مراسمی برای کتابی که در دولت احمدی‌نژاد، ۶۷۱ مورد ممیزی گرفت

روح‌الله جعفری در مراسمی که برای کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان 1357-1335» برگزار شد، اشاره کرد که این کتاب در دولت‌های نهم و دهم با 671 مورد اصلاحیه مواجه شد.

مراسمی برای کتابی که در دولت احمدی‌نژاد، ۶۷۱ مورد ممیزی گرفت

عصر پنجشنبه 14 اردیبهشت، مراسمی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان برگزار شد که بانی‌اش کانون کارگردانان خانه تئاتر بود. مراسمی با عنوان شناخت‌نامه کتابِ «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان 1357-1335»، که مولفش روح‌الله جعفری است و 12 سال زمان صرف نگارشش کرده است.

نکته‌ای که این مراسم را از سایر مراسم‌هایی که برای سایر کتاب‌ها برگزار می‌شود، متمایز کرد حضور نصرت پرتوی بود.

نصرت پرتوی جدا از این که به عنوان نخستین زن درام‌نویس ایرانی و یکی از اعضای گروه هنر ملی شناخته می‌شود، همسر عباس جوانمرد، پایه‌گذار این گروه هم هست و این روزها که خودش در ایران است، همسرش در خارج از کشور به سر می‌برد.

دلایل متعددی از جمله مسافرت پرتوی در سال‌های پس از انقلاب به اسپانیا و کانادا مانع از معرفی شدنش به نسل جوان‌ شده است. او ضمن جدیت و پیگیری در امر نوشتن، بازیگری تئاتر را نیز دنبال می‌کرد و تنها حضور سینمایی‌اش در فیلم «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در یاد نسل‌های بعدی مانده است.

نصرت پرتوی در حال دریافت مدالیوم خانه تئاتر در کنار تنی چند از اعضای گروه هنر ملی و اعضای خانه تئاتر

اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر در ابتدای این مراسم که با تاخیر آغاز شد و اجرایش بر عهده پیمان شیخی بود، گفت: «مسئولیت من در خانه تئاتر، مسئولیتی غیردولتی است و خیلی وقت‌ها هر چه دهانم آمده به دولتی‌ها گفته‌ام، بابت این که تئاتر را مزاحم خود می‌دانند اما الان به این نتیجه رسیده‌ام که مشکلات ما بیشتر از آن که ناشی از کارشکنی آن‌ها باشد، به خاطر اختلافات درونی خودمان است.»

او ادامه داد: «مثلا گروه هنر ملی چرا نتوانست بعد از سال 57 به فعالیت خود ادامه دهد، چون از ماست که بر ماست و این ماییم که گزک دست دولتی‌ها می‌دهیم.»

همت افزود: «نمی‌توان به گروه هنر ملی فکر کرد و از استوانه آن، عباس جوانمرد نام نبرد. بسیار خوشحالم که یکی از اعضای موثر این گروه و همسر عباس جوانمرد؛ نصرت خانم پرتوی امشب در کنار ماست.»

همت در پایان به شوخی در مورد خودش گفت: «برعکس نهند نام زنگی، کافور... من با این که نامم همت است، هیچ وقت همت نداشته‌ام اما همتِ روح‌الله جعفری را تحسین می‌کنم که 12 سال از عمرش را صرف تالیف این کتاب کرد.»

در ادامه روح‌الله جعفری نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت: «تالیف این کتاب بیش از 12 سال طول کشید چون من یک نفری، کار یک تیم را انجام دادم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به علت رونمایی این اثر در بنای تاریخی موزه سینما واقع در باغ فردوس اشاره کرد و توضیح داد: «روند حرکت رو به جلوی گروه هنر ملی در سال 1339 به دلیل تک‌روی بعضی از اعضایش متوقف شد و گروه مدت دو سال فعالیتی نداشت تا این که در سال 1341 عباس جوانمرد با متنی از نصرت پرتوی مجددا گروه را احیا کرد. تمرینات این متن در موزه سینما انجام ‌و بعد هم به صورت زنده از تلویزیون ملی ایران پخش شد. دلیل این که ما اسفند سال گذشته آن مکان را برای رونمایی انتخاب کردیم، همین بود.»‌

او در مورد میزان اصلاحاتی که در دوره دولت احمدی‌نژاد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعمال در این کتاب اعلام شده بود، گفت: «در دولت‌های نهم و دهم 671 مورد اصلاحیه در مورد این کتاب صادر شد و طبق درخواست آن‌ها، ناچار بودیم بسیاری از اسامی و عکس‌ها را حذف کنیم اما مگر می‌شود نام بهرام بیضایی یا غلامحسین ساعدی را از تاریخ حذف کرد؟! خوشحالم که در دولت فعلی این 671 مورد به حداقل‌ترین سطح ممکن رسید طوری که به هیچ عنوان روایت مخدوش نشد.»

پس از روح‌الله جعفری، نصرت پرتوی صحبت‌های خود را این طور آغاز کرد: «کاش زمان می‌ایستاد و ما همیشه در آن مقطع زمانی می‌ماندیم.»

پرتوی ادامه داد: «خوشحالم که هنوز هم جوانانی مثل روح‌الله جعفری هستند که 12 سال زمان صرف تالیف یک کتاب می‌کنند. اوایل دوره‌ای که او پیش ما می‌آمد، عباس جوانمرد چندان زمانی براش نمی‌گذاشت و خیلی کمکش نمی‌کرد، احساسش این بود که می‌تواند به جای سر و کله زدن با یک جوان کارهای دیگری بکند ولی (با لبخند) جعفری خودش را کُشت تا یاد گروه ملی را زنده کند.»‌

بازیگر نقش فاطی در فیلم «گوزن‌ها» افزود: «هوشنگ اتحاد مجموعه کتابی 14 جلدی دارد به نام «پژوهشگران معاصر ایران» که در آن به سراغ سی‌و‌چهار پژوهشگر معاصر ایران رفته است اما فرق کار او با روح‌الله جعفری در این است که آن آدم‌ها عزیزش می‌داشتند و با او همکاری می‌کردند اما باز هم می‌گویم جعفری خودش را کُشت تا این کتاب را بنویسد.»

روح‌الله جعفری هم در پایان تاکید کرد که گروه هنر ملی بیش از 80 عضو داشته است و در این مراسم تعدادی از اعضای آن همچون عزت‌اله رمضانی‌فر، محمد ابهری، اسماعیل پوررضا، پرویز مهرام و فیروزه ترجمی حضور دارند.

از راست: عزت‌اله رمضانی‌فر، محمد ابهری، اسماعیل پوررضا

این مراسم با اهدای مدالیوم خانه تئاتر به نصرت پرتوی پایان یافت.

منبع: خبرآنلاین

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها