ارزیابی محمد هاشمی از اولین مناظره انتخاباتی

ارزیابی محمد هاشمی از اولین مناظره انتخاباتی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد که سبک و سیاق حرکت در مناظرات نباید نظام را تضعیف کند؛ چراکه مدیریت در کشور فقط مختص به قوه مجریه نیست.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته برگزار شد، گفت: آقای دکتر روحانی در این مناظره خیلی رعایت نظام را داشتند و از سیاه‌نمایی پرهیز می‌کردند، البته از رئیس‌جمهور کشور همین توقع می‌رود.

وی ادامه داد: آقای رئیسی هم تقریبا همین‌گونه عمل می‌کردند. البته بعضی از قول‌هایی که می‌دادند به نظر واقع بینانه نبود. چون با توجه به تجاربی که خود من با حضور در دولت‌ها از اول انقلاب تا دولت آقای خاتمی داشتم به نظر می‌رسد با توجه به مقتضیات زمان، این نوع کارها با مشکل مواجه شود. چراکه مبتنی بر تجربه نیست و ممکن است خیال‌پردازی باشد.

این فعال سیاسی همچنین تصریح کرد: آقایان هاشمی طبا و میرسلیم نیز رعایت نظام را می‌کردند وبه دنبال سیاه‌نمایی نبودند بلکه سعی داشتند ایده‌های خود را مطرح کنند. البته اینکه ارائه این ایده‌ها تا چه اندازه تاثیرگذار باشد بستگی به افکار عمومی دارد اما این افراد در مناظره اخلاق‌مدارانه رفتار کردند.

هاشمی در ادامه اظهار کرد: آقای قالیباف تقریبا شیوه آقای احمدی نژاد را درمناظره پیش گرفته بود اما به گونه بدتر و شدیدتری حمله می‌کرد و بدون توجه به فرمایشات رهبری که همیشه بر اخلاق مداری تاکید دارند، سیاه‌نمایی می ‌کرد. این درحالی است که همه این نامزدها عضوی از این کشور و مدیران نظام هستند.

وی خاطر نشان کرد: ایشان از خطوط مقام معظم رهبری عبور کرده و مطالبی مطرح کردند که نه تنها این دولت بلکه دولت‌های قبل را نیز با برداشت نادرست تخریب می کرد. ایشان دستاوردهای نظام جمهوری را زیر سوال برده و بدون اینکه نمایندگان سایر دولت‌ها حضور داشته باشند بدون توجه به کارنامه خودشان در شهرداری به تخریب پرداختند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی خود از عملکرد اسحاق جهانگیری در این مناظره، گفت: آقای جهانگیری روز گذشته جواب‌های آقای قالیباف را داد. اما در عین حال سیاه‌نمایی نکرد. اما نهایتاً ماحصل این مناظره را به نفع نظام نمی دانم. چون افرادی در این مناظره جمع شدند که از مدیران باسابقه نظام هستند و چند تن از آنها از ابتدای پیروزی انقلاب در مسئولیت های کشور حضور داشتند. اما اکنون چنین برخوردهایی کارنامه نظام را خدشه دار می کند.

هاشمی تصریح کرد: در سال 88 وقتی آقای احمدی نژاد تهمتهایی علیه بزرگان نظام زد، بنی صدر بیانیه ای داد و گفت که ماهم همین ها را میگوییم. یعنی نتیجه این نوع مناظره ها تنها سوژه سازی برای بدخواهان و دشمنان برای تضعیف نظام است و کارایی نظام را زیر سوال می برد. درحالیکه رهبری همواره تاکید داشتند اینگونه عمل نشود.

وی خاطر نشان کرد: مهم این است که درهمه حال از نظام دفاع کنیم و اگر هم دفاع نکردیم، سوژه دست دشمن ندهیم.

این فعال سیاسی همچنین در ارزیابی خود از فضای انتخاباتی حاکم در کشور، گفت: فعلا شور و هیجان انتخاباتی درجامعه وجود ندارد. در حالیکه باید به گونه ای رفتار شود تا مردم امیدوار شده و پای صندوق های رای بیاییند اما این نوع تبلیغات تا به اینجا درجهت یأس مردم بوده و می‌بینیم کسانی که خودشان سالها مسئولیت داشتند از ضعف مدیریت می گویند. درحالیکه آدرس اصلی نظام است و نمی توان گفت که این موضوع به فرد یا افراد خاصی برمیگردد.

هاشمی تاکید کرد: مدیریت در نظام فقط متوجه قوه مجریه نیست و این مدیریت توسط قوه قضائیه، مجلس، سطوح مختلف نظامی و انتظامی، صداو سیما و رهبری مربوط می‌شود، بنابراین این سبک و سیاق حرکت به اصل نظام برمی‌گردد. بنابراین نباید برای به دست آوردن کرسی، نظام را تضعیف کنیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها