صندلی گران قیمت شورای شهر قزوین

در خصوص هزینه‌های تبلیغاتی که یکی از مهم‌ترین پرسش‌های بی‌پاسخ مردم و رسانه‎هاست، شفاف‌سازی لازم صورت نمی‌گیرد اما آنچه به طور حتم وجود دارد، اسراف در هزینه کردن‌های سرسام‌آور برای نیل به این مقصود است.

صندلی گران قیمت شورای شهر قزوین

در 29 اردیبهشت‌ماه 96 برگی دیگر از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی به‌واسطه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا رقم خواهد خورد.

از 30 اسفند 95 ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت یک هفته آغاز شد و پنج هزار و 518 نفر با مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های استان قزوین برای شرکت در این انتخابات و عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا متقاضی شدند که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در 706 حوزه شهری و روستایی واجد برگزاری انتخابات در سطح استان نسبت به دوره چهارم به ترتیب 28 و 16.8 درصد رشد داشته است.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در کنار بازار حرف و حدیث‌های داغ انتخاباتی و تکاپوهای نامزدهای انتخابات برای جذب آرای مردمی، موضوع حاشیه‌ای هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی و منابع تامین آنهاست که در این گزارش به این موضوع پرداخته خواهد شد.

متأسفانه در خصوص هزینه‌های تبلیغاتی که شاید یکی از مهم‌ترین پرسش‌های بی‌پاسخ مردم و رسانه‎ها هم باشد، شفاف‌سازی لازم صورت نمی‌گیرد، اما آنچه همواره در طول تبلیغات به چشم می‌خورد، اسراف در هزینه کردن‌های سرسام‌آور برای نیل به این مقصود است.

از ۵ تا 500 میلیون هزینه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی!

در تماس با شماری از کانون‌های تبلیغاتی جویای نوع خدمات و هزینه‌های آن شدیم که اکتشافات موجود نشان می‌دهد مهندسی تبلیغات انتخاباتی برای تبلیغات میدانی و سخت‌افزاری در کنار مباحث مشاوره‌ای هر کدام هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد تا یک فرد بتواند در سطح شهر شناخته و یا مطرح شود.

یکی از مسئولان کانون تبلیغاتی در قزوین اعلام کرد: تبلیغات اشخاص در ادوار مختلف متغیر بوده و هر کدام هزینه‌های متفاوتی را برای تبلیغات و حضور در شوراهای شهر و روستا داشته‌اند که می‌توان گفت بین ۵ تا 500 میلیون تومان و یا حتی بیشتر از این ارقام در طول انتخابات شوراهای شهر و روستای قزوین هزینه‌ شده است.

یکی دیگر از مدیران موسسه تبلیغاتی در قزوین با اعلام این‌که در سال 1392 هزینه هر رأی یکی از منتخبین انتخابات شورای اسلامی شهر قزوین در این موسسه به طور تقریبی 7000 تومان ارزیابی شد، گفت: برآورد هزینه بسته به انگیزه فرد متقاضی متغیر است اما اگر شخصی قصد شناخته شدن داشته باشد به طور متوسط به حداقل هزینه‌ای معادل 30 میلیون تومان نیاز دارد.

وی ادامه می دهد: برای مثال پخش حداقل 50 هزار پوستر تبلیغاتی به‌عنوان یکی از بدیهی‌ترین و کمترین کارهای تبلیغاتی، به هزینه‌ای معادل حداقل 5 میلیون تومان نیاز دارد. حال حساب کنید هزینه چاپ تراکت، پوستر، تقویم‌های جیبی و رومیزی، بنرهای تبلیغاتی، نصب پوستر و پخش تراکت، ویژه نامه‌ها، مجلات و سی‌دی برحسب تیراژ همچنین نوع کاغذ و چاپ قیمت‌ها چه هزینه‌ای را در بر خواهد داشت.

این مدیر تبلیغاتی با اشاره به هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی و سایر هزینه‌های جاری، به هزینه مشاوران تبلیغاتی، اجاره ستادهای انتخاباتی و تامین مخارج روزانه آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و سفارش‌های گرفته شده از تازه‌واردهای انتخاباتی را به سبب ناآگاهی آنها گاه تا بیش از دو برابر هم حساب می‌کنند.

از سوی دیگر در اختیار داشتن مکانی برای ستاد به عنوان یکی از حداقل‌های الزامی کاندیداها نیز دستخوش قیمت‌ها قرار می‌گیرد و مشاورین املاک هزینه اجاره مکان برای ستادهای تبلیغاتی را با وجود توافقی بودن بسیار بالا عنوان می‌کنند.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت بسته به مکان مورد نظر، ستادهای انتخاباتی قیمت‌های متغیری دارد که بی‌شک این رقم و هزینه‌های اجاره مکان برای همایش و سخنرانی نیز سرسام‌آور است.

هزینه‌های هنگفت انتخاباتی برای اهدافی غیر از خدمت‌رسانی به مردم است

یکی از کاندیداهای جوان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در قزوین، که خود را با 27 سال سن کاندیدای نسل جوان می‌داند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: طی چند سال با دنبال کردن اخبار و اطلاعات لازم و پی‌گیری مشکلات مردم به این نتیجه رسیده‌ام که می‌توانم در شورای شهر عضوی اثرگذار باشم.

وی افزود: سیستم شورای شهر به‌واسطه وجود برخی افراد غیرمتخصص و غیرمتعهد نیازمند پالایش است و باید افراد متخصص‌تر و متعهدتر به خاطر مردم و برای مردم وارد آن شوند.

این نامزد انتخاباتی نیاز شورای شهر قزوین را در پرداختن به اولویت‌هایی چون استفاده از ظرفیت IT و استفاده از اینترنت اشیاء برای حل مشکلاتی چون ترافیک، جذب گردشگر و غیره، استفاده از ظرفیت جوانان و ‌بانوان و گروه‌های مردم نهاد، ایجاد فضاهایی برای گسترش فرهنگ ایرانی - اسلامی دانست.

وی با بیان این‌که مسند شورای شهر برای خدمت به مردم و جامعه است و هزینه‌های هنگفت صورت گرفته که گاه تا نیم میلیارد هم می‌رسد برای اهدافی غیر از خدمت‌رسانی است، گفت: این افراد شورای شهر را سکویی برای پرش خود به سمت اهدافی غیر از خدمت‌رسانی به مردم می‌بینند.

این بانوی قزوینی با اعلام این‌که در مدت بعد از نام‌نویسی در انتخابات، تماس‌های بسیاری از سوی کانون‌های تبلیغاتی با وعده تضمین صددرصدی برای انتخاب وی از سوی مردم برای ورود در شورای شهر صورت گرفته است، تصریح کرد: ترجیح من استفاده از خدمات کم‌هزینه تبلیغاتی چون فضای مجازی است چرا که مردم آگاه هستند و فریب ظواهر و تبلیغات پر زرق و برق را نخواهند خورد و در انتخاب خود به شاخص‌های فرد اصلح با توجه به کارنامه وی در عرصه‌های مختلف توجه دارند.

نادیده گرفتن شاخص‌های فرد اصلح، به زندگی مردم لطمه وارد می‌کند

«حامد کبودوند» از اعضای سابق شورای اسلامی شهر قزوین، نیز با بیان این‌که در زمان حضور خود در تبلیغات سومین دوره شورای شهر نهایت 2 میلیون تومان هزینه کرده بود، به خبرنگار ایسنا گفت: آن زمان(آذرماه 1385) برخی تا 100 میلیون تومان هزینه نموده بودند که رقم بالایی بود.

وی افزود: این تعداد آمار ثبت‌نام که برای این انتخابات پیش‌رو صورت گرفته قابل درک نیست، چون شورای شهر فرصتی برای خدمت‌رسانی است نه کسب قدرت و سوءاستفاده از جایگاه آن.

کبودوند با بیان این‌که طبق قانون برای اعضای شورای شهر برحسب تعداد جلسات حضور حق‌الجلسه داده می‌شود، گفت: به تعداد جلسات حضور در شورای شهر به عضو شورا حق‌الجلسه معادل یک بیستم حقوق شهردار با حداکثر سقفی برای آن در نظر گرفته می‌شود که در حال حاضر در حدود سه میلیون تومان است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: مبلغ حق‌الجلسه در مقابل هزینه‌های کلان صورت گرفته مبلغ چندانی نیست که بتوان گفت فرد به سبب دریافتی حق‌الجلسه برای عضویت در شورا ترغیب و وارد آن شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین تصمیمات اعضای شورای شهر در زندگی شهری مردم را جدی اثرگذار دانست و تصریح کرد: نادیده گرفتن نوع انتخاب و ملاک‌های لازم برای انتخاب افراد برای ورود به شورای اسلامی شهر و روستا به زندگی مردم لطمه وارد می‌کند و به واسطه همین امر باید نسبت به این موضوع دقت ویژه‌ای داشت.

وی مهم‌ترین شاخصه انتخاب نمایندگان شورای شهر را چنین دانست: 3 شاخص کلیدی «انقلابی گری»، «تخصص در حوزه مدیریت شهری» و «باور به خرد جمعی و روحیه شورایی» باید در هنگام انتخاب افراد مورد توجه واجدین رأی دادن باشد زیرا کسی که این سه شاخص را داشته باشد می‌توان وی را برای عضویت در شورای شهر مناسب ارزیابی کرد و مردم هم خیالشان از این که تصمیمات اعضای شورای شهر موجب بهتر شدن روند توسعه شهر است، راحت خواهد بود.

باید قوانینی برای نظارت مالی انتخابات وضع شود

«محمدرضا خانلری» عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، نیز با اشاره به برگزاری انتخابات در سال پیش رو گفت: در قوانین ناظر بر انتخابات یک مشکل وجود دارد و آن ضعیف بودن نظارت مالی بر آن است.

این استاد دانشگاه افزود: گاه دیده می‌شود کسانی که پول بیشتری برای انتخابات هزینه می‌کنند جدای از بدنه جامعه رأی‌ها را به سمت خود هدایت می‌کنند که باید این نقطه ضعف توسط قوانین حل شود.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با اشاره به ضرورت نظارت جدی بر بحث مالی نامزدهای حاضر در انتخابات افزود: باید در فرآیند انتخابات سقفی در قانون برای هزینه‌های صورت گرفته توسط کاندیداها تعیین شود و نظارتی همه جانبه بر نحوه هزینه کردن آنها صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: باید در کنار وضع قوانین، نسبت به فرهنگ‌سازی در میان اقشار مختلف مردم هم همت لازم را داشت تا عموم مردم به رشد کافی در این راستا رسیده و خرج کردن و هزینه نمودن نامزدهای انتخاباتی رأی آنها را تحت‌تأثیر قرار ندهد و انتخابی شایسته داشته باشند.

از فناوری‌های تبلیغات نوین و کم‌هزینه استفاده شود

هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی این تردید را ایجاد می‌کند که برخی از افراد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات که اهدافی غیر از خدمت‌گذاری دارند از مدت‌ها قبل اقدام به تبلیغات زیرپوستی برای جذب رأی اقشار مختلف مردمی کرده و تلاش دارند در راستای اهدافی با اولویت مادی‌گرایانه چون ایجاد شغل و درآمد، شهرت و اسم و رسم دار شدن در شهر، راه‌اندازی بنگاه درآمدی با سوء‌استفاده از موقعیت خاص عضویت در شورای شهر و کسب ثروت‌های بادآورده و هنگفت بر کرسی‌های وسوسه‌برانگیز شورای شهر تکیه زنند.اما در این بین کسانی که داعیه خدمت به جامعه را در جهت توسعه شهر و حل مشکلات موجود دارند نیز نباید فراموش شوند.

تشکیل تیمی متفکر، پرانگیزه با اهدف خدمت‌گذاری با طرح ها و برنامه‌های نوین نیاز امروز شهر است که تحقق آن همت شهروندان را می طلبد لذا نباید در هنگام انتخاب طوری رفتار نمود که در نهایت به واسطه تصمیمات غلط، جایگاه این نهاد مردمی پایین آمده‌ و موجب عدم اطمینان به آن شوند.

باید عملکرد و کارنامه نامزدهای انتخاباتی زیر ذره‌بین همشهریان برود تا پارلمان شهری با حساسیت بیشتر آحاد ملت نسبت به گذشته، پذیرای افرادی متعهد، متخصص و مسئولیت‌پذیر باشد.

از سوی دیگر در راستای کاهش هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی به کاندیداهای محترم توصیه می‌شود در عصر ارتباطات و فناوری‌های نوین و در جامعه جوان امروز، به‌صورت جدی از رویکردهای سنتی ناکارآمد و اقلام تبلیغی کاغذی کاسته و با حذف سرمایه‌سالاری از عرصه تبلیغات انتخاباتی و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، به سمت تبلیغات نوین و کم‌هزینه رفته تا شعار جلوگیری از اسراف در هزینه‌های تبلیغاتی در کنار توجه عملی به محیط زیست رنگ‌وبویی از واقعیت بر خود بگیرد و انتخابات آتی به انتخاباتی سبز برای ایرانی جوان بدل شود.

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها