رافعی: جشنواره جهانی فجر مانیفست ندارد/ این جشنواره نه با سینما قرابتی دارد و نه با نظام و انقلاب اسلامی

عباس رافعی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فجر مانیفست ندارد و به همین علت است که طی ۳ دوره برگزاری اش نتوانسته هیچ دستاورد مثبتی برای سینمای کشور در پی داشته باشد و تنها بودجه های هنگفتی برای برگزاری اش صرف شده که به نوعی پول دور ریختن بوده است!

رافعی: جشنواره جهانی فجر مانیفست ندارد/ این جشنواره نه با سینما قرابتی دارد و نه با نظام و انقلاب اسلامی

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» افزود: بنده معتقدم جشنواره بی رمق جهانی فجر تمامی داشته های سینمای ایران را از بین می برد؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره بین المللی فیلم « تهران » در رده جشنواره های الف سینمای جهان قرار داشت اما در حال حاضر باید از مدیران سینمایی سوأل کنیم که جایگاه جشنواره جهانی فیلم فجر در میان جشنواره های ریز و درشت سینمای جهان کجاست!؟؛ ما باید در جمهوری اسلامی ایران اگر می خواهیم برای رشد و ارتقای فرهنگ مان کاری انجام دهیم بایستی بهترین باشیم و این مسأله نیاز به آن دارد که مسائل را سردستی قلمداد نکرده و به صورت ضعیف و سرسری از کنار بسیاری اصول نگذریم.

وی ادامه داد: مسئولان برگزارکننده این جشنواره تاکنون اعلام نکرده اند که این جشنواره بی رمق و ناتوان اصلاً چرا باید وجود داشته باشد؟ ضرورت وجود داشتن چنین جشنواره ای هنوز نه برای سازمان سینمایی مشخص است و نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فیلمسازان ایرانی!؛ دبیر جشنواره جهانی که اصرار به برگزاری این رویداد بی محتوا دارد باید اعلام کند که این جشنواره در راستای چه اهدافی برگزار می شود و قرار است در سند چشم اندازد ۵ سال آینده کشور این جشنواره در رتبه جشنواره های الف جهانی قرار بگیرد یا خیر؟

رافعی سپس با تأکید بر اینکه فیلمسازان مطرح سینمای جهان باید تفاوت جشنواره جهانی فیلم فجر را با جشنواره های قاره آسیا همچون آسیا پاسفیک، بغداد، دبی، مسکو و... بدانند اظهار داشت: آیا مدیران سینمای کشور می توانند بگویند که این جشنواره چه تفاوتی با جشنواره های متعدد دیگری دارد که در سطح قاره آسیا و منطقه در حال برگزاری هستند؟ آیا این جشنواره تحلیلی از سینمای امروز دنیا دارد؟ آیا جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر تاکنون به گونه ای عمل کرده است که فیلمسازان مطرح سینمای جهان برای حضور در آن سر و دست بشکانند و خود را به آب و آتش بزنند که فیلم هایی برای حضور در این جشنواره بسازند؟

این فیلمساز خاطرنشان کرد: متأسفانه جواب یکایک این سوألات خیر است!؛ جشنواره جهانی فیلم فجر حتی در حد و اندازه جشنواره های تازه تأسیس و نوپایی همچون جشنواره فیلم دبی هم مانیفست ندارد و هیچ اتاق فکری در پشت سر آن نیست. این جشنواره نه با سینما قرابتی دارد و نه با نظام و انقلاب اسلامی و از این رو باید هرچه زودتر از بنیان ریشه آن کنده شود تا دیگر شاهد هدر شدن سرمایه های هنگفت سینمای ایران نباشیم و این بودجه ها را برای تولیدات ارزشمند و فاخر مصرف کنیم تا بتوانیم با تولیدات مان در سطح سینمای بین الملل حضور داشته باشیم و فرهنگ ملی ایران و نظام اسلامی مان را به جهانیان معرفی کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تابد» در خاتمه این گفتگو افزود: تمامی جشنواره های معتبر سینمای جهان بخش های ملی و بین الملل خود را به صورت همزمان برگزار می کنند؛ متأسفانه ما دست به بدعت گذاری هایی می زنیم که عایدات مثبتی برای مان در پی ندارد و بر این اندیشه هستیم که این گونه رفتار و اعمال ها می تواند سینمای ما را موجه نماید!؛ جشنواره ملی و بین المللی قطعاً باید در یک زمان برگزار شوند تا فیلمسازانی که از کشورهای مختلف جهان برای حضور در جشنواره دعوت می شوند بتوانند با حضور در سینماهای مردمی میزان استقبال مخاطبان از سینما را بسنجند و با آن ها به گپ و گفت بنشینند.

منبع: سینماپرس

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها