آمار دقیقی از نابینا و کم‌بینایان ایران نداریم

رئیس انجمن اپتومتری خراسان از وجود 180 هزار نابینا و کم‌بینا در ایران خبر داد.

آمار دقیقی از نابینا و کم‌بینایان ایران نداریم

دکتر عباس عظیمی امروز سوم اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، عنوان کرد: در ایران حدود 180 هزار نفر نابینا و کم‌بینا داریم که متاسفانه آمار دقیق نیست و در این راستا از بعضی از مسئولان انتقاد دارم چراکه آمار دقیقی نداریم و این نقطه ضعف ماست.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی از 25 سال گذشته طرحی جامع در سطح دنیا معرفی و اجرا کرده است که به عنوان طرح 2020 نامگذاری شده است؛ در دهه 1990 میزان نابینایی در دنیا 45 میلیون نفر و آمار کم‌بینایی 90 میلیون نفر بوده است.

عظیمی اضافه کرد: پیش‌بینی شد که این آمار به دو برابر برسد و در حال حاضر 80 میلیون نفر در دنیا نابینا و 180 میلیون نفر کم‌بینا هستند؛ علی‌رغم تلاش‌های جهانی متخصصان نتوانستند این اختلالات نابینایی را مهار کنند.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان ادامه داد: متاسفانه وزارت بهداشت ما در راستای طرح 2020 سازمان بهداشت جهانی یا خیلی کم کار کرده یا کار نکرده است، اما کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برنامه دارند.

وی ادامه داد: از مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهم در راستای طرح‌های سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرند.

عظیمی با اشاره به اینکه استفاده از وسایل الکترونیکی و آسیب‌های آن به چشم‌ها یکی از معضلات امروز جامعه است، عنوان کرد: یک نوع نزدیک‌بینی وجود دارد و آن به عنوان «ضعیفی تخریبی» نام‌گذاری شده که مهم‌ترین عامل رشد آن استفاده نادرست از وسایل الکترونیکی است، خصوصا زمانی که کودکان در سنین رشد از آن استفاده کنند.

وی بر ضرورت مراقبت خانواده‌ها در استفاده کودکان از ابزار الکترونیکی تاکید کرد و افزود: استفاده از وسایل الکترونیکی از جمله تلفن همراه، عامل مهم افزایش عیوب انکساری چشم‌هاست.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان اضافه کرد: ساخت علمی و تخصصی عینک، معرفی اپلیکیشن‌های جدید در فرآیند عینک طبی، فعالیت پاراکلینیک، اصول و انواع تصویربرداری قرنیه، اهمیت تصویربرداری قرنیه در لیزیک و قوز قرینه و ... از جمله موضوعات محوری این کنگره خواهد بود.

عظیمی با اشاره به اینکه سه سخنران بین‌المللی از کشورهای آلمان، ژاپن و استرالیا در این کنگره حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد: هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری خراسان توسط انجمن اپتومتری خراسان و با همکاری بیمارستان رضوی انجمن علمی اپتومتری ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان نظام پزشکی مشهد، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، انجمن هپنوتیزم ایران و ... برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها