روستایی که بیشترین شهرت را در صنعت مرغداری دارد

روستایی که بیشترین شهرت را در صنعت مرغداری دارد

دهیار روستای مرندیز از توابع بخش یونسی شهرستان بجستان گفت:مرندیز بیشترین شهرت را در صنعت مرغداری دارد، اظهار کرد: هم اکنون حدود 50درصد مردم روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت مشغول هستند که متأسفانه نوسانات قیمت مرغ و جوجه باعث گردیده ضربه سنگینی به مرغداران منطقه وارد شود.

محمدرضا محمدپور ادامه داد: 57 واحد مرغداری 10هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی که در طول سال چهار دوره جوجه ریزی داشته و به مرغ پرورش یافته نیز به کشتارگاه های گناباد، تربت حیدریه و مشهد ارسال می‌شوند.

محمدپور با بیان اینکه قالی بافی هنر بانوان روستای مرندیز است، گفت: حدود 200 دار کوچک و بزرگ از 6 متری بالا نصب و به طور میانگین برای هر دار 3 تا 4 نفر خانم مشغول به کار هستند.

دهیار مرندیز با اشاره به انتخاب روستای مرندیز به عنوان دهکده فرش خراسان رضوی در سال 94، خاطرنشان کرد: فرش 40 متری مرندیز به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات شده و سایزهای پائین‌تر نیز به شهرهای استان و کشور ارسال می گردد.

تنها قنات مرندیز خشک شد

محمدپور در خصوص وضعیت قنات روستای مرندیز نیز تصریح کرد: تنها قنات روستا به دلیل خشکسالی‌های پی در پی به کلی خشک و به ناچار مجوز حفر چاه جهت محصولات کشاورزی گرفته شد. محصولات کشاورزی این روستا قبلا انار، جو و گندم بوده اما در سال‌های اخیر مردم مرندیز به پسته روی آورده‌اند.

دهیار مرندیز با بیان اینکه پیگیر تاسیس اقامتگاه‌های بوم گردی در مرندیز هستیم، گفت: کاروانسرا و بناهای تاریخی مرندیز نیز شهره بوده که قدمت آن‌ها به دوره قاجاریه می‌رسد؛ همچنین مسجد جامع، بقعه پیر ابوالمعالی، قلعه تاریخی و حوض انبارها نیز همه ساله گردشگران زیادی را به خود فرا می‌خواند.

مرندیز شاهد مهاجرت معکوس است

دهیار مرندیز افزود: اکثریت روستاهای مجاور با بحث مهاجرت مواجه اند اما روستای مرندیز از سال 1392 شاهد مهاجرت معکوس است. دولت باید به سمت و سویی برود که امکانات و خدمات رفاهی همانند شهرها برای روستاها نیز در نظر گرفته شده که جلوی مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و ایجاد حاشیه نشینی گرفته شود.

محمدپور با بیان اینکه با مشکل تأمین آب برای فضاهای سبز مواجه ایم، گفت: امکانات رفاهی مانند پارک‌ها و فضای سبز و بهسازی معابر از نیازهای اساسی این روستا به شمار می آید لذا بایستی ابتدا زیرساخت های آن مانند تأمین آب مورد نیاز فراهم شود که امیدواریم با حمایت مسئولین این امر محقق شود؛ ضمن اینکه شبکه آب روستا نیز فرسوده بوده و برای نوسازی آن اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: کارخانه خوراک طیور مرندیز نیز از طرح‌های مشارکتی دولت بوده که عملیات اجرائی آن در سال 92 آغاز و تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است و امید است با مساعدت صندوق کارآفرینی امید و کمک مسئولان در نیمه اول سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.

دهیار مرندیز همچنین گفت: این کارخانه با سرمایه یک میلیارد و 600 میلیون تومان تسهیلات دولتی و 600 میلیون تومان آورده سهامداران به بهره برداری می‌رسد و در هر سال نیز 10 هزار تن خوراک طیور تولید خواهد کرد که با آن بخش زیادی از خوراک طیور مرغداران منطقه تأمین خواهد گردید و همچنین برای 15 نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال زائی صورت می‌گیرد.

این دهیار منتخب کشوری ادامه داد: از هر استان یک دهیار نمونه به وزارت کشور معرفی و پس ‌از آن در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی که در سالن همایش ‌های وزارت کشور برگزار شد از دو دهیار در سطح ملی توسط دکتر جهانگیری معاون اول ریاست ‌جمهور تجلیل به عمل آمد که افتخار یک نفر از تجلیل شونده نصیب دهیار نمونه استان خراسان رضوی گردید. با توجه به خشکسالی‌های پی ‌در پی با تلاش و فعالیت در عرصه مدیریت محلی بوده که توانسته‌ایم با همکاری اعضای شورا، کارآفرینان و زنان و مردان روستای مرندیز، موجبات توانمندسازی و خودباوری روستائیان را فراهم کنیم.

روستای مرندیز در 35 کیلومتری محور بجستان به فیض آباد قرار داشته و دارای 2902 نفر جمعیت بوده که شغل اکثریت مردم مرغداری، کشاورزی و قالب بافی می باشد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها