به عنوان کتاب سال چهاردهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور نیز انتخاب شده است. زبان طنزآمیز و روایت جذاب این کتاب از دهه 60، آن را شاخص کرده است.
«دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم‌خیر محمدی‌کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. قدم خیر در سن
22 سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.
«وقتی مهتاب گم شد» نوشته حمیدحسام، قبل از آنکه شرح زندگی علی خوش لفظ باشد، روایتی عینی از یک واقعه تاریخی است که موجب شد سرنوشت خیل وسیعی از مردمان ایران تغییر کند. علی 15 ساله در عنفوان جوانی با اصرار فراوان خود به جبهه اعزام می‌شود و آنجاست که درمی‌یابد شهادت ارمغانی است که با ترک خود به‌دست می‌آید اما گویی قرار است علی خوش‌لفظ با تنی مجروح و خسته زنده بماند، تا سال‌ها بعد ماجرای وصل حدود 800 دوست و برادرش را برای ما روایت کند. مقام معظم رهبری و سردار قاسم سلیمانی هر کدام در تمجید از این کتاب یادداشتی نگاشته‌اند.
«گلستان یازدهم» نوشته بهناز ضرابی‌زاده یک عاشقانه آرام در دل جنگ به شمار می‌رود و خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان را روایت می‌کند.
سوره مهر کودکان
«فرزندان ایرانیم» اثر داوود امیریان، خاطرات خود امیریان است؛ خاطره‌هایی از دوره آموزش زمان جنگ. او این خاطرات را با زبان طنز نوشته؛ وقتی می‌گوییم طنز یعنی واقعاً طنز و نه هجو و نه هزل و نه هر چیز دیگری جز طنز.
«آن مان نباران» اثر مصطفی رحماندوست، شامل 7 نمایشنامه کوتاه برای کودکان است که هر جلد آن با یک عنوان مجزا به چاپ می‌رسد. هر کدام از نمایشنامه‌ها با حداکثر 3 شخصیت و بازیگر اجرا می‌شوند و برای اجرای آن به امکانات خاصی نیاز نیست و کودکان 4 تا 7 سال می‌توانند آنها را اجرا کنند.
انتشارات جمکران
«باغ طوطی» اثر مسلم ناصری در قالب رمان به زندگی میثم تمار می‌‌پردازد. خواننده پس از مطالعه باغ طوطی از اینکه تاکنون چقدر از زندگی پرماجرا، جذاب، پرشور و شیدایی میثم تمار کم‌اطلاع بوده است، شگفت‌زده می‌شود.
«خرمالو‌ها را به گنجشک‌ها بفروش» اثر محمد حنیف، تازه‌ترین اثر این نویسنده است که در ۵ فصل نوشته شده و هر فصل آن به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود.
«آواز، بچه، آتش» اثر اکبر صحرایی درباره زندگی شهید دستغیب است و شخصیت اصلی آن نادر اتابکی نام دارد. این شخصیت براساس نام مستعار نادر اتابکی که در زیرگزارش‌های موجود از بیت شهید دستغیب در اسناد ساواک ثبت شده، در ذهن نویسنده شکل گرفته است. بنابر مستندات ساواک، قبل از انقلاب فردی با نام مستعار اتابکی مامور می‌شود که در بیت شهید دستغیب نفوذ کند و گزارش‌های بیت را به صورت روزانه و هفتگی به ساواک ارائه دهد.
«اربعین طوبی» اثر سیدمجید امامیان درباره طوبی، دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدرش را از دست می‌دهد و در روزگار یتیمی به ازدواج تاجری عراقی درمی‌آید و در بصره همسایه هوویی زبان‌نفهم می‌شود. اوضاع زندگی بر وفق مراد نیست اما طوبی تصمیم می‌گیرد به جای فرار بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش، عبدالله باشند. سال‌هایی توأم با شادی و مرارت برای طوبی سپری می‌شود تا اینکه ارتش بعثی صدام به ایران حمله می‌کند. پسران طوبی باید به ارتش ملحق شوند اما طوبی جنگیدن با خمینی را برای فرزندانش حرام می‌کند
و... .
انتشارات کتاب نیستان
«حریم» اثر صادق کرمیار، داستان مردی به نام شمس است. مردی نیکوکار، دارا و خوشبخت که تربیت‌شده مادری مذهبی است، اما حادثه‌ای ناگوار باعث می‌شود تا شمس توبه کند؛ توبه از کمک به نیازمندان، توبه از همه باورهای سال‌های دور، توبه از دستگیری دیگران و... .
«لم یزرع» اثر محمدرضا بایرامی به موضوع مظلومیت شیعیان عراقی در طول 8 سال دفاع‌مقدس می‌پردازد. شیعیان در آن دوران به دلیل فشار حزب بعث در جنگ حضور داشتند و اگر حضور هم نداشتند، چنان عرصه‌ زندگی را بر آنها تنگ کرده بودند که توان فکری و جسمی‌شان برای زندگی مختل شده بود. این اثر در جشنواره‌های متعدد فرهنگی و ادبی برگزیده شد.
«نامیرا» اثر صادق کرمیار، درباره دختر و پسری جوانی است که بین سرداران بزرگ برای حمایت از امام حسین (ع) و یزید تردید دارند. در ادامه داستان، این دو جوان طی استدلال‌های مختلف به حقانیت امام حسین(ع) پی می‌برند.
«تنهاترین عاشق، عاشق‌ترین تنها» اثر نصرالله قادری، دومین مجلد از چهارگانه‌ نصرالله قادری برای 4 یار پیامبر(ص)؛ سلمان، ابوذر، بلال و مقداد است. درباره این کتاب آمده ‌است: « نویسنده‌ این اثر اذعان داشته که برای نوشتن این داستان که به شرح زندگی ابوذر غفاری، صحابه‌ بزرگوار پیامبر اسلام اختصاص دارد، بیش از ۳۰۰ اثر را مطالعه کرده است و این مساله در متن این رمان به‌‌خوبی و زیبایی قابل‌درک و حس است. قادری با شگردی درخور تأمل در جای‌جای متن این رمان و در نقل‌قول‌ها از احادیث، روایات و نیز نقل‌قول‌های تاریخی بیان‌شده درباره ابوذر یا برجای‌مانده از وی استفاده کرده است که اگر بنا به پانوشت‌زدن بود، به‌خوبی می‌شد این استنادات را مشاهده کرد».
انتشارات کتابستان معرفت
«هفت جن» اثر امید کوره‌چی، داستان مردی (راوی داستان) است که برای به دست آوردن قدرت ماورایی سراغ درویشی می‌رود تا علوم غریبه و چگونگی ارتباط با اجنه و سر زجاج را یاد بگیرد اما اتفاقاتی برای او می‌افتد که در طول داستان مجبور می‌شود 7 جن را که بعضی از آنها بسیار قدرتمند هستند از بین ببرد.
«رویای نیمه شب» اثر مظفر سالاری، داستانی است عاشقانه با زمینه‎ مذهبی که حکایت از دلدادگی جوانی پاک سیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است. جذابیت قلم نویسنده به اندازه‎ای است که مخاطب را دچار خود کرده و تا انتهای داستان همراه می‎کند. این کتاب در چند سال گذشته همواره جزو کتاب‌های پرفروش بازار نشر بوده است.
«لوثیا» اثر امید کوره‌چی در واقع دنباله رمان «هفت جن» بوده و آنهایی که جلد اول را خوانده باشند برای شکست دشمن روشنایی وارد فضای تازه‌ای خواهند شد. این رمان ماجرای مردی است که به علت مرگ همسرش و مصائب دیگر ایمان خود را از دست می‌دهد و با این مساله تا آخر رمان دست و پنجه نرم می‌کند.
«گردان قاطرچی‌ها» اثر داوود امیریان، رمانی است که در فضای طنزآمیز نگاشته شده است و بخشی از ابعاد حماسه‌های رزمندگان غیور دفاع‌مقدس را در قالبی جدید بیان می‌کند.
انتشارات شهرستان ادب
«عشق سوزان است» سروده مهدی جهاندار، نخستین مجموعه شعر این شاعر خوش‌قریحه است از زمان عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده و در ایام نمایشگاه تجدید چاپ شده است. نام این کتاب از شعر مشهور این شاعر یعنی عشق سوزان است، بسم‌الله الرحمن الرحیم... گرفته شده است.
چه روزها که یک به یک غروب شد نیامدی
چه بغض‌ها که در گلو رسوب شد نیامدی
خلیل آتشین‌سخن، تبر به دوش بت‌شکن
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
برای ما که خسته‌ایم و دل شکسته‌ایم نه
ولی برای عده‌ای چه خوب شد نیامدی
تمام طول هفته را به انتظار جمعه‌ام
دوباره صبح، ظهر، نه! غروب شد نیامدی
«بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان نیز در نخستین حضور خود در نمایشگاه به چاپ دوم رسید. رمان بی‌کتابی در ژانر رمان‌های تاریخی طبقه بندی می‌شود و به موضوع «کتاب» می‌پردازد. به گفته نویسنده این رمان، «بی‌کتابی» نگاهی به یک واقعه تاریخی دارد و رمان سعی کرده ارزش‌گذاری به کتاب توسط ایرانیان را زیر ذره‌بین قرار دهد؛ اینکه چقدر در طول تاریخ ما ایرانیان کتاب را مورد توجه قرار داده‌ایم. ماجرای این رمان ریشه در تاریخ دارد. مظفرالدین شاه کتابداری به نام لسان‌الدوله را به ریاست کتابخانه منصوب می‌کند. هر نسخه‌ و اوراقی از نسخ معروف در موزه‌های جهان است مربوط به این دوره است که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است. در این دوره ۵ هزار جلد از نسخ نفیس کتابخانه گلستان به سرقت می‌رود. این موارد با به توپ بسته شدن مجلس تنیده شده، شخصیت اصلی دلال کتاب است که در این اثر به کتابسازی، کتابداری و صحافی و برخی هنرهای مرتبط با کتاب می‌پردازد و مخاطب را از زوایای دیگر از تاریخ کتاب‌پردازی مطلع می‌کند.
«مرز ما عشق است» سروده سیدمحمدمهدی شفیعی گزیده‌ای از غزل‌ها و رباعی‌های شاعر با موضوعات آیینی، اجتماعی و عاشقانه از سال 89 تا 95 است.
کوه باشی سیل یا باران... چه فرقی می‌کند
سرو باشی باد یا توفان.... چه فرقی می‌کند
مرزها سهم زمینند و تو سهم آسمان
آسمان شام با ایران چه فرقی می‌کند
قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
حصر الزهرا و آبادان چه فرقی می‌کند
مرز ما عشق است هرجا اوست آنجا خاک ماست
سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی‌شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند.

منبع: وطن امروز

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها