تاریخ مناظره های انتخاباتی در ایران و آمریکا / از رویارویی نیکسون و کندی تا مناظره داغ 76

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ایران درحالی روز جمعه هشتم اردیبهشت برگزار می شود که تاریخ برگزاری مناظره های انتخاباتی به سال های دورتری باز می گردد.

تاریخ مناظره های انتخاباتی در ایران و آمریکا / از رویارویی نیکسون و کندی تا مناظره داغ 76

به گزارش خبر فوری ، اولین مناظره انتخاباتی میان دو نامزد ریاست جمهوری در جهان، اولین بار در سال 1960 میلادی یعنی 57 سال پیش در ایالات متحده آمریکا برگزار شد.

در آن انتخابات جان اف کندی و ریچارد نیکسون در مناظره ای تلویزیونی شرکت کرده و سنت این دست مناظره ها را پایه گذاری کردند.

اما اولین مناظره انتخاباتی در ایران 37 سال پس از مناظره های انتخاباتی آمریکا، در سال 76 برگزار شد. درست 20 سال قبل در چنین روزهایی مناظره تلویزیونی میان چهار نامزد حاضر در عرصه رقابتها برگزار شد و پس از وقفه ای کوتاه بار دیگر در سال های 88 و 92 تکرار شد.

البته در ایران سنت مناظره های تلویزیونی از قدمت بالایی برخوردار است و مشهورترین این مناظره ها با حضور آیت‌الله شهید بهشتی و آیت‌الله مصباح یزدی در مقابل نورالدین کیانوری و احسان طبری برگزار شد. اما نکته جالب توجه اینجاست که این مناظره ها جنبه انتخاباتی نداشت و بیشتر به مباحث ایدئولوژیک می پرداخت.

اکنون درحالی بار دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به استقبال مناظره تلویزیونی می روند که درس های زیادی از مناظره های گذشته در ذهن مردم و نخبگان سیاسی باقی مانده و انتظار می رود کاندیداها آداب مناظره زنده تلویزیونی را رعایت کنند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها