گردشگران خارجی در مشهد از چه اماکنی استقبال می‌کنند؟

یک راهنمای گردشگری تورهای خارجی گفت: پس از زیارت، گردشگری غذا و مراکز خرید مورد توجه زائران عرب زبان در مشهد است، در حالی که گردشگران غیرعرب زبان از خرید صنایع دستی و بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی همچون حرم مطهر رضوی، هارونیه، بقعه توس و جاده ابریشم استقبال می‌کنند.

گردشگران خارجی در مشهد از چه اماکنی استقبال می‌کنند؟

پوریا کریمیان اقبال در خصوص مشکلات زائران و گردشگران خارجی با اشاره به کاهش سفر زائران عرب‌زبان به مشهد پس از حمله به سفارت عربستان سعودی، اظهار کرد: هم‌اکنون زائران ورودی به مشهد مقدس عمدتا از کشورهای عراق و سوریه هستند که به دلیل قدرت اقتصادی ضعیف در اقامت‌گاه‌های ارزان قیمت سکونت می‌کنند.

وی به نحوه تعامل زائران و گردشگران خارجی با میزبانان اشاره و عنوان کرد: گردشگران عرب‌زبان به دلیل قرابت زبانی و وجود اعلانات مناسب عربی در اغلب مکان‌های عمومی و گردشگری مشکلی در تعامل با کسبه ندارند.

عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: این درحالی است که عدم تناسب زیرساخت‌های زبانی باعث ایجاد مشکلاتی برای گردشگران غیرعرب‌زبان در زمینه‌های مختلفی همچون حمل و نقل درون شهری، علی الخصوص در تهیه "من‌کارت" برای استفاده از خدمات مترو و اتوبوسرانی شده است.

کریمیان اقبال در خصوص حوزه اقامتی با اشاره به وجود 50 درصد ظرفیت اقامتی کل کشور در مشهد و عدم کمبود هتل‌های 5 ستاره در این شهر، خاطرنشان کرد: استانداردهای ما هنوز در سطح استانداردهای بومی است، در حالی که خدمات هتل‌های 5 ستاره دارای تعاریف مشخص بین‌المللی است. همچنین در زمینه زیرساخت‌ها و خدمات هتل‌داری هنوز مجوز حضور شرکت‌های زنجیره‌ای در مشهد صادر نشده که البته این مشکل تاحدی پس از اجرای توافق برجام در حال مرتفع شدن است.

وی در خصوص اماکن مورد استقبال گردشگران و زائران خارجی در مشهد به تمایز و منحصر به فرد بودن حرم رضوی از حیث معماری و تاریخچه اشاره و خاطرنشان کرد: پس از زیارت، گردشگری غذا و مراکز خرید مورد توجه زائران عرب زبان است، در حالی که گردشگران غیرعرب زبان از خرید صنایع دستی و بازدید از اماکن تاریخی مانند حرم مطهررضوی، هارونیه، بقعه توس و جاده ابریشم استقبال می‌کنند.

عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی از کمبود مراکز اوقات فراغت در مشهد انتقاد کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر احداث اماکن تفریحی جدید مانند پارک‌های آبی، پیست اسکی شیرآباد، مجتمع تفریحی چالیدره و بهره‌برداری از مراکز تجاری بزرگ در مشهد تاحدی این مشکل را برطرف کرده است که البته با توجه به ظرفیت گسترده گردشگری مشهد، این میزان کافی نیست.

کریمیان اقبال با تاکید بر ظرفیت بالای گردشگری در مشهد، ضمن انتقاد از عدم تحقق اطلاع‌رسانی مناسب در حوزه گردشگری در این شهر، بیان کرد: گرچه اغلب گردشگران خارجی و به ویژه غیرعرب‌زبان اطلاعات کامل و مناسبی در مورد مشهد دارند، اما متاسفانه فقدان یک وبگاه اینترنتی اطلاع‌رسانی گردشگری مشهد به زبان انگلیسی، موجب ماندگاری بسیار کم گردشگران خارجی در این شهر شده است.

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها