موفقیت محققان کشور در افزایش بهره‌وری در تولید نوعی آبزی

موفقیت محققان کشور در افزایش بهره‌وری در تولید نوعی آبزی

پژوهشگران دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با همکاری مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردابی شهید مطهری یاسوج موفق شدند با افزودن نانوذرات به جیره غذایی ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان، بهره‌وری این گونه آبزی را در تولید آنها افزایش دهند.

ایران یکی از بزرگترین مراکز پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در دنیا به شمار می‌آید و این در حالی است که در سال‌های اخیر در میزان تولید این نوع ماهی به دلیل خشکسالی شاهد کاهش چشمگیری هستیم.

از این ‌رو محققان این حوزه به دنبال راهکارهایی برای افزایش تولید این نوع ماهی با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی بوده‌اند. در این راستا، فناوری نانو می‌تواند محققان این حوزه را در افزایش تولید این ماهی یاری کند، همانطور که محققان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر موفق به افزایش بهره‌وری صنعت شیلات با کمک نانو فناوری شدند.

دکتر سعید کیوان شکوه از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به اثرات کم‌ آبی و خشکسالی، گفت: بر این اساس مطالعاتی را با هدف افزایش تراکم کشت قزل‌آلای رنگین‌کمان بدون کاهش رشد، بازماندگی و آسیب دیدن ایمنی این‌گونه ماهی با افزایش نانومکمل‌ها به جیره‌ غذایی آنها اجرایی کردیم.

وی افزود: اضافه کردن نانو مکمل‌ها به جیره غذایی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان موجب شد تولید این نوع ماهی در واحد حجم افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

کیوان شکوه تاکید کرد: افزایش تراکم می‌تواند منجر به کاهش رشد و بروز استرس در ماهی قزل‌آلا شود و سیستم ایمنی بدن ماهی را تحت تأثیر قرار دهد؛ ولی با افزودن ویتامین E و نانوذرات سلنیوم به جیره‌ غذایی، افزایش کشت بدون کاهش رشد و بروز استرس امکان‌پذیر خواهد شد.

این محقق با بیان اینکه در تحقیق حاضر پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در تراکم پایین (20 کیلوگرم بر مترمربع) و بالا (80 کیلوگرم بر مترمربع) به مدت 2 ماه انجام شد، اظهار کرد: در طول دوره آزمایشی ماهی‌ها با استفاده از جیره‌ مکمل شده با ویتامین E و نانوذرات سلنیوم و یا جیره غذایی عادی تغذیه شدند سپس شاخص‌های رشد، ایمنی، استرس و بیان ژن در گروه‌های آزمایشی مورد مقایسه قرار گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به بیان نتایج به دست آمده پرداخت و یادآور شد: نتایج آزمایش‌های انجام شده امکان افزایش کشت تا میزان 80 کیلوگرم بر مترمکعب به کمک مکمل حاوی نانوذرات سلنیوم و ویتامین E را تائید می‌کنند.

این تحقیقات از سوی مهدی نادری کوشک دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دکتر سعید کیوان شکوه و دکتر امیر پرویز سلاطی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و با همکاری دکتر علیرضا قائدی عضو هیات علمی سازمان تحقیقات شیلات ایران اجرایی شد و نتایج آن در مجله Aquaculture با ضریب تأثیر 1.893 به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها