"نبود سردخانه و صنایع تبدیلی" مشکل اصلی توت فرنگی کردستان است/ بیش از ۳۰ درصد توت فرنگی کردستان تلف می‌شود+تصاویر

"نبود سردخانه و صنایع تبدیلی" مشکل اصلی توت فرنگی کردستان است/ بیش از ۳۰ درصد توت فرنگی کردستان تلف می‌شود+تصاویر

گردهمایی بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی با هدف روش‌های بسته‌بندی، نگاه اقتصادی به انواع بسته بندی و تولید و بازاررسانی در حالی روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه جاری در سنندج برگزار شد، که به نظر می‌رسد مشکلات و ضعف‌های زیادی در زمینه نگهداری محصول توت فرنگی کردستان وجود دارد که لاینحل باقی مانده است.

در این مراسم که تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی و صندوق کارآفرینی امید کردستان حضور داشتند توت فرنگی کاران به بیان برخی از دیدگاه‌های خود در زمینه محصول توت فرنگی و چگونگی نگهداری از این محصول پرداختند.

"نبود سردخانه و صنایع تبدیلی" مشکل اصلی نگهداری محصول توت فرنگی در کردستان است

«عبدالحکیمی» جوان 35 ساله و یکی از توت فرنگی کاران نمونه کشوری که از وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر دریافت کرده و دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی نیز بود با اشاره به مشکلات توت فرنگی کاران کردستانی [خواستار توجه مسئولان به این قشر زحمت‌کش با نگاه بومی بودن استان شد].

وی با اشاره به دردهای زیاد و موجود در محصول توت فرنگی کردستان گفت: یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با نگهداری محصول توت فرنگی «نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در استان» است که توت فرنگی کاران کردستانی سالیانه به همین خاطر متحمل ضرر و زیان و خسارت‌های زیادی به محصولات آنها وارد می‌شود.

«عبدالحکیمی» از مسئولان و متولیان امر در استان خواست با نگاه ویژه‌ای به محصول توت فرنگی کردستان که دارای برند خاصی در بازارهای داخلی کشورمان است، توجه داشته باشند و تلاش کنند با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و سردخانه در استان بیشتر به نگهداری و ماندگاری این محصول توجه کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 13 هزار خانوار کردستانی از طریق تولید محصول توت فرنگی امرار معاش و هزینه‌های زندگیشان را از این طریق تأمین می‌کنند و این میزان نیز جمعیت کمی نیست.

آیا برگزاری اینگونه گردهمایی‌ها خروجی خوبی برای استان و توت فرنگی کاران کردستانی دارد؟

توت فرنگی کار سنندجی خطاب به مسئولان و شرکت کنندگان حاضر در گردهمایی تصریح کرد: سوأل اینجاست آیا برگزاری اینگونه گردهمایی‌ها می‌تواند خروجی خوبی برای استان کردستان و توت فرنگی کاران داشته باشد؟ و از امروز تا روز چهارم خرداد ماه امسال که جشنواره توت فرنگی در استان برگزار می‌شود باید قول بدهید که به چه راهکارها و راه حل‌هایی فراروی محصول توت فرنگی از بسته‌بندی تا فرآوری آن رسیده‌اید و آن را اعلام کنید!

بیش از 30 درصد محصول توت فرنگی تولیدی کردستان تلف می‌شود

حامد قادرزاده اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گردهمایی بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی استان اظهار داشت: براساس ازریابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد محصولات کشاورزی تلف و از بین می‌روند که متأسفانه این رقم در مورد محصول توت فرنگی طلای سرخ کردستان بیشتر است.

وی گفت: وقتی محصولی بهتر تولید می‌شود که تولید کننده درآمد مناسبی داشته باشد و باید بخش کشاورزی را به عنوان بخش پایه برای توسعه صنعت مدنظر قرار دهیم چون هر آنچه که پس از تولید مطرح شود جزو صنعت محسوب می‌شود که می‌توان به صنعت خدمات، بیمه، عرضه محصولات و حمل و نقل اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: تلفات توت فرنگی در چندین مراحل و بخش مختلف همچون در مزرعه، حین برداشت، حین حمل‌ونقل، مدت زمان انتظار در داخل واحد خرده و عمده فروشی تا اینکه در محل عرضه به دست مصرف کننده برسد و وقتی در منزل می‌خواهند مصرف کنند بیشتر این محصول ضایعات می‌شود.

وی گفت: برای کاهش ضایعات توت فرنگی باید به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و مدت زمان انتظار توجه داشته باشیم چون اگر می‌خواهیم تولیدات خود را به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانیم باید تمام هزینه‌های پس از برداشت را تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم.

قادرزاده با بیان اینکه قدرت اقتصادی مصرف کنندگان در بازار مصرف با همدیگر متفاوت است، افزود: تولید کنندگان باید کاری کنند که برای افراد "کم‌درآمد و با توان مالی کم" محصولات عرضه و تولید کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری موارد برخی خوردن‌ها و خریدهای ما به خاطر نیاز بدنی نیست بلکه به خاطر پرستیژ و کلاس در زندگیمان بوده و به اعتقاد برخی کارشناسان و متخصصان مصرف بیش از حد مواد غذایی یا محصولات فایده آنچنانی ندارد و بازدده آن صفر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان تأکید کرد: ما باید کاری کنیم با بسته بندی کردن برای تمام افراد و گروه‌ها محصول تولید کنیم و در بسته بندی "درجه بندی و برچسب و لیبل محصول تولید شده" معنا پیدا می‌کند.

وی گفت: بسته بندی فقط به معنای کاهش تعداد محصول در داخل جعبه یا کاهش وزن و قیمت برای مصرف کننده نیست بلکه به منظور شناسنامه دار کردن محصول است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم با بسته‌بندی به محصولاتمان هویت دهیم اما برخی از کشاورزان و توت فرنگی کاران به دلیل اینکه درست بسته‌بندی انجام نمی‌دهند به دیگران هم آسیب می‌زنند در حالیکه بسته‌بندی موادغذایی نقش بسیار مهمی دارد و یکی از نقش‌های آن این است که ماندگاری محصول را بیشتر می‌کند.

از برند توت فرنگی" طلای سرخ " کردستان سوءاستفاده اقتصادی می‌شود

قادرزاده خطاب به کشاورزان و توت فرنگی کاران استان افزود: چند درد و مشکل در مورد عدم بسته‌بندی محصول توت فرنگی وجود دارد و در استان‌های دیگر کشور از نام استان و برند این محصول فقط سوء استفاده اقتصادی می‌کنند و انجام این کار نیز سبب می‌شود که نام ما را لکه‌دار کنند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم توت فرنگی به زیبایی بماند باید محصول زیبای "طلای سرخ" کردستان را به نوعی بسته‌بندی کنیم تا به افرادی که در داخل و حتی خارج از استان قصد سوء استفاده از این محصول را داشته باشند اجازه ندهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: باید توت فرنگی کاران و تولید کنندگان استان به بسته‌بندی، درجه‌بندی و شناسنامه‌دار کردن محصولات باور داشته باشند تا محصول توت فرنگی که محصول اصلی کردستان در بخش باغی است و بیشترین میزان بهره اقتصادی را دارد، شناسنامه‌دار کنیم و مسیر بازار را به نفع تولیدکننده بهتر کنیم.

سالانه 30 هزار تن توت فرنگی در کردستان تولید می‌شود

آریو امامی‌فر در گردهمایی بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی استان اظهار داشت: توت فرنگی یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در استان کردستان است.

وی گفت: سالانه 30 هزار تن محصول توت فرنگی در استان کردستان تولید می‌شود که این میزان تولید معادل 80 درصد کل کشور است.

عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه 85 درصد تولید محصول توت فرنگی در استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود تصریح کرد: کمتر از 15 درصد توت فرنگی به صنایع تبدیلی تبدیل می‌شود اما متأسفانه در استان کردستان صنایع تبدیلی برای این محصول وجود ندارد.

وی گفت: مشکل اصلی برای محصول توت فرنگی این است که اکثر مزارع سنتی اداره می‌شوند و حتی ظروف و جعبه‌های مناسب برای برداشت وجود ندارند.

امامی‌فر به نبود سردخانه برای نگهداری از توت فرنگی در استان اشاره کرد و افزود: در استان سردخانه لازم برای نگهداری محصول توت فرنگی وجود ندارد اما با اصلاح روش‌های قبل از بسته‌بندی و بکارگیری روش‌های نوین بسته‌بندی می‌توان برای کاهش ضایعات آن اقدام کرد.

وی اظهار کرد: بسته بندی باید در مکان صحیح انجام شود و در عین حال باید نیاز بازار را شناسایی کنیم.

عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه کردستان اهداف بسته‌بندی را تکنیکی و کاربردی، اقتصادی و تبلیغاتی و بازاریابی عنوان کرد و گفت: باید برای افزایش طول عمر ماندگاری محصول توت فرنگی "بسته‌بندی‌های نوین، تجزیه‌پذیر و هوشمند" در نظر داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها