دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفتگو با خبرفوری:

سازوکار حزبی برای بررسی پرونده اخلاقی مدیران اصلاح طلب نداریم / «نجفی» عضو کارگزاران بود، چرا از انتصاب او حمایت کردند؟ / حاشیه های اخلاقی مدیران، اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد

یک روز مانده به برگزاری اولین دادگاه علنی محمدعی نجفی، با علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره موضع اصلاح طلبان درباره پرونده شهردار سابق پایتخت به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

سازوکار حزبی برای بررسی پرونده اخلاقی مدیران اصلاح طلب نداریم / «نجفی» عضو کارگزاران بود، چرا از انتصاب او حمایت کردند؟ / حاشیه های اخلاقی مدیران، اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد

زینب حقی - علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت است . حزبی اصلاح طلب که برخی آن را معادل جبهه مشارکت در عصر اصلاحات می دانند. شکوری‌راد، دبیرکل این حزب، چهره اصلاح طلبی است که نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم را در کارنامه سیاسی خود دارد و البته عضو ارشد حزب مشارکت تا قبل از تعطیلی این حزب نیز بوده است. با او در مورد انتخابات پایان سال، عملکرد اصلاح طلبان در مجلس دهم، شورای شهر پنجم و انتخاب محمد علی نجفی به شهرداری تهران و حواشی پیرامون آن به گفتگو نشستیم. این گفتگو در محل دفتر خبر فوری در تهران انجام شد.

شکوری راد بخش اول این گپ‌ و‌گفت درباره محمدعلی نجفی سخن گفت و تاکید کرد که اصلاح طلبان نمی دانستند که چه حاشیه های اخلاقی اطراف این مدیر اصلاح طلب وجود دارد. درباره این حاشیه ها و نحوه مراقبت احزاب اصلاح طلب در برابر آفت حاشیه‌های اخلاقی با دبیرکل حزب اتحادملت به چالش پرداختیم که در ادامه می خوانید.

گفتنی است، بخش‌های دیگر این گفتگو را به زودی در خبر فوری می خوانید و می بینید.

****

دادگاه آقای نجفی به زودی برگزار می شود. بعد از اتفاقاتی که برای ایشان افتاد در افکار عمومی مطرح شد که هشدارهایی در مورد حواشی پیرامون آقای نجفی داده شده بود ولی نادیده گرفته شد. حزب اتحاد ملت مدافع جدی ایشان در سمت های مدیریتی بود. سوال من این است که هیچ هشداری به شما داده نشده بود که این انتخاب چه در دولت و چه در شورا صورت نگیرد؟ و اینکه اساسا آیا فیلتری در احزاب اصلاح طلب و به طور مشخص حزب اتحاد ملت وجود دارد که در مورد پیشینه مدیران مورد حمایتش اعمال شود که این اتفاقات تکرار نشود؟

فیلتر که حتما وجود دارد و اگر اطلاع وجود داشته باشد، حتما در نظر گرفته می شود. اگر کسی نقطه ضعف اخلاقی و مالی داشته باشد حتما در اینکه از وی حمایت شود یا خیر تاثیر دارد ؛ چون این موضوع طبیعتا برای هر جمعی حیثیتی است.

یعنی درباره آقای نجفی هیچ هشداری داده نشده بود؟

نه. در این مورد هیچ هشداری داده نشده بود. فقط داده ها در حد شنیده هایی بود که مثلا در میراث فرهنگی یک موضوعی وجود داشته و بعدا هم حل وفصل شده است. این شنیده ها هیچ وقت تبدیل به اطلاعات دقیقی نشد و فقط در حد شنیدها بود. اینکه نهادهای مسوول مثلا سازمان اطلاعات سپاه چنین موضوعی را رصد کرده و می دانسته اند یا نه، حزب اتحاد و شورای شهر اطلاعی نداشته است و بنابراین اساسا حمایت از آقای نجفی بر اساس پیشینه سیاسی و اجرایی ایشان بود و هیچ چیزی مانع از اینکه درمعرض انتخاب شهردار باشند وجود نداشت. البته از یاد نبرید که در شورای شهر حزب اتحاد اکثریت را در اختیار ندارد. رییس شورای شهر عضو حزب کارگزاران بوده و اتفاقا آقای نجفی هم عضو همین حزب بوده اند. آقای مرعشی هم که عضو این حزب است و گزینه شهرداری نیز بود، صراحتا در دفاع از برنامه خود اعلام کرد که به جای من به آقای نجفی رای دهید. خب وقتی یک حزبی که عضوش در معرض چنین مسایلی هست خیلی شفاف از عضو خود حمایت می کند، طبیعتا احزاب دیگر تکلیفی ندارند. چون آقای نجفی هیچ وقت عضو اتحاد نبوده است.

درست است که در زمینه پرونده حزبی آقای نجفی، حزب کارگزاران باید پاسخگو باشد، ولی نکته اینجاست که براساس خبرهای غیررسمی موجود، برخی اصلاح طلبان نیز در مظان اتهامی از همان دست اتهاماتی که به آقای نجفی زده شد، هستند. منظورم اتهام برخی مسائل اخلاقی است و نه قتل. میخواستم بدانم حزب شما چه سازوکاری دارد برای اینکه که وقتی می خواهد مدیر معرفی کند، درگیر این مسایل نشود؟ به هر حال یک حزب در قبال کشور مسئولیت دارد و نباید به صرف وجود یک سری سخنان از یک شخص حمایت کند، درست است؟

در گذشته افرادی در مناصب مهمی هم بودند که دچار لغزش شدند و از هر دو جناح هم بودند این ربطی به گرایش سیاسی افراد ندارد. هر آدمی ممکن است که دچار لغزش شود اینکه بگوییم مکانیزم ارزیابی اطلاعاتی در مورد اعضای خود داشته باشیم، چنین چیزی نداریم. ما براساس ظواهر و سوابق با افراد برخورد می‌کنیم. وقتی کسی 20سال سابقه روشن دارد طبیعی است که نخواهیم در مورد وی کنکاش کنیم. وقتی فردی را نمی شناسیم پرس و جو می کنیم سابقه وی را بررسی می‌کنیم ولی کسی مثل آقای نجفی 40سال سابقه درخشان در بالاترین رده‌های مدیریتی نظام دارد دیگر مجالی برای اینکه بخواهیم در مورد زندگی خصوصیش تحقیق کنیم، وجود ندارد و البته این معنایش این نیست که اگر کسی 40 سال نلغزیده، پس دیگر نخواهد لغزید. این برای ما تکلیفی ایجاد نمی کند که بخواهیم فیلتری را برای افرادی که سابقه اشتهار به اخلاق خوب و کار خوب را دارند در نظر بگیریم.

بالاخره ممکن است شایعاتی در مورد افراد وجود داشته باشد. وقتی این را در معرفی مدیر مدنظر خود لحاظ نمی‌کنید، این نگرانی پیش می آید که در مجموعه اصلاحات، هنوز نجفی های دیگری حضور داشته باشند.

یک زمانی شایعه ای در خور توجه است. آن وقت حتما به آن توجه می‌کنیم، ولی در حد شنیده هایی که امروز مکرر در فضای مجازی وجود دارد مجالی برای ورود نیست. اگر کدهایی برای صحت شایعه وجود داشته باشد این کار صورت می‌گیرد. بالاخره در مملکت برای برخی مسایل نهادهایی مسوولیت ویژه دارند آنها ابزار بررسی را دارند، ما اصلا این ابزار را نداریم ضمن اینکه که در حوزه خصوصی افراد را تا جایی که بشود ورود نمی کنیم ، مگر اینکه گره بخورد با یک موضوع حیثیتی برای کل حزب، که طبیعتا کنکاش می‌کنیم. در مورد آقای نجفی چنین چیزی در این حد به وجود نیامده بود.

ادامه این گفتگو را در روزهای آینده بخوانید و ببینید.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها