شهید مطهری به دنبال ترویج اسلام رحمانی بود

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: شهید مطهری به دنبال ترویج اسلام رحمانی بود.

شهید مطهری به دنبال ترویج اسلام رحمانی بود

دکتر حبیب‌الله خجسته پور در مراسم گرامیداشت روز معلم که در محل سالن اجتماعات علامه طباطبایی خرم‎آباد برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه، روز معلم وکارگر و روز پاسدار و جانبار اظهار کرد: شما فرهنگیان عزیز با تمام وجود معلمی را درک کرده‎اید.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ افرادی به عنوان معلم نظیر ارسطو در دنیای غرب و فارابی در دنیای اسلام به ما معرفی شدند، ادامه داد: علت نامگذاری بزرگانی در این سطح به نام معلم چیست؟ اگر کنکاشی داشته باشیم در زندگی و ویژگی این افراد که به عنوان معلم معرفی شدند ملاحظه می‎کنیم که این معلمین بر همه فنون زمان خود نظیر سیاست، موسیقی، علوم‌طبیعی و ماوراءطبیعت، ریاضیات و نجوم مسلط بودند و این نشان از آن دارد که چنانچه می‌خواهیم در کسوت معلمی قرار بگیریم نیازمند است در حد وسع و توان خود از هر گلستان علمی خوشه‏‌ای را برچینیم.

خجسته‎پور بیان کرد: هر چند این تخصص‌ها به شاخه‌های مختلفی تبدیل شده است و امکان به وجود آمدن ارسطویی دیگر وجود ندارد اما می‌توانیم از آنها الهام بگیریم و به عنوان یک معلم حداقل به علوم زمان خود آشنایی مختصری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در کنار رشته تخصصی خود که آموزش می‌دهیم باید در مابقی شاخه‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشیم آنگاه می‎توانیم واژه معلم را بر خود اطلاق کنیم چرا که قرار است انسان تربیت کنیم و انسان ویژگی‏های خاصی دارد. در عین حالیکه فیزیک و شیمی تدریس می‌کنیم نیاز است مخاطب خود را باسایر علوم آشنا سازیم.

معاون استاندار لرستان با اشاره به اینکه باید دانش‌آموز را با رفتار، عمل و کردار خود آموزش دهیم، گفت: در کنار معلمینی که در طول تاریخ نام برده شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، معلم دیگری را شناختیم و آن کسی نبود جز استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری که این بزرگوار نسبت به زمان خود کسی بود که بر بسیاری از علوم مسلط بود و در کنار تدریس در حوزه‌های علمیه، در دانشگاه هم به عنوان صاحب کرسی تدریس می کرد و مفتخریم روز معلم را روز گرامیداشت این معلم عزیز نامگذاری کرده‌‏ایم.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم براساس خرد، عقلانیت، منطق ورحمانیت جلوه‌های مختلف دینداری را برای هر انسان منصفی بیان کنیم خود به خود براساس فطرت خود به سمت دین گرایش پیدا می‌کند.

خجسته‎پور با تاکید براینکه شهید مطهری به دنبال این نوع از دینداری یعنی ترویج اسلام رحمانی بود، افزود: متاسفانه عده‌ای جزم‌اندیش که تاب و تحمل شنیدن این مدل دینداری و سخنان منطقی را نداشتند و حامل تفکری بودند که معتقدند باید همه مردم را با زور به بهشت برد. این فرقه خود را گروه فرقان نامیدند یعنی می‌بایست بین حق و باطل فرق ایجاد کنند و براساس شناختی که از پوسته و سخت دین داشتند دست به آن اقدام شنیع زدند و این معلم عزیز را از مردم ما گرفتند.

خجسته پور با اشاره به اینکه اگر ما امروز می‌خواهیم گرامی بداریم یاد این شهید بزرگوار را باید گرامی بداریم ترویج اینگونه دینداری که مبتنی بر خرد و عقلانیت است، گفت: باید دوری کنیم از نوع دینداری که بر مبنای لایه و پوسته است.

وی ادامه داد: وظیفه ما معلمین که فلسفه وجودی‌مان آگاهی بخشی به جامعه است، این است که دانش‌آموزی که خمیر مایه ذهنش شکل نگرفته باید براساس آموزه‌های دینی تربیت کنیم و به جامعه تحویل دهیم و حتی ضرورت دارد اشراف پیدا کنیم به این نوع اسلام رحمانی و خرد ورز، در اسلام رحمانی و عقلانی تفکر براین است که احترام بگذاریم به همه سلیقه ها، ادیان و مذاهب و در بین دینداران و مسلمانان به کسانی که همفکر ما هستند رحمت بین خود را گسترش دهیم.

معاون استاندار لرستان با بیان اینکه هنگامی‌که برای مسندی چند روزه و دنیوی بخواهیم تمام خدمات یک انسان و جریان دیگر را با بی‌اخلاقی هر چه تمام‌تر زیر سوال ببریم با اسلام رحمانی فاصله‌ها داریم، یادآورشد: سرمشق همه ما امام علی (ع) است که در خطبه‌ها و پیام‌ها و نامه‌هایی که به بلاد مختلف فرستاده وظیفه ما را مشخص کرده است.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) مبنی براینکه ایشان در جایی می‌فرماید اگر در حکومت اسلامی یک خلخال را از پای یک زن یهودی به ظلم درآورند حاکم آن جامعه اگر دق نکند دیگر مسلمان نیست، اضافه کرد: آیات قران را بنگرید در جایی که بناست مناظره و مباحثه کنیم باید با روش نیکو انجام شود اینکه بخواهیم روش‌های عوام فریبی را پیشرو قرار دهیم با این مدل اسلامی که مطهری پرچمدار آن بودند و با فرمایشات رهبری که مکرر تاکید دارند بر رعایت اخلاق مغایرت دارد.

این مسئول تصریح کرد: اگر کسی در مقابل دین و مملکت ما قرار گرفت باید روش مبارزه را بیاموزیم و با زیرکی با آن برخورد کنیم در مواردی لازم است به مانند روش پیغمبر(ص) و امام حسن مجتبی (ع) از روش صلح استفاده کنیم و این با زیرکی ما همخوانی دارد البته گاهی هم لازم است به مانند سیدالشهدا (ع) قیام و جانثاری کنیم که نمونه‌های عالی و متعالی این مدل‌ها را داریم و از طرفی اعتقاد داریم پیروان ولی‌فقیه زمان هستیم و ایشان راه را برای ما هموار کرده‌اند.

خجسته پور اظهار کرد: در جایی که لازم است مذاکره کنیم با کسب اجازه مقام معظم رهبری انجام می گیرد و ایشان می‌فرمایند این مذاکره‌ای که صورت گرفته توسط فرزندان مومن و انقلابی انجام شده است و این تاکید ایشان یعنی تایید آن روش و بار دیگر می‌فرمایند اگر طرف بخواهد بد عهدی کند ماهم از این طرف قطعنامه را آتش می‌زنیم.

معاون استاندار لرستان تاکید کرد: در جامعه‌ای که رهبری و ولی فقیه قرار دارد وظیفه داریم که جلوتر از رهبر حرکت نکنیم. اگر کلام هم را بشنویم و بر مبنای آن رفتار کنیم در مسیر صلح و صفا و آرامش و در مسیر آگاهی بخشی به کودکان، نوجوانان و جوانان می‌توانیم مثمر ثمر باشیم.

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها