نبود سیاست های مدیریت جامع از عوامل افزایش پدیده ریزگردهاست

همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در سالن همایش های دانشگاه قم برگزار شد،عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، دکتر محمد جعفری در باره پدیده ریزگردها سخنرانی کرد، در ادامه گزیده ای از صحبت های او را با هم می خوانیم.

نبود سیاست های مدیریت جامع از عوامل افزایش پدیده ریزگردهاست

محمد جعفری در نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه کنترل گرد و غبار پیچیده نیست، اظهار کرد: با استفاده از راهکارهای مدیریتی و داشتن اراده قوی می‌توانیم در راستای رسیدن به نتیجه اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معضل بیابان‌زایی به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها مطرح است، اضافه کرد: کشورهای مختلف جهان در معرض گسترش بیابان‌ها و مشکلات خشکسالی قرار دارند اما با تدبیر و دنبال کردن راهکارهای اجرایی به نتایج مطلوبی رسیده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دریاچه نمک نه تنها قم بلکه 6 استان مرکزی کشور را در معرض خطر قرار داده به همین علت اگر به کنترل مشکلات توجه نداشته باشیم در آینده با بحران‌های جدی روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه دریاچه نمک میان سه استان اصفهان ، قم و سمنان قرار دارد، تصریح کرد: این دریاچه باید ثبت جهانی شود تا بتوانیم از نگاه‌های بین‌المللی نیز استفاده کنیم.

جعفری با بیان اینکه در مورد بحران ریزگردها در کشورهای دیگر بسیار بزرگ‌نمایی می‌شود، عنوان کرد: کانون‌های فعال ریزگرد در استان‌های مختلف در حال توسعه است چرا که تا کنون برای مدیریت آب برنامه‌های لازم اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه احیای مناطق خشک و بیابانی با تکیه بر مدیریت منابع آبی امکان‌پذیر است، گفت: با روش‌های ساده می‌توانیم در حوزه حفاظت آب به نتیجه برسیم؛ در برخی از کشورها با 24 میلی متر بارندگی مشکل کم آبی رفع شده است.

جعفری یادآور شد: کشورهایی که در مرز آبی فراوان قرار گرفته موادی را تولید می‌کنند که در کاهش آب تاثیرگذار است اما در کشورهایی همانند ایران با مشکل کم آبی به صورت گسترده روبرو هستیم.

جعفری از تدوین و اجرای سند آمایش سرزمین در سطح ملی به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات نام برد و گفت: گسترش مناطق کشاورزی خارج از عرف نیز می‌تواند سبب افزایش ریزگردها شود.

وی با بیان اینکه ریزگردها یکی از نشانه‌های کاهش فرسایش‌های بادی است، اظهار کرد: تا زمانی که مسؤولان ریزگردها را مشاهده نکنند کمتر به این بحران جدی توجه خواهند کرد در حالی که پیشگیری از تهدید ریزگردها از مقابله با این تهدید اهمیت بیشتری دارد.

جعفری با تاکید بر اینکه مشکلات افزایش اقتصادی و اجتماعی از دیگر تاثیرات منفی پدیده ریزگردهاست، مطرح کرد: تغییر کاربری اراضی توسط دولت‌ها، فعالیت‌های نادرست کشاورزی و نبود سیاست‌های مدیریت جامع عامل افزایش پدیده ریزگردها شده است.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: استفاده از کارشناسان ناظر و نیروهای متخصص در عرصه‌های مختلف محیط زیست و منابع طبیعی می‌تواند در کاهش تهدیدها موثر باشد به همین علت نباید نسبت به این موضوع مهم بی‌توجه باشیم.

وی اضافه کرد: استفاده از مالچ‌پاشی به تنهایی پاسخ‌گوی مشکل گرد و غبار نیست اما روش‌های علمی مختلف از جمله تثبیت گونه‌های بیولوژیک و استفاده از مالچ به همراه کشت گیاه می‌تواند سبب رفع مشکلات شود.

منبع: ایلنا

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها