ملخ ها شکست خوردند / فائو: اقدامات کنترلی ایران جمعیت ملخ های مهاجم را کاهش داد

فائو می‌گوید در ایران، عربستان و سودان اقدامات کنترلی زمینی و هوایی علیه ملخ‌های صحرایی صورت گرفته که بی‌شک موجب کاهش جمعیت این آفت شده است اما درباره حمله دوباره ملخ‌های صحرایی در یمن و شاخ آفریقا نگرانی وجود دارد.

ملخ ها شکست خوردند / فائو: اقدامات کنترلی ایران جمعیت ملخ های مهاجم را کاهش داد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین اطلاعیه خود درباره ملخ‌های صحرایی هشدار داد که تخم‌ریزی این آفت در فصل تابستان به همراه بارندگی‌های شدید فصلی می‌تواند در سه ماه آینده خطری جدی را برای مناطق تولید محصولات کشاورزی در یمن، سودان، اریتره، بخش‌هایی از اتیوپی و شمال سومالی به وجود آورد. طبق هشدار فائو، این وضعیت می‌تواند بر تولیدات فصلی زراعی و اقتصاد محلی همچنین بر امنیت غذایی و معیشت جمعیت کشورهای ذکر شده، تأثیرات منفی بالقوه‌ای داشته باشد.

فائو با اشاره به تلاش‌های کشورهای ایران، عربستان و سودان در مقابله با این آفت اعلام کرد: در سال جاری عملیات‌های کنترل زمینی و هوایی جدی‌ای در ایران (در مقایس 712 هزار هکتار)، عربستان سعودی (در مقیاس 219 هزار هکتار) و سودان (در مقیاس 105 هزار) انجام شده که بدون شک موجب کاهش جمیعت ملخ صحرایی شده است، اما نتوانسته به صورت کامل مانع از (شکل‌گیری) دسته های ملخ‌های صحرایی و حرکت آن‌ها به سوی مناطق اصلی تخم‌ریزی این آفت در یمن، سودان، شاخ آفریقا و دو طرف مرزهای پاکستان و هند شود.

ملخ‌های صحرایی پس از اینکه قابلیت پرواز را به دست می‌آورند، دسته‌هایی ده‌ها میلیونی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند روزانه با استفاده از وزش باد تا 150 کیلومتر را فاصله را بپیمایند

فائو همچنین از احتمال تشدید وضعیت ملخ‌های صحرایی در مناطق ساحلی و داخلی یمن همچنین مناطق داخلی سودان خبر داده است، وضعیتی که می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را تا پایان تابستان مورد تهدید قرار دهد. علاوه بر آن فائو از افزایش جمعیت ملخ‌های صحرایی در دو سوی سواحل دریای سُرخ در نیمه دوم سال خبر داده است.

ملخ‌های صحرایی پس از اینکه قابلیت پرواز را به دست می‌آورند، دسته‌هایی ده‌ها میلیونی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند روزانه با استفاده از وزش باد تا 150 کیلومتر را فاصله را بپیمایند. ملخ‌های صحرایی دوره حیات سه‌ماهه‌ای دارند و یک ملخ صحرایی ماده می‌تواند حدود 300 تخم بگذارد. یک ملخ صحرایی بالغ می‌تواند روزانه به‌طور تقریبی معادل وزن خود غذا مصرف کند - که حدود دو گرم در هر شبانه‌روز می‌شود. یک دسته خیلی کوچک ملخ‌های صحرایی می‌تواند طی یک روز معادل غذای 35 هزار انسان را مصرف کند.

طبق اعلام فائو، برای حفاظت از محصولات کشاورزی و جلوگیری از حمله دسته‌های ملخ صحرایی به کشورهای همسایه، باید اقداماتی فوری در رابطه با کنترل این آفت انجام شود.

با توجه به جدی‌بودن خطر ناشی از وضعیت کنونی ملخ‌های صحرایی، تمامی کشورهای باید شرایط میدانی را از طریق بررسی‌های زمینی مرتب کنترل کرده و در هر زمانی که وضعیت ملخ‌ها تشدید یابد، اقدامات کنترلی ضروری را اتخاذ کنند.

فائو از طریق سامانه «خدمات اطلاعات ملخ‌های صحرایی» داده‌های مرتبط را از کشورهای آفت‌زده دریافت و تحلیل کرده و وضعیت جاری ملخ‌های صحرایی را ارزیابی می‌کند و بر اساس آن پیش‌بینی‌ها و هشدارهای مرتبط را ارائه می‌دهد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها