آیا جهانگیری نقش عارف را تکرار می‌‏کند / انصراف ‎دهندگان انتخابات 96 چه کسانی خواهند بود؟

کنارکشیدن نامزدهای انتخاباتی یکی از استراتژی‎های مهمی است که در طی چندسال گذشته در جریان انتخابات از سوی احزاب سیاسی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

آیا جهانگیری نقش عارف را تکرار می‌‏کند / انصراف ‎دهندگان انتخابات 96 چه کسانی خواهند بود؟

به گزارش خبر فوری ، در حالی که ماراتن انتخابات ریاست‎جمهوری این روزها مراحل حساس خود را طی می‎کند و به روزهای سرنوشت‎‌سازخودنزدیک می‎شود که تلاش جریانات سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‎طلب در جهت انتخاب یک گزینه نهایی که از سبد رای بالایی برخوردار باشد شدت پیدا کرده است.

اصولگرایان و اصلاح‎طلبان در این دوره انتخابات هرکدام سه گزینه در عرصه انتخابات ریاست‎جمهوری دارند از این رو براین موضوع تاکیدد ارند که با تعیین یک نامزد نهایی در جهت موفقیت در انتخابات وارد عمل شوند روندی که تحقق آن تا به امروز میسرنشده است اما باید منتظر ماند تا ببینیم که چه کسانی در روزهای آخر از حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری به نفع همفکر سیاسی خود کنار خواهند رفت.

پرداختن به این موضوع که چه کسانی در دایره اصولگرایی و اصلاح‎طلبی قید حضور در پاستور و تکیه بر صندلی ریاست‎جمهوری را می‎زنند از جمله موضوعاتی است که این روزها بسیاری از رسانه‎ها به آن می‏پردازند تا هیجان فضای انتخابات را افزایش دهند.

*محمدباقر قالیباف

قالیباف از جمله افرادی است که از ابتدای روزی که در عرصه انتخابات ریاست‏جمهوری ثبت‏نام کرده است عمده جریانات اصولگرا از وی درخواست دارند که به نفع رئیسی که به زعم اصولگرایان از سبد رای بالاتری در انتخابات برخوردار است از صحنه انتخابات کنار بکشد روندی که قالیباف تا به امروز واکنش جدی را نسبت به آن نشان نداده است.

علی‎رغم اینکه قالیباف تا به این لحظه صحبتی را پیرامون انصراف از انتخابات ریاست‎جمهوری مطرح نکرده است نظرسنجی‎ها و اظهارات برخی از چهره‎های اصولگرا نیز نشان از این دارد که وی درجریان انتخابات از رای بیشتری نسبت به رئیسی برخوردار است اما باز هم باید منتظر باشیم و ببینیم که چه سرنوشتی در انتظار قالیباف خواهد بود و آیا وی با پیشنهاد پست‎هایی چون معاون اولی دولت رئیسی حاضراست به نفع وی صحنه انتخابات ریاست‎جمهوری را ترک کند؟

البته اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهروی نشان داد که بعید است قالیباف بخواهد دست کم به این زودی میدان را خالی کند.

*مصطفی میرسلیم

میرسلیم کاندیدای اصولگرا والبته مستقل حزب موتلفه اسلامی از دیگر افرادی است که بسیاری از بزرگان اصولگرایی از جمله محمدرضا باهنر از وی درخواست کردند تا به نفع رئیسی یا قالیباف صحنه انتخابات را ترک کند تا شانس پیروزی اصولگرایان در انتخابات افزایش پیدا کند اما وی در اولین نشست خبری خود با صراحت اعلام کرده است که آمده است تا پایان در عرضه انتخابات باقی بماند و به نفع هیچ کسی از انتخابات انصراف نخواهد داد.

میرسلیم در نشست خبری خود از باهنر درخواست کرد به اموری که به وی مربوط نیست دخالت نکند. دبیرکل حزب موتلفه هم روز شنبه گفت که میرسلیم کناره گیری نمی کند.

این اعلام موضع صریح میرسلیم نشان از عدم تمایل وی انصراف از انتخابات ریاست‏جمهوری دارد ولی بازهم باید منتظر بمانیم و ببینم میرسلیم که خود را منشا اصولگرایی می‎داند حاضر است به خاطر جریانی که به آن تعلق خاطردارد از حضور در انتخابات ریاست‏جمهوری کنار برود؟

*اسحاق جهانگیری

وی از جمله افرادی که از همان روز ثبت‎نام در انتخابات ریاست‎جمهوری تمامی رسانه‎های خبری اعم از اصولگرا واصلاح‎طلب از وی به عنوان یک کاندیدا پوششی نام بردند که برای موفقیت روحانی در انتخابات،خود را نامزد انتخابات ریاست‎جمهوری کرده است روندی که معاون اول دولت تدبیر وامید آن را رد می‏کند وبر این باور است که به توصیه بزرگان اصلاح‎طلب و شخص روحانی در این مسیر قدم گذاشته است و قصد دارد در انتخابات با روحانی رقابت کند.

جهانگیری از جمله افرادی است که بدون شک کنار کشیدن وی از عرصه انتخابات ریاست‏جمهوری در آخرین روزهای انتخابات ریاست‎جمهوری به مانند عارف در انتخابات گذشته به نفع روحانی دور از دسترس نیست چرا که فکر رقابت جهانگیری با حسن روحانی از جمله مواردی که نمی‎توان آن را در دایره ذهن گنجانداز این رو باید منتظر باشیم تا ببینیم که جهانگیری نیز به مانند محمدرضا عارف از حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری برای موفقیت جریان اصلاح‎طلب، جریانی که به آن تعلق خاطر دارد کنار می‏کشد؟

این همه درحالیست که با نمایش کنایه زنی ها آقای معاون اول در مناظره نخست، اکنون این سوال ایجاد شده که او باید به نفع رئیسش کنار بکشد یا بالعکس؟

*مصطفی هاشمی‎طبا

هاشمی‎طبا که سابقه مدیریت در دوران اصلاحات را در کارنامه کاری خود دارد از ابتدای حضور در ستاد انتخابات وزارت کشوربا راحت اعلام کرد که نامزد پوششی اصلاح‎طلب نیست وقصد ندارد به نفع روحانی کنار بکشد.

هاشمی طبا به صراحت با انتقاد از برخی از مواضع روحانی تاکید کرد که آمده است با روحانی رقابت کند و قصد ندارد به نفع از صحنه انتخابات کنار بکشد از این رو باید منتظر باشیم تا مشاهده کنیم که آیا این مدیر کهنه‎کار دوران اصلاحات حاضر است به واسطه گرایش سیاسی خود و شاید به درخواست بزرگان جریان سیاسی خود رقابت در عرصه انتخابات ریاست‏جمهوری را رها کند و در جهت حمایت از حسن روحانی گزینه نهایی اصلاح‎طلبان در انتخابات وارد عمل شود؟

* سید ابراهیم رئیسی

هرچند دور از ذهن به نظر می رسد اما کم نیستند آنها که بر این باورند، ممکن است به جای قالیباف، این رئیسی باشد که با ترک میدان فضا را برای پیروزی یک نامزد اصولگرا آماده کند. شبیه همان کاری که در انتخابات 92 حدادعادل انجام داد اما به نتیجه نرسید.

سکوت نسبی رئیسی در مناظره اول کاندیداها، این شائبه که ممکن است او راضی به ادامه مسیر انتخابات نباشد را بیشتر کرده است.

* حسن روحانی

بی تردید حسن روحانی نمی خواهد اولین رئیس جمهوری تک دوره ای تاریخ ایران شود. با این وجود اگر آنطور که برخی نظرسنجی ها نشان می دهد، او با آرای منفی بالا روبرو باشد، آن وقت شاید راضی باشد به نفع معاون اولش که در مناظره نخست درخشید، کناره بگیرد.

این احتمال فعلا دور از ذهن است اما شاید تا هفته پایانی ماراتن انتخابات، گریزناپذیر شود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها