بی بی سی؛

طرح آمریکا برای مقابله با ایران/ عربستان خوشحال شد

«عربستان سعودی از این چرخش ابراز خوشحالی کرده و از تغییر رویکردی که پیش از این با انتقاد از جنگ یمن توسط اوباما و همچنین توافق هسته ای با رقیب عربستان آغاز شده بود، استقبال کرده است...»

طرح آمریکا برای مقابله با ایران/ عربستان خوشحال شد


پایگاه بی بی سی انگلیسی (BBC) با انتشار گزارشی به سیاست های آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه پرداخته و از استقبال پرحرارت عربستان سعودی از این موضوع سخن به میان آورده است.

در این گزارش که تحت عنوان "در آغوش کشیدن عربستان توسط آمریکا به چه معنا است؟" منتشر شده، آمده است:
«برای نزدیک به شصت سال، آمریکا به دنبال آن بوده است که از تبدیل شدن هر قدرتی به غیر از ایالات متحده، بر مسلط شدن بر منطقه نفت خیز خلیج [فارس] که اهمیت استراتژیک ویژه ای برخوردار است، جلوگیری نماید.

از زمان انقلاب ایران در سال 1979 آمریکا برای جلوگیری از توسعه قدرت تهران ، یک اتحاد نظامی عملی با کشورهای سنی عربی تشکیل داده است.

در حال حاضر نیز تصمیم دولت ترامپ برای اتخاذ رویکردی تهاجمی تر نسبت به ایران و چرخشی قوی به سوی عربستان از زمان هشدار جدی دولت ترامپ به ایران در ماه فوریه توسط مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا، شکل گرفت.

عربستان سعودی از این چرخش ابراز خوشحالی کرده و از تغییر رویکردی که پیش از این توسط اوباما و با توافق هسته ای با رقیب عربستان سعودی و انتقاد از جنگ یمن آغاز شده بود، استقبال کرد.»

بی بی سی در ادامه ضمن تحلیل این تحولات می نویسد: «اما تمام این تحولات به چه معنا است؟

اول آنکه آینده توافق هسته ای در هاله ای از ابهام خواهد بود و با اعمال فشار از سوی دولت ترامپ بر تهران، احتمال کنار کشیدن رسمی ایران از این توافق وجود خواهد داشت.

دوم آنکه احتمال حمایت پررنگ تر آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن که تاکنون باعث کشته شدن 10 هزار شهروند یمنی شده و 17 میلیون نفر از مردم این کشور را در آستانه قحطی قرار داده است.»

منبع: جام نیوز

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها