اسعدیان: خانه سینما از انتخابات حمایت می‌کند نه از یک نامزد خاص/ بحران احمدی نژاد را پشت سر گذاشتیم

اسعدیان: خانه سینما از انتخابات حمایت می‌کند نه از یک نامزد خاص/ بحران احمدی نژاد را پشت سر گذاشتیم

همایون اسعدیان کارگردان فیلم «یک روز بخصوص» و رئیس هیات مدیره خانه سینما، معتقد است بحرانی را در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد پشت سرگذاشته است. اسعدیان حمایت کاندیدای خاصی را از سوی خانه سینما نادرست می داند و مطالبه اهالی این خانه را از تمامی نامزدها می خواهد.

در ادامه بخشی از مصاحبه خبرآنلاین را با همایون اسعدیان درباره خانه سینما می خوانید.

حضور شما در هیئت مدیره خانه سینما چقدر نشان از قدرتی است که کانون کارگردان داشته است؟

کانون کارگردانان همواره قدرتمندترین صنف خانه سینما بوده و خواهد بود، چه زمانی که آقای رئیسیان بودند، چه دوره‌ای که خانم بنی اعتماد بودند، چه دوره‌ای که من رئیس کانون بودم و چه زمان کمال تبریزی. باور ما با احترام به تمام صنوف خانه سینما این است که کانون کارگردانان به دلیل جایگاه کارگردان همیشه قدرت داشته است. شورای عالی تهیه‌کنندگان به لحاظ اقتصادی صنف قدرتمند خانه سینماست و کانون کارگردانان به دلیل نگاه فرهنگی که اساسا به سینما دارد همیشه از این زاویه در بالاترین جایگاه قرار داشته است. حتی در دوره‌ای که کانون کارگردانان نماینده ای در هیئت مدیره نداشت، هیئت مدیره همواره با کانون در ارتباط بود. در دوره قبل که نه شورای عالی تهیه‌کنندگان و نه کانون کارگردانان نماینده نداشتند هیئت مدیره در یک رابطه تنگاتنک با این دو کار می‌کرد. خانه سینما بدون این دو معنی ندارد. اما طبیعتا در مقاطعی مثل دوره قبلی سوءتفاهم‌ها و نگاه‌های غلطی بین صنوف پیش می‌‌آید و فکر می کنند اصلا بهتر است تهیه‌کننده ها و کارگردان‌ها نباشند و متاسفانه این اتفاق هم افتاد. خوشبختانه به دلیل بعد فرهنگی که این دو صنف دارند هیچ کدام نه با خانه سینما قهر کردند و نه واکنش بدی نشان دادند. در این دوره هم این شیطنت از طرف برخی شد اما به دلایل مسائل صنفی اصلا دوست نداریم این مسائل را باز کنیم. واقعیت این است که دوستانی که تا به الان در هیئت مدیره خانه سینما بودند زحمات بسیار زیادی کشیدند.

اما این نکته را هم بگویم که نظر ما در کانون کارگردانان بر این بود که خانه سینما خانه خودمان است و قهر کردن معنایی ندارد. اگر هم دیدگاه‌های اشتباهی وجود دارد بایستی سعی کنیم با مسالمت حلش کنیم. ما بحران‌های بدی را گذراندیم. بحران دوره آقای احمدی‌نژاد و شمقدری را پشت سر گذاشتیم و این اختلافات کوچک درونی چیزی نیست. خانه سینمایی که توانسته آن بحران را رد کند طبیعتا می‌تواند این سوءتفاهم‌های جزئی را هم حل و فصل کند.

در یکی دو سال اخیر خانه سینما موضع آرامی را داشته و سر و صدایی از آن بلند نشده. این روند با حضور شما چقدر ادامه پیدا خواهد کرد؟

خانه سینما خارج از خواست ما صفحه اول مطبوعات شد، اصلا چرا این اتفاق باید می‌افتاد؟ ما باید وسط مجله و روزنامه‌ها بودیم. ما علیرغم میل‌مان و با حرکتی که آقای شمقدری کرد وسط میدان پرت شدیم و موضوع داغ مملکت و روزنامه‌ها شدیم و کاندیداهای ریاست جمهوری همه‌شان بازگشایی خانه سینما را جزو یکی از وعده‌های ریاست جمهوری‌شان عنوان می‌کردند. در حالیکه اساسا اصلا به نفع خانه سینما نیست که اینقدر در چشم باشد. اما واقعیت این است که باور بیشتر ما این است که خانه سینما اساسا نباید روی جلد و اینقدر در چشم باشد. کار صنفی که نباید اینقدر سر و صدا داشته باشد، وقتی روی جلد هستی اتفاقا مورد ضربه‌های زیادی قرار می‌گیری. هیئت مدیره قبلی و قبل تر با همین نگاه فعالیت کردند که از روی جلد به وسط روزنامه و مجله بیایند و این به نظر من سیاست درستی است. البته این به این معنا نیست که ما در مقابل مسائلی که برای سینما پیش می‌آید موضع نگیریم، همانطور که در دوره قبلی هم دیدم در قبال اینگونه مسائل خانه سینما فعال بود اما همه چیز در آرامش اتفاق می‌افتاد. نگاه هیئت مدیره فعلی هم همین است.

خانه سینما در انتخابات ریاست جمهوری موضع گیری دارد؟

اصلا.

موضع گیری نه فقط به معنای حمایت از یک کاندیدای خاص، یعنی مطالبه‌ای از هیچ کدام از نامزدها هم ندارید؟

ما مطالبه مان را به همه نامزدها عنوان می‌کنیم. یکی از مشکلاتی که در دوره آقای شمقدری هم می‌خواستند به ما وصل کنند این بود که خانه سینما سیاسی و جناحی است و ما همواره با این اتفاق مقابله می کردیم. به همین خاطر قطعا ما از تمام کاندیداها مطالبه داریم که خواهیم گفت. البته تک تک اعضای خانه سینما ممکن است در ستادهای آقایان نامزدها فعال باشند اما این موضوع به ما ربطی ندارد و در حیطه مسائل شخصی افراد است. خانه سینما از انتخابات حمایت می‌کند و از مردم می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنند اما به عنوان هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما و نهاد صنفی خانه سینما به هیچ عنوان از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهیم کرد.

به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه سینما بعد از اتفاقاتی که در سال 92 افتاد چقدر تلاش کردید تا خانه سینما به استقلالی برسد که مدیریت دولتی نتواند برای تعطیلی یا بازگشایی آن تصمیم گیری کند؟

اتفاقی که برای خانه سینما افتاد ناشی از یکسری خلا‌هایی بود که در اساسنامه خانه سینما وجود داشت که آقایون بتوانند روی آن دست بگذارند و خانه را روی هوا ببرند. شاید این مسئله از یک زاویه‌ای بد نشد، اول اینکه اتحادی بین اعضای خانه سینما به وجود آورد. به اعتقاد من در تاریخی سیاسی ایران بی سابقه بود که نهاد صنفی بسته شود و دوباره بتواند بازگشایی شود. اما این به این معنا نبود که ما از این اتفاق شادمان شویم و شروع به انتقام گیری کنیم. از طرف دیگر خودمان هم متوجه شدیم که یکسری مشکلات داریم که باید آنها را نیز حل کنیم. ثبت قانونی صنوف در وزرات کار یکی از کارهایی است که الان صورت می‌گیرد و یکی از آن موارد است.

منبع: خبرآنلاین

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها