برنامه‌ها و وعده‌های 6 کاندیدا / از شعار نجات ایران تا وعده حفظ برجام

برنامه‌ها و وعده‌های 6 کاندیدا / از شعار نجات ایران تا وعده حفظ برجام

موسم تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرارسیده و با اعلام شورای نگهبان، صلاحیت 6 نامزد انتخاباتی شامل مصطفی میرسلیم، حسن روحانی ، ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف و مصطفی هاشمی طبا احراز شده است.

به گزارش خبر فوری، در میان این نامزدها روحانی، قالیباف و هاشمی طبا سابقه حضور در رقابت های انتخاباتی در دوره های گذشته را دارند و در این میان تنها روحانی است که موفق به کسب رای از سوی مردم برای تصدی مقام ریاست جمهوری ایران را شده است.

در میان این نامزدها رئیسی، جهانگیری و میرسلیم سه نامزد دیگری هستند که بخت خودرا برای اولین برای کسب آرای مردم می سنجند.

تا پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، سخنان زیادی درباره نحوه حضور کاندیداها در عرصه رقابت مطرح شده بود و بسیاری براین اعتقادند که حضور برخی از نامزدها برای گرما بخشیدن به فضای رقابتی است و هدف آنان از شرکت دفاع یا انتقاد از عملکرد دولت مستقر است و در روزهای نزدیک به رای گیری و حضور مردم پای صندوق های برخی از نامزدها به نفع همفکران خود کنار خواهند رفت و عرصه را به رقبای اصلی این دوره از انتخابات واگذار خواهند کرد.

صرفنظر از هر گونه نیتی و قصدی که نامزدها دارند هرکدام از آنها در روز ثبت نام در نشست خبری شرکت کردند و از برنامه ها و اهداف خود برای حضور در این عرصه گفتند.

میرسلیم چه برنامه‌هایی برای اداره کشور دارد؟

در میان نامزدهای احراز صلاحیت شده، مصطفی میرسلیم اولین چهره مشهوری بود که وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و تاکید کرد که به عنوان تنها نامزد حزب موتلفه در این عرصه شرکت کرده است و تا آخر انتخابات خواهد ماند. وی در نشست خبری و در جمع خبرگان ابراز داشت که برای احقاق حقوق برجای مانده مردم بزرگ ایران آمده است. او شعار اصلی دولت خود را نیز «راستی و درستی» گذاشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در فراز دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: من همانطور که روزی با همراهی و خلاقیت جوانان متخصص کشور موتور ملی را طراحی و نمونه سازی کرده و به تولید ملی رساندم، بازهم آمده ام تا تولید را از رکود نجات دهم. آمده ام تا در پی حق بیش از 3 میلیون جوانی باشم که به دلیل فرصت‌سوزی‍‌ها دستشان از بازار شغل و خدمت به مردم ما کوتاه شده است. من با کوله باری ازخدمت در وزارت کشور، در نهاد ریاست جمهوری، در وزارت ارشاد، وزرات ورزش و در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دانشگاه و در صنعت آمده ام تا به شما خدمت کنم. من امروز به پشتوانه طلبگی در پیشگاه شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر به میدان آمده ام تا آموخته های خدمتم را در پیشگاه رهبری در مسیر پیشرفت میهن به کار گیرم. آمده ام تا تجریه ام را در کنار هاشمی برای اعتلای نام میهن به کار ببندم. او در ادامه افزود: به پشتوانه یک حزب ریشه دار 50 ساله آمده ام تا سهم شما را از انقلاب بگیرم و به شما برسانم.

رنگ بی‌رنگی هاشمی‌طبا

در کنار نامزدهای ریز و درشتی که روزهای ثبت نام در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا می کردند مصطفی هاشمی طبا دومین چهره سرشناسی بود که ثبت نام کرد و از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شد. وی در سابقه حضور در رقابت های هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز داشت با شعار انتخاباتی حفظ سرزمین ایران وارد عرصه رقابت شد.

او با تاکید بر لزوم تغییر اولویت‌های جمهوری اسلامی اظهار کرد: حفظ سرزمین ایران اصلاح کشاورزی، رسیدگی به مردم محروم و ایجاد اشتغال از جمله اولویت‌های من برای دولت دوازدهم خواهد بود. وی ایجاد اشتغال را از دیگر اولویت های خود دانست و گفت پرداختن به اشتغال با حفظ و توسعه صنایع و رشد کشاورزی صورت می گیرد و در این راستا باید سازوکار اشتغال مثل تسهیل در امر تولید، عدم اصالت پول در بانک ها و کاهش بهره بانکی یا سود بانکی مد نظر باشد.

هاشمی طبا با تاکید بر اینکه به نفع هیج فردی کناره گیری نخواهد کرد، درباره رنگ انتخاباتی خود گفت: بی رنگی رنگ انتخاباتی من خواهد بود.

ثبت نام در انتخابات به نام نامی برجام

در چهارمین روز ثبت نام نامزدها ، حسن روحانی رئیس کابینه یازدهم آمد تا بار دیگر در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و در ایام تبلیغات کاندیداها او و همراهانش از عملکرد دولت دفاع کنند. به نظر می رسد که روحانی به عنوان رئیس دولت مستقر راه سختی را در مقابل سایر نامزدها طی کند و او به عنوان یکی از کاندیدا در مقابل دیگر رقبا که صرفا به انتقاد از رویکردهای دولت او خواهند پرداخت به دفاع از عملکردش بپردازد.

او پس از ثبت نام بار دیگر از برجام و دستاوردهای آن گفت واز مردم خواست تا به میدان بیایند و از دستاوردهای برجام دو دولت دفاع کنند.

او در روز ثبت نام و در جریان نشست خبری حفظ برجام را از مهمترین مسائل سیاسی، داخلی و اقتصادی ایران خواند و بیش از آنکه از برنامه ها و اهداف خود در صورت تشکیل احتمالی دولتش در کابینه دوازدهم بگوید از رویکردها و اهداف دولت یازدهم گفت و اینکه تا چه اندازه به وعده هایی که در سال 92 در مورد چرخیدن چرخ سانتریفیوژ در کنار رشد اقتصادی، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان و فاصله گرفتن از رکود تورمی عمل کرده است. او همچنین وعده داد که در صورت کسب اعتماد مجدد مردم همین مسیر را ادامه می دهد و ابراز داشت: در دولت دوازدهم هدف ما ایران پیشرفته و پیشرو است. ایران پیشرفته و پیشرو همان مدلی است که در سند چشم‌انداز 20 ساله مشخص شده که به دست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تأیید و امضای مقام معظم رهبری به مسئولین ابلاغ شد. روحانی در ادامه با بیان اینکه تأمین امنیت کشور یکی از اهداف ما بود اظهار کرد: با اقداماتی که انجام شد سایه جنگ از کشور کنار رفته و ما اکنون شاهد امنیت کم‌نظیر در خاورمیانه آشفته هستیم که این مسیر ادامه می‌یابد. روحانی تأکید کرد: در شرایط فعلی مسأله توسعه پایدار و اشتغالزا که هم موجب پیشرفت اقتصادی شود و هم به محیط زیست آسیب نرساند از اولویت‌های ما است. ما باید کاری کنیم که هم پیشرفت کنیم و هم معضلات محیط زیست کم شود. رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی از قبیل فقر، بیکاری،‌ طلاق، اعتیاد و اجرای حقوق شهروندی از اهداف ماست.

رئیسی برای نجات کشور آمد

از دیگر نامزدهای احراز صلاحیت شده ابراهیم رئیسی که از مدتها پیش گمانه زنی ها در رسانه ها پیرامون حضور او در عرصه انتخابات مطرح شد و برغم تاییدها و تکذیب در آخرین روزهای نزدیک به ایام ثبت نام نامزدها این حضور با انتشار بیانه ای رسمی از سوی او جدی شد.

او در این بیانیه ضمن انتقاد از وجود درهای مزمن ساختاری و سنت های نادرست مدیریتی و ناتوان دولت در پاسخگویی به انتظارت مردم و تحقق اهداف قانون اساسی تاکید کرد: اینجانب به پشتوانه بیش از دو دهه تجربه مدیریتی در سطح کلان همچنین تعامل و نظارت و ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف یافته‌ام و عمیقاً معتقدم این وضعیت قابل تغییر است و به مدد الهی بازگشت تحرک، نشاط و رونق به زندگی مردم وجود دارد. در همین بیانیه تصریح شده بود که وی با هدف نجات کشور از بحران‌های پیش‌رو و بازگرداندن آسودگی خاطر به مردم صرفاً با ایجاد تحول در مدیریت اجرایی، بکارگیری مدیران امین و قوی و حرکت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه در انتخابات شرکت خواهد کرد.

رئیسی که نام دولت خود را «کار و کرامت» گذاشته، در روز ثبت نام و در نشست خبری در توضیح و تبیین برنامه های خود برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی در صورت کسب اعتماد مردم گفت: گام اول آن تحول در نظام مدیریتی است اما این معنایش آن نیست که دولتمردانی که در کشور در حال تلاش هستند این تلاش ارزشمند نیست معنایش این است که باید رویکردها عوض شود و تحولی ایجاد کنیم که نقشی برای مردم در اقتصاد قائل باشیم و افزایشس بهره وری داشته باشیم و اقتصادی را ایجاد کنیم که در تکانه های ایام اقتصاد دچار آسیب نزند و اقتصاد مقاومتی به همین معنا است در همان نشست خبری وقتی از او سوال شد که در حوزه سیاست خارجی چه برنامه هایی دارید گفت: اصل حکمت و عزت مصلحت این است که با همه کشورها ارتباط داشته باشیم و اقتصاد ما درون نگر و برون زا خواهد بود. ارتباطات اقتصادی و اجتماعی خواهیم داشتم اما تعامل با عزت و ارتباط ما جز با اسرائیل با همه کشورها برقرار خواهد بود.

تشکیل دولتی فرا تهران ی

در آخرین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی هم محمدباقر قالیباف ثبت نام کرد. وی که سابقه حضور در دوره دوره رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در سالهای 84 و 92 را در کارنامه خود دارد این بار هم به این نتیجه رسیده که حضور فعال در این عرصه داشته باشد. او در روز ثبت نام بیانیه‌ای پر از انتقاد علیه دولت روحانی خواند و گفت: من، محمدباقر قالیباف به شما تعهد می‌دهم با توکل به خداوند مننان و به پشتوانه شما «دولت مردم» را تشکیل دهم و در یک دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، ۵ میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهمتر برنامه ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

قالبیاف همچنین در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم نیز ۳۰ فروردين به تشریح دیدگاه‌های خود درباره انتخابات و مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و مهمترین برنامه خود برای دولت آینده را انقلاب اقتصادی در راستای تحقق برابری اجتماعی عنوان کرد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های دولت احتمالی آینده اش را تهیه برنامه محرک اقتصادی برای خروج از رکود،در کنار کنترل شدید قیمت اقلام اساسی و کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم دانست. در حوزه‌های تولید و کشاورزی هم برنامه‌ریزی‌های دقیق و عینی متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای صورت گرفته است که به تنهایی حجم بسیار بالایی از اشتغال را با کمترین نیاز به سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

کاندیدای مکمل روحانی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آخرین نامزد احراز صلاحیت شده ای بود که در آخرین روز ثبت نام در ستاد انتخابات کشور حاضر شد. او در نشست خبری خود اعلام کرد که اصرار گروه ها و اشخاص باعث شد در لحظات پایانی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بیایم.

جهانگیری با بیان اینکه برنامه ها و دیدگاه های خود را در زمان خود اعلام خواهم کرد، تاکید کرد: برای رساندن ایران به جایگاه واقعی منطقه و جهان هیچ‌گاه شرایط به اندازه امروز مهیا نبوده است؛ باید این شرایط را قدر دانست، و همه مردم به صحنه بیایند تا آرامش و امنیت و پیشرفت را با هم داشته باشیم. این داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: برای این که کشور به نقطه مطلوب برسد، مسائل اقتصادی جایگاه بسیار ویژه ای خواهد داشت. تسلط بر وضعیت اقتصادی کشور چالش های پیش‌رو و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با چالش ها که در راس همه آنها مسئله بیکاری، محیط زیست و آب است نیازمند برنامه های دقیقی است. وی در ادامه به پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به نفع آقای روحانی کناره گیری خواهید کرد اظهار کرد: من با آقای روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم و آقای روحانی برای من شخصیت عزیز و بزرگواری است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره چالش پیش روی دولت دوازدهم با بیان اینکه بیکاری ابر چالش پیش روی جمهوری اسلامی است، بر لزوم توجه به موضوع اشتغال زایی و لزوم فعالیت بخش های خصوصی و اقدام دولت در تامین امنیت و ثبات لازم برای این بخش تاکید کرد.

در روزهای آینده باید منتظر بود و دید که نامزدهای انتخاباتی در روزهای تبلیغات چه برنامه های دیگری را به عنوان اولویت های خود در صورت تصدی مقام ریاست جمهوری ارائه می دهند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها