نسخه‎ انتخاباتی لاریجانی برای نمایندگان / اصولگرایان بهارستان به روحانی رای می‎دهند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخبین ملت نقش مهمی را در انتخابات ریاست‎جمهوری ایفا می‎کنند.

نسخه‎ انتخاباتی لاریجانی برای نمایندگان / اصولگرایان بهارستان به روحانی رای می‎دهند؟

به گزارش خبرفوری ، در حالی روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مرحله تبلیغات در کشورمان در حال جریان است که قوه مقننه یا همان مجلس شورای اسلامی این روزها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام در جریان انتخابات واردعمل شده است.

دعوت از نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری برای حضور در فراکسیون‌های مجلس و حضور نمایندگان در ستادهای انتخاباتی کاندیداها از بارزترین وجه فعالیت منتخبین ملت در بهارستان است به گونه‌ای که شاهد بودیم فراکسیون ولایی با دعوت از رئیسی و قالیباف در این مسیر پیشتاز بوده و گوی سبقت را از سایر رقبای خود در این عرصه ربوده است اما این فراکسیون نیز هنوز نظر نهایی خود را پیرامون اینکه از چه گزینه‎ای حمایت خواهد کرد اعلام نکرده است.

با گذشت چند روز از روند تبلیغات انتخابات ریاست‎جمهوری به جز فراکسیون امید مجلس هیچ کدام از فراکسیون‎های قوه‎مقننه مواضع رسمی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نکردند روندی که بدون شک باید در طی روزهای آتی منتظر آن باشیم چرا که هنوز به جز رئیسی و قالیباف هیچ نامزد دیگری در مجلس حضور پیدا نکرده است.

از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که از وی به عنوان بازوی کمکی حسن روحانی در قوه‎مقننه یاد می‏شود از جمله افرادی است که این روزها نامش در کنار حسن روحانی بسیار شنیده می‎شود.

دفاع از یک رفاقت سیاسی

لاریجانی که در آخرین نشست خبری خود از روحانی به عنوان «رفیق» خود یاد کرد روز گذشته در سخنانی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‏جمهوری درخواست کرد تا از دادن وعده‎های بی‎فایده به مردم خودداری کنند روندی که نقش وی در حمایت از روحانی را آشکار می‏کند.

اینکه امروز لاریجانی منافع و مصلحت خود را در دفاع از روحانی می‎بیند و این موضوع در گرایش سیاسی وی به عنوان یک اصولگرا سنتی و محافظه‎کار تاثیرگذار خواهد بود جای خود دارد اما اینکه آیا لاریجانی در مسیری که آغاز کرده است نمایندگان مجلس را در که بیشتر آنها از حامیان وی هستند همراه خود می‏کند از جمله موارد مهمی است که باید به آن اشاره کرد.

فراکسیون امید حامی روحانی

در شرایط امروز مجلس شورای اسلامی تنها فراکسیون امید مجلس در موضعی شفاف پیرامون انتخابات ریاست‎جمهوری اعلام ‎نظر کرده است به گونه‎ای که محمدرضا تابش عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید تاکید دارد که فراکسیون متبوعش با توجه به اینکه طبق نظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات عمل می‌کند از این رو در جهت حمایت از حسن روحانی درانتخابات عمل خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‏کند که فراکسیون در طی روزهای آینده در قالب بیانیه‌ای موضع رسمی خود را در حمایت از روحانی اعلام خواهد کرد. عضوهیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس تاکید دارد که روحانی کارنامه و عملکرد خوبی داشته است از این رو باید به وی اعتماد کرد تا چهار سال دیگر به اهدافی که مدنظر داشته است دست پیدا کند.

سکوت انتخاباتی فراکسیون ولایی

اما مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به اینکه فراکسیون متبوعش فعلا بنایی برای حمایت از نامزد خاصی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد تاکید دارد ما در حال حاضر با دعوت از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در جهت آگاهی از رویکردها و برنامه‎های آنها واردعمل شدیم. وی تصریح می‏کند امیدواریم طی روزهای آینده با حضور سایر نامزدها بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی دست پیدا کنیم.

سخنگوی فراکسیون ولایی تاکید دارد آنچه از نظر ما در مقطع فعلی اهمیت دارد این است که فردی هدایت دولت دوازدهم را برعهده بگیرد که برنامه جدی را برای پیشبرد اهداف کشور داشته باشد و اقتصاد را از حالت رکود خارج و وضعیت معیشیتی مردم را سامان دهد.

محمدحسین فرهنگی نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس نیز درباره برنامه فراکسیون متبوعش برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید دارد ما در فراکسیون نمایندگان ولایی در حال حاضر نسبت به ارزیابی برنامه‎های نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری وارد عمل شدیم. وی خاطرنشان می‎کند در جلساتی که با قالیباف و رئیسی به عنوان گزینه‎های انتخابات ریاست‎جمهوری داشتیم نسبت به برنامه‎های انتخاباتی آنها اطلاعاتی را کسب کردیم اما هنوز درباره اینکه از کدام گزینه حمایت کنیم به جمع‎بندی نهایی دست پیدا نکردیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تاکید دارد پس ازبررسی رویکرد کاری نامزدهای اصولگرا انتخابات ریاست‎جمهوری در فراکسیون بدون شک ما طی روزهای آینده از میان قالیباف و رئیسی یک را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی خواهیم کرد. فرهنگی درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‎ها مبنی بر حمایت فراکسیون ولایی از رئیسی می‏گوید این خبر صحت ندارد چرا که ما هنوز تصمیم نهایی را درباره انتخاب گزینه نهایی خود اتخاذ نکردیم.

روندی که امروز در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است به خوبی نشان می‎دهد که هنوز نمایندگان اصولگرا مجلس نتوانستند میان روحانی و نامزدهای طیف خود یکی را انتخاب کنند چرا که نباید از این نکته غافل ماند که نمایندگان جناح اصولگرا از قافله معتدلین در مجلس دهم در بسیار از موارد حامی روحانی بودند و در بزنگاه‎هایی چون استیضاح وزرا وی را همراهی کردند از این رو در مقطع فعلی انتخاب برای آنها سخت است روندی که بدون شک افرادی همچون کریمی اصفهان ی،حاجی دلیگانی، ذوالنور و شاید نقوی حسینی واز این دست افراد را در برنگیرد.

ازاین رو باید منتظر بمانیم تا ببینیم علی لاریجانی مرد مصلحت‎اندیش این روزهای اصولگرایان محافظه‎کار در انتخابات ریاست‎جمهوری چه نسخه‎ای را برای نمایندگان مجلس می‎پیچد؟

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها