نمایشگاه کتاب زیر سایه انتخابات / در شهر آفتاب چه می گذرد؟

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نفس‌های آخر خودش را در شهر کتاب می‌کشد، امسال هم مخاطبان کتاب از راه دور و نزدیک به شهر آفتاب آمدند تا در تاریک و روشن روزهای مانده به انتخابات با یار قدیمی‌شان دیدار کنند و بدور از قیل و قال کتاب بخوانند!

نمایشگاه کتاب زیر سایه انتخابات / در شهر آفتاب چه می گذرد؟

به گزارش خبرفوری ، با احتساب امسال دقیقا دو سال می‌شود که شهر آفتاب میزبان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، منطقه ای که به عقیده بسیاری از پیمانکاران این مجموعه برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی تعبیه شده است. نمایشگاه امسال اما همانند سال گذشته بدون حاشیه نبود اما اینکه چرا این حواشی در این دوره تا این حد پررنگ شده است را احتمالا باید به کاندیداتوری محمدباقر قالیباف شهردار تهران مربوط کرد.

حمل و نقل پرمصیبت

همانطور که از اسمش مشخص است برای عزیمت به نمایشگاه باید به شهری دیگر بروید. احتمالا هر کسی نخستین بار نام آن را بشنود عطای رفتن به شهر آفتاب را به لقایش ببخشد. اما اینقدرها که در جراید گفته شده مسیر سختی در پیش نیست. اتفاق مثبتی که امسال پیش آمد وجود خط مستقیم تجریش کهریزک به سمت شهر آفتاب است در این صورت شما حتی بدون استفاده از وسیله نقلیه خودتان هم می‌توانید به شهر آفتاب بروید. البته این در حالی است که جز مترو وسیله نقلیه شخصی هیچ امکان دیگری برای رفتن به نمایشگاه کتاب وجود ندارد!

پشه‌های مزاحم امسال هم بودند

سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای فضاسازی نمایشگاه کتاب تهران تلاش زیادی کرده بود، این تلاش را می‌شد در تغییرات امسال نمایشگاه نسبت به اولین سالی که به شهر آفتاب منتقل شده بود دید. اما خب هنوز هم پشه‌های بزرگ که بسیاری از مخاطبان نمایشگاه سال گذشته آن‌ها را مشاهده می‌کردند امسال هم وجود داشتند.

جایگاه ناشران بین المللی مناسب نبود

تعدادی از ناشران بین الملل هم سهم‌شان چادر سفید بود. این چادر البته به دلیل تردد کمتر مخاطبان کتاب، فضای شلوغ و تهویه نامطبوعی نداشت. البته وجود سطل‌های زباله و کارتن‌هایی که در اطراف چادرها بودند چهره نامناسبی به بخش بین الملل داده بود.

اطلاع رسانی همه ساله

اطلاع رسانی برای پیداکردن کتاب‌های مختلف در نمایشگاه مانند سال‌های قبل نبود. کم بودن افراد پاسخگو و دور بودن غرفه‌های پاسخ دهنده در قسمت‌های مختلف نمایشگاه از جمله اتفاقات قابل نقد در نمایشگاه امسال بود.

بخش عمومی بدون تغییر

بخش عمومی نمایشگاه اما تغییرات خاصی به خودش ندیده بود جز کوچک شدن برخی از غرفه‌ها نسبت به سال گذشته. برخی از غرفه‌ها البته پذیرای نشست‌های خبری و رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده هم بودند.

شایعه‌ای بیش نبود

مهمان ویژه نمایشگاه امسال غرفه کشور ایتالیا بود. برخی شایعات مبنی بر این بود که این غرفه هم دچار آبگرفتگی شده است. البته این خبر شایعه ای بیش نبود چرا که غرفه ایتالیا در سالن بخش ناشران عمومی واقع شده بود و مسئولان غرفه هم این خبر را تکذیب کردند.

ماجرای آبگرفتگی‌های متعدد

چادر محکم سفید بدون تهویه مناسب و البته قیمت پایین کتاب ها، نشانه غرفه کودک نمایشگاه کتاب بود. «دو روز قبل بود که آب داخل غرفه ها آمد، از سقف نبود از کف زمین بود. کتاب هایی که روی زمین گذاشته بودیم خیس شدند حالا که خشکشان کردیم هم می بینید تفاوت زیادی با جنس نو دارند، ما مجبوربم اینها را زیر قیمت به فروش برسانیم!» این صحبت های یک ناشر کودک در نمایشگاه کتاب بود که پس از سوال ما درباره کاهش چشمگیر قیمت اجناسش داد. «یک روز بعد از اینکه غرفه ها خیس شدند، کارشناس بیمه آمد و وعده‌هایی به ما دادند اما بعد از آن روز دیگر هیچ خبری از آن‌ها نشد.» مهم ترین حاشیه نمایشگاه کتاب همین نارضایتی ناشران بخش کودک است. این افراد حتی بعد از این سوال که اگر باز هم این اتفاق تکرار شود چه باید کرد پاسخی نداشتند.

هم رونق ناشر هم رونق تبلیغ

چاپ و توزیع کتاب‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نمایشگاه احتمالا هم برای ناشران پر سود است هم مجال تبلیغاتی خوبی برای کاندیداها محسوب می شود البته امسال نه خبری از کتاب‌های قالیباف بود و نه خبری از کتاب‌های رییسی. اما از سه عنوان کتاب‌های حسن روحانی در غرفه کتابخانه ملی، انجمن حمایت از مردم فلسطین و معاونت حقوقی ریاست جمهوری رونمایی شده بود

یاد شهدای پلاسکو

یه عنوان آخرین نکته ویژه نمایشگاه امسال، بد نیست به غرفه بزرگداشت آتش‌نشانان سانحه پلاسکو اشاره کنیم. سالن ناشران عمومی نمایشگاه پذیرای غرفه آتش نشان ان بود. این غرفه علاوه بر تجلیل فعالیت‌های آتش نشانان پلاسکو از حضور نیروهای داوطلب بین مخاطبان نماشگاه هم استقبال می‌کرد.

سوگل دانائی

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها