آسیب گردشگران به زیبایی‌های بصری غار مغان

آسیب گردشگران به زیبایی‌های بصری غار مغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه و شاندیز گفت: در غار مغان قندیل‌هایی وجود دارد که برخی گردشگران به دلیل بی‌اطلاعی به آن‌ها آسیب زدند و زیبایی‌های بصری که در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است را از بین بردند.

حشمت‌الله متین‌فر با تاکید بر اینکه غار مغان یکی از جاذبه‌های طبیعی در منطقه است که هر اقدامی در آن نیازمند دقت و مطالعه است، اظهار کرد: اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن در حال بررسی است، باتوجه به اینکه زمین‌های اطراف غار مغان دولتی است، در این راستا شرکتی تحت عنوان توسعه و عمران روستای مغان با هدف احیا و بهره‌برداری از غار مغان است طرح‌هایی را درنظر گرفته است.


متین‌فر گفت: هرگونه دخل و تصرف در غار مغان باید با رعایت ‌نکات فنی انجام گیرد تا طبیعت آنجا دچار دخل و تصرف نشود و زیبایی غار تحت تاثیر قرار نگیرد، قرار نیست گردشگر در غار نور و چراغ ببیند بلکه باید زیبایی‌هایی‌ که طی چندین سال به وجود آمده را ببیند.

وی به طبیعت خاص و بی‌نظیر غار مغان اشاره کرد و افزود: در این غار حیات وحش وجود دارد و خفاش‌هایی هستند که نور، باعث مهاجرت آن‌ها می‌شود، همچنین در این غار قندیل‌هایی وجود دارند که برخی گردشگران به دلیل بی‌اطلاعی به آن‌ها آسیب زدند و زیبایی‌های بصری که در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است را از بین بردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه و شاندیز بیان کرد: طبق مصوبه هیات دولت، اقدامات و زیرساخت‌هایی در خصوص روستاهای هدف گردشگری انجام گرفته است و تفاهم‌نامه‌هایی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد مسکن که در سطح کشور متولی روستاها است با هدف احیای فرهنگ منطقه و حفظ اقلیم منطقه منعقد شده است.

وی افزود: در این راستا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد مراکز بوم‌اقامتی را مطرح کرد، خانه‌هایی که در روستاها قابلیت اقامت موقت و شبانه گردشگران را داشتند، احصا شدند و با کمک بخش خصوصی مجوزهای اقامت گردشگران به روستاییان اعطا می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه و شاندیز عنوان کرد: در روستای کنگ، مجوز 4 اقامتگاه بوم‌گردی و در روستای مغان، یک مورد مجوز اقامتگاه صادر شده است که به‌زودی به بهره‌بردای می‌رسد، همچنین در نوروز امسال یک اقامتگاه بوم‌گردی در روستای حصارسرخ به بهره‌برداری رسید که در کنار این مراکز، تعدادی از منازل روستایی به عنوان خانه‌مسافر تعریف شدند و به گردشگران خدمات اقامتی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط گردشگر با جامعه میزبان رابطه‌ای دوطرفه است، افزود: گردشگر باید بانگاه احترام به فرهنگ منطقه میزبان از مناطق گردشگری بازدید کند، این احترام باعث می‌شود که مبادلات اقتصادی میان گردشگر و جامعه میزبان صورت گیرد و گردشگران در کنار اسکان، از غذاهای سنتی و فراورده‌های تولیدی در آن روستا بهره‌مند شوند تا باعث درآمدزایی و توسعه پایدار روستاها شوند.

متین‌فر با بیان اینکه روستای کنگ به لحاظ اقلیمی، کوهپایه‌ای و شکل آن به صورت پلکانی است، اضافه کرد: همین امر سبب قابلیت ويژه این روستا در گردشگری شده است، البته نقدهایی درباره اینکه کوچه‌های این روستا تنگ و باریک است وجود دارد، اما یکی از اقدامات قابل تقدیر که به همت بنیاد مسکن و اجرای طرح هادی در این روستا انجام گرفته این است که تمام کوچه‌های روستای کنگ، سنگ‌فرش شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه و شاندیز یادآور شد: البته این موضوع که خانه‌های روستا متروک شده است، نسل جوان کمتر تمایل به ادامه فعالیت در این روستا دارند و مهاجرت سبب شده است که افراد مسن‌تر در روستاها بمانند را باید پذیرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها