جریان برجستگی روی گنبد پیامبر(ص) چیست؟

مردم برای توسل به پیامبر در هنگام مشکلات دریچه ای از قبر این حضرت رو به آسمان گشودند.

جریان برجستگی روی گنبد پیامبر(ص) چیست؟
وجود برجستگی کوچکی در بالای گنبد پیامبر(ص)، باعث شد شایعاتی ساخته شود که هدف آنها تخریب اسلام بود. یکی از این شایعات این بود که یک وهابی به قصد تخریب بارگاه پیامبر(ص) به بالای گنبد رفته ولی به اذن خدا صاعقه ای بر او فرود می آید و و جسد او از گنبد جدا نمی شود. طبق بررسی های کارشناسان اسلام این شایعه هرچند ظاهری مثبت برای اسلام دارد اما در واقع نشان از نیت های شر می دهد و هدف آن تخریب اسلام و شیعه است.

اما واقعیت دلیل وجود این برجستگی چیز دیگری است: همانطور که می دانیم پیغمبر(ص) در خانه خویش به خاک سپرده شد. در دوره ای خشکسالی و قحطی شدیدی مدینه را فرا گرفت، همچنین بیماری هایی چون وبا و طاعون گریبان مردم را گرفته بود. از این رو مردم به پیامبر(ص) متوسل شدند و برای توسل به ایشان به دستور عایشه دریچه ای بر روی بقعه ای که روی قبر پیامبر بود باز کردند و دعا کردند تا برکات آسمانی نازل شود و بلایا از آنها دور شود. از آن زمان در بازسازی گنبد ها نیز این دریچه رو به آسمان همچنان وجو د دارد.

«دارمی» که از علمای اهل سنت و مورد قبول وهابیت است، با سند معتبر در کتاب خود چنین می‌نویسد: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند؛ از این مشکل به عایشه شکایت بردند؛ او گفت: بالای قبر رسول خدا(ص) از سقف حجره حضرت، دریچه‌ای به سوی آسمان باز کنید تا بین آن و آسمان مانعی نباشد؛ چنین کردند و به حدی باران بارید که گیاهان رویید و شتران چاق شدند؛ آن قدر که پوست آن‌ها از چاقی ترک خورد و به همین سبب آن سال را سال ترک نامیدند».
سید مجتبی عصیری نیز در کتاب «پیامبر وهابیت» درخصوص این دریچه نوشته است: در حقیقت این برآمدگی پنجره‌ای بوده که بین آسمان و قبر مطهر حضرت(ص) قرار داشته و هر زمان که در مدینه خشکسالی می‌شده آن را باز و به برکت قبر مطهر آن حضرت، باران بر مردم نازل می‌شده است.

بعدها باز کردن این دریچه جزو سنت‌های مردم مدینه شد و تا زمان «سمهودی» در قرن نهم نیز ادامه داشت اما به مرور زمان وهابیت برای باز نشدن این دریچه، با ساختن شایعاتی ذهن های مردم را منحرف کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها