گفتگوی اختصاصی حبرفوری با مصطفی میرسلیم

شک نکنید تا آخر خواهم ماند / بعضی نظرسنجی ها نظرسازی است

مصطفی میرسلیم، ازجمله کاندیداهای اصولگرای حاضر در عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است. او که از سوی حزب موتلفه کاندیدا شده، در گفتگو با سایت خبر فوری، به بخشی از سوالاتی پاسخ داد که از سوی مخاطبان سایت و کانال خبر فوری مطرح شده بود. میرسلیم که در محل دفتر حزب موتلفه با خبر فوری گفتگو کرد و گفتگوی او به صورت زنده در اینستالایو خبر فوری نیز پخش شد، به برخی نقدها از کارنامه اجرایی اش پاسخ گفت و تاکید کرد که تا پایان رقابت ها در عرصه رقابت باقی خواهد ماند.

شک نکنید تا آخر خواهم ماند / بعضی نظرسنجی ها نظرسازی است

در دوران مسئولیت شما در وزارت ارشاد ممیزی کتاب از شدت بیشتری برخوردار بود و شما معتقد بودید که باید جلوی ابتذال و استهجان برخی ناشران گرفته شود. در صورت پیروزی و انتخاب به عنوان رئیس جمهور، فرد مورد نظر برای تصدی وزارت ارشاد نحوه تعامل شما با اهل فرهنگ چگونه خواهد بود؟

ما همیشه اصرار داشتیم که اهل فرهنگ خودشان در رعایت ضوابط و مقرراتی که در قانون اساسی ما پیش بینی شده، دقت داشته باشند. در سال 72 که من مسئولیت وزارت ارشاد را به عهده گرفتم این اختیار را به ناشران محترم دادیم و خواستیم که در این زمینه دقت را داشته باشند. متاسفانه مراعات نشد. بعد از یک سال، کتابهایی چاپ شد که خلاف مصالح فرهنگی جامعه ما در جمهوری اسلامی ایران بود و از این رو فرهنگ و ارزش های اسلامی ما را زیر سوال قرار داد. من کتابهایی را که مورد اشکال قرار گرفت، بررسی کردم و دیدم که واقعا اشکال وارد است و باید اصلاح شود. به همین دلیل ما به مجلس رفتیم و بعد از استغفار عذرخواهی کردیم و مجلس ما را موظف کرد که کار ممیزی را به صورت متمرکز انجام بدهیم. بنابراین این قدرناشناسی خود ناشران در آن زمان بود که به سختگیری در زمینه میمیزی کتاب منجر شد. البته کار ممیزی که آن زمان تازه شروع شده با ناشیگری نیز توام بود. چون کار گسترده ای بود و تخصص می خواست. طبیعی است که در ابتدای کار هم با افراط و تفریط هایی همراه بود. در حال حاضر به نظر می رسد که ناشران تجربه خوبی به دست آوردند و من امیدوارم که با این تجربه مفید و موثر تا حدود زیادی از آنها برای جلوگیری از نشر کتب و آثاری که مناسب شئون فرهنگی جمهوری اسلامی نیست، کمک بگیریم.

در سال 76 و در موسم انتخابات ریاست جمهوری هفتم شما وزیر ارشاد بودید و در اظهار نظری نسبت به حمایت هنرمندان و فرهنگیان از یکی از کاندیداها انتقاد تندی کردید و گفتید «مشغله گروه‌های فرهنگی و هنری در زمینه‌های کاری خودشان به اندازه‌ای است که علی‌رغم تلاش‌های زیادشان به سختی می‌‍توانند به تمام مسایل هنری و فرهنگی احاطه یابند چه رسد که بخواهند در زمینه های دیگر که برای آن مجوز نگرفته اند و صلاحیت ندارند اظهار نظر کنند.»( روزنامه اطلاعات 24 فروردین 1376) آیا همچنان معتقدید که فرهنگیان و هنرمندان در اظهار نظر درباره مسائلی مثل انتخابات صلاحیت ندارند؟

اول اینکه هر فردی صلاحیت این را دارد که بررسی کند و تشخیص دهد که چه راه سیاسی مناسب او است. این مربوط به آزادی افراد است. نکته این که من مطرح کردم این بود که باید توجه داشته باشیم که کسانی که سیاستمدار هستند یا در صحنه سیاسی برای فعالیت حاضر می شوند، اینها نباید گروه های اجتماعی را ابزار دست فعالیت های سیاسی خود کنند. گاهی سیاستمداران به سراغ کارگران، ورزشکاران، هنرمندان می روند تا آنها را ابزار دست سیاسی خود کنند. این مساله است که اشکال پیدا می کند. چرا؟ چون هنرمندان در زمینه هنری فعالیت می کنند و فرهنگیان هم همین طور. آنها که جلسات تخصصی سیاسی برای مسائل کشور ندارند. هر کدام از این گروه ها در حیطه تخصصی خود ورود دارند. آنها که الزاما سررشته سیاسی ندارند که در پی بحث و گفت پیرامون مسائل در حوزه مسائل سیاسی تصمیم گیری کنند. نکته ای که من گفتم این بود که حیف است ما گروه های مرجع در جامعه را دستاویز کسانی قرار دهیم که نیازمند تبلیغات سیاسی هستند. حیف است که گروه های اجتماعی برای مطامع سیاسی دولتمردان یا کسانی که در پی تصاحب مناصب سیاسی هستند هزینه شوند.

حدود دو دهه از زمان تصدی آخرین پست اجرایی شما می گذرد. با گذشت این همه سال آیا تصور می کنید که آماده تصدی مقام ریاست جمهوری به عنوان بالاترین منصب اجرایی کشور هستید؟

ما بسیار برای عناوین فرهنگی اهمیت قائل هستیم. فرهنگ غذای روح انسان است. فردی که گرسنه باشد نمی تواند کار کند. به همان صورت اگر فردی به لحاظ روحی تغذیه نشود، تبعاتی روی دستاوردهای او خواهد گذاشت. باید ایمان و اعتقاد راسخ داشته باشیم که به موازات کمک کردن به معیشت مردم حتما در جهت تغذیه روحی آنها هم فعالیت داشته باشیم. اهل فرهنگ و هنرمندان در این عرصه باید متعهدانه وارد شوند. چه بسیار معضلات اجتماعی که حل آن جز از طریق هنر میسر نیست. برای منزجر کردن نسل جوان از معضلی مثل اعتیاد، یک اثر هنری فاخر می تواند حتی از بسیاری از اقدامات انتظامی و سخنرانی ها بسیار موثرتر باشد. هنر در این زمینه معجزه می آفریند. جوانان می توانند با پناه بردن به ورزش از بسیاری از آفات اجتماعی مصون بمانند. امروز اگرچه مسائل اقتصادی اهمیت پیدا کرده است و باید چاره اندیشی در این زمینه را در درجه اول اهمیت قرار دهیم، به موازات آن توجه به مسائل فرهنگی نیز باید مورد تاکید قرار گیرد. اینکه صرفا به مسائل اقتصادی رسیدگی کنیم و از امور فرهنگی غافل بمانیم، ممکن است نتایج بسیار خسارت باری را در بر داشته باشد. ایران همواره به لحاظ معنویت، اعقتادات مذهبی و فرهنگی معروف و مشهور بود. بنابراین فرهنگ مساله مهمی است و امروز نباید به خاطر مسائل اقتصادی آن را نادیده بگیریم و کم اهمیت تلقی کنیم. کوشش برای چاره جویی در زمینه بیکاری و برخورد با رکود اقتصادی مد نظر ما است و از بی رونقی فضای کسب و کار ناراحتیم. در کنار این مساله نیز باید به جنبه های فرهنگی توجه کرد. همه اهل فرهنگ و هنر برای حفظ روحیه مردم باید مشارکت کنند. مردم باید احساس کنند که فعالیت آنها در عرصه اجتماعی آنها را به یک نتیجه منطقی و مقبول و هدفی خداپسندانه می رساند.

(زندگینامه میرسلیم را اینجا بخوانید)

طرح ها و برنامه های ارائه شده از سوی نامزدهای انتخابات بعضا کلی و فاقد ارائه راهکار است. به طور مشخص بفرمایید که برای تسهیل امر ازدواج جوانان چه خواهید کرد؟

متاسفانه در زمینه ازدواج به لحاظ اجتماعی عقب گرد داشتیم. ازدواج امر مهمی است و برای اغلب موارد در جامعه امروز باید ازدواج را به عنوان کار واجب تلقی کنیم. سابقا سن ازدواج بین 23 تا 25 سال بوده است. در حال حاضر این برای پسران این میانگین به بالا 30 سال رسیده است. برای دخترانی که قبلا بین 18 تا 23 سالگی ازدواج می کردند الان این میانگین به بالای 27 سال رسیده است. در چنین شرایطی جوانان چگونه باید با نیاز فطری خود رفتار کنند. چون جواب طبیعی مناسبی برای این موضوع وجود ندارد راه حل های انحرافی بوجود می آید. برخی از معضلات اجتماعی ناشی از تاخیر در ازدواج جوانان است. ازدواج تعالی دهنده است و انسان تا زمانی که ازدواج نکند هنوز کامل نیست. پس باید ازدواج را تسهیل کرد و به تشکیل خانواده اهتمام ورزید. متاسفانه توجه به برخی از امور مثل مهریه و جهزیه سنگین کار ازدواج را مشکل کرده است. باید فرهنگ زندگی ساده رواج پیدا کند. ما در این زمینه نمونه و اسوه ای مثل فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) داریم. این الگوها را باید با ابرازهایی مثل هنر ترویج کرد. این الگوها باید شناسانده شود و از سویی دیگر بزرگترها هم باید کمک کنند و کسانی که در رفاه و آسایش هستند باید پشتیبان جوانان باشند. در سابق پدر و مادر به جوانان برای امر ازدواج کمک می کردند و حتی در خانه خودشان اتاقی را برای زندگی آنها اختصاص می دادند. علاوه بر این ما باید مسکن ارزان برای زوج جوان تهیه کنیم.

چگونه می خواهید مسکن ارزان را تامین کنید؟

زوج نباید برای تهیه مسکن ارزان، پول زمین پرداخت کند. دلیلی ندارد که ما برای زمین ارزش قائل شویم. زمین در اختیار دولت قرار دارد و آنها را باید در اختیار زوج های جوان قرار دهد و ساختمان ساده و بدون تشریفات اما محکم و اصولی باید ساخته شود تا جوانان چهار یا پنج ساله اول زندگی خود را در این خانه بگذرانند و اگر خواستند به صورت اجاره به شرط تملیک خانه از آن خودشان می شود و اگر نه می توانند آن را تبدیل به احسن کنند. نکته دیگر اینکه ازدواج کاری از روی هوس نیست. قبلا جوانان از صحبت های بزرگترها بیشتر استفاده می کردند. ما باید سازمان های مشورت دهنده علمی را احیا کنیم تا مورد مشورت جوانان و زوج های جوان قرار گیرد. متاسفانه یک سوم ازدواج ها به طلاق منجر می شود.

یکی از عوامل طلاق فاصله طبقاتی است. چه راهکاری برای مبارزه با این معضل دارید؟

فاصله طبقاتی هم ای بسا که نشان دهنده کفویت است اما در عین حال اصالت با اخلاق است. ممکن است که فاصله طبقاتی وجود داشته باشد اما می توان با اخلاق خوب مشکلات ناشی از فاصله طبقاتی را جبران کرد.

تا چه اندازه به نظرسنجی های انتخاباتی توجه می کنید. اگر برآینده و بررسی داده های آماری و نظرسنجی ها حاکی از پایین بودن آرای شما داشته باشد آیا از ادامه رقابت کناره گیری می کنید و در صورت انصراف احتمالی به نفع کدام نامزد کنار می روید؟

نظرسنجی های انتخاباتی رسمی نیستند و هر سازمانی برای خود نظرسنجی انجام می دهد و گاهی هم نظرسازی جای نظرسنجی را می گیرد. به علاوه روحیه ایرانی ها این است آنچه را که در دلشان هست، ابراز نمی کنند. ما از ابتدا تصمیم جدی برای حضور گرفتیم و تا آخر هم خواهیم ماند. شک نکنید. به نظر من نامزدهایی فعلی تا آخر خواهند ماند و انشاالله مردم با تشخیص دقیق خودشان کسی که شایسته تر است انتخاب خواهند کرد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها