کاندیداها در مناظره ها چه می گویند / از جنگ آمار تا ماراتن وعده ها

از روز جمعه، مناظره های داغ انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آغاز می شود و می توان پیش بینی کرد که در این مناظره ها اصلی ترین وعده های کاندیداها مطرح شود.

کاندیداها در مناظره ها چه می گویند / از جنگ آمار تا ماراتن وعده ها

به گزارش خبر فوری ، شش نامزد حاضر در عرصه انتخابات تا کنون مواضعی اخذ کرده اند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. مواضعی که احتمالا در جریان مناظره های تلویزیونی با شدت و دقت بیشتری تکرار خواهد شد.

از همین رو از هم اکنون ستادهای انتخاباتی نامزدها مشغول برنامه ریزی هستند تا محورهای اصلی بحث های هر نامزد را مشخص کنند.

گمانه زنی درباره استراتژی های مناظره ای 6 نامزد

با توجه به اینکه حسن روحانی رئیس جمهور است و در موضع دفاع از عملکرد دولتش قرار دارد، می توان پیش بینی کرد که او در حوزه های اقتصادی و اجتماعی به آمارهای موجود تکیه کرده و با اشاره به آمارهای دولتی، درستی وعده های پیشین خود را اثبات کند.

این همان رویکردی است که اسحاق جهانگیری هم در پیش خواهد گرفت. با این تفاوت که احتمالا جهانگیری با شدت بیشتری به عملکرد دولت قبل پرداخته و قصد دارد نشان دهد که در دولت محمود احمدی نژاد مشکلاتی برای کشور به وجود آمده که آثار آن بر اقتصاد کشور همچنان محسوس است.

با این حال از هم اکنون قابل پیش بینی است که رقبای روحانی این آمارهای دولتی را برنتابیده و با اشاره به رشد رکود افزایش نرخ بیکاری، دولت روحانی را متهم می کنند که در اجرای وعده های اقتصادی خود ناموفق عمل کرده است. شاید در این بین داغ ترین رقابت میان جهانگیری و قالیباف باشد که با صراحتی بیش از روحانی و رئیسی به بحث درباره شرایط کشور می پردازند. شاید همین انتقادهای شدید باعث شده بود برخی نزدیکان رئیس جمهور درباره حضور او در مناظره ها و یا پخش زنده تلویزیونی آن تردیدهایی را بیان کنند.

وعده یارانه 250 هزار تومانی برای دهک های محروم که محمدباقر قالیباف از آن سخن گفته و یا تاکید سید ابراهیم رئیسی بر پیگیری پرونده های فساد که گفته طی شش ماه به نتیجه خواهد رساند، احتمالا محتوای اصلی اظهارات رئیسی و قالیباف در این مناظره ها خواهد بود. ضمن اینکه احتمالا قالیباف با صراحت بیشتری مواضع دولت قبل را نقد می کند.

در این میان مصطفی میرسلیم نماینده طیف سنتی اصولگرایان نیز با نقد دولت روحانی می تواند فضای بهتری را در اختیار دو کاندیدای جمنا قرار دهد تا نشان دهند دولت روحانی موفق عمل نکرده است. میرسلیم که در روزهای اخیر از برخی واحدهای تولیدی تعطیل شده بازدید داشته، احتمالا تاکید اصلی خود در مناظره اول را بر مشکلات معیشتی کارگران خواهد گذاشت.

اما مصطفی هاشمی طبا که بی تردید تاکنون کم حرف ترین نامزد حاضر در دور نهایی رقابت های انتخاباتی بوده، به احتمال قوی استراتژی مناظره ای خود را نقد دولت قبل قرار داده و سعی می کند تا به آرامی دولت فعلی را نیز مورد انتقاد قرار دهد. با این حال با توجه به سوابق سیاسی هاشمی طبا، نمی توان انتظار داشت که او بخواهد عرصه مناظره را بر روحانی تنگ کند.

جدول زیر، استراتژی مناظره ای هر شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری را نشان می دهد:

نام نامزد

راهبرد تبلیغاتی در مناظره اول

حسن روحانی

تکیه بر آمارهای مثبت در 4 سال اخیر

سید ابراهیم رئیسی

نقد آمارهای دولت و تاکید بر مبارزه با فساد

محمدباقر قالیباف

نقد آمارهای دولت و نقد صریح رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری

تکیه بر آمارهای رسمی و نقد دولت قبل

مصطفی میرسلیم

تاکید بر مشکلات معیشتی مردم

مصطفی هاشمی طبا

نقد ملایم دولت و همراهی در نقد دولت قبل

برنامه مناظره های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری را اینجا ببینید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها