صلاحیت چه کسانی احراز نمی‎شود؟

صلاحیت چه کسانی احراز نمی‎شود؟

بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‎جمهوری از سوی شورای نگهبان آغاز شده و در این بین هستند افرادی که امکان تایید صلاحیت آنها وجود ندارد.

به گزارش خبر فوری، موضوع بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری همواره از جمله مسائلی است که فضای سیاسی کشور وعموم مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد از این رو شورای نگهبان همواره درصدد است با اتخاذ یک رویه و شیوه مناسب که گاها البته با نقد ردصلاحیت شدگان روبه رو می‎شود سعی می‎کند از این مقطع مهم عبور کند.

در جریان انتخابات ریاست‎جمهوری همواره شاهد هستیم که برخی چهره‎ها و نامزدهای انتخاباتی به دفعات در جریان انتخابات ثبت‎نام کرده و صلاحیت آنها نیز از سوی شورای نگهبان رد می‎شود ولی بازهم کوتاه نیامده و در جریان انتخابات ثبت‎نام می‎کنند تا حضور خود را اعلام کنند و شورای نگهبان دوباره پرونده آنها را مورد بررسی قرار دهد تا شاید شانس به آنها رو نشان دهد زیرا طبق قانون و به گفته عباسعلی کدخدایی پرونده تمامی نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری در هر دوره به صورت مجزا بررسی می‎شود حتی اگر آن فرد در اداور قبل از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشود.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری بازهم شاهد بودیم که بسیاری از افراد اعم از چهره سیاسی و غیرسیاسی در انتخابات ثبت‎نام کردند و اقبال از انتخابات ریاست‎جمهوری رقم 1600 نفر را نیز رد کرد روندی انتقاد دبیر شورای نگهبان، مراجع تقلید و حتی رئیس مجلس را به دنبال داشت ولی چاره‎ای در مقطع فعلی به دلیل وجود معایب در قانون وجود ندارد.

در شرایط فعلی باید پیش‎بینی کرد که برخی از از نامزدهای ثبت‎نام کننده در انتخابات ریاست‎جمهوری باید به روشنی بدانند که تایید صلاحیت آنها در مقطع فعلی و با توجه به دلایل روشنی که وجود دارد امکانپذیر نیست از این رو سعی داریم در این گزارش کوتاه نسبت به حضور برخی از افراد که امکان رد صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان وجود دارد نگاهی اجمالی داشته باشیم.

*قاسم شعله سعدی

وی از جمله افرادی است که در چند دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ثبت‎نام کرده است ولی به دلایلی همچون داشتن سابقه کیفری و حضور در اغتشاشات سال 1388 تایید صلاحیت وی در این دوره از انتخابات نیز امری بعید به نظر می‏رسد.

شعله‌سعدی از جمله افرادی است که بارها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مواضع غیرمنصفانه اتخاذ کرده است که هیچ گونه پایه درستی نداشته است.

*مهدی خزعلی

وی از جمله کسانی است که بارها با رسانه‎های بیگانه و ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده است.

خزعلی سابقه حضور در زندان را به دلیل مشارکت در جریان فتنه 88 دارد از این رو امکان تایید صلاحیت وی در جریانت حضور در دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست‎جمهوری بعید است زیرا وی نه تنها در جمله رجل سیاسی قرار ندارد بلکه ویژگی‌های محرزی در وی پیرامون دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

*اعظم طالقانی

اعظم طالقانی از جمله زنانی است که در چند دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پررنگی داشته است ولی باتوجه به اینکه طبق قانون انتخابات منظور از رجل سیاسی تنها منوط به مردان است امکان تایید صلاحیت وی در انتخابات پیش رو به مانند ادوار گذشته وجود ندارد.

* محمود احمدی‎نژاد

وی از جمله کسانی است که شاید به دلیل حضور در مسند ریاست‎جمهوری کسی پیش‎بینی عدم تایید صلاحیت وی را نمی‎کند اما باز بودن پرونده احمدی‎نژاد در قوه‎قضائیه به استناد اظهارات اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا می‌تواند دلیلی برای عدم تایید صلاحیت وی در انتخابات پیش رو محسوب شود؛ هرچند همه حرف و حدیث ها در این رابطه هنوز در حد شایعات است.

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز درباره بازبودن پرونده محمود احمدی‎نژاد در محاکم قضایی و تاثیر این موضوع در روند تایید صلاحیت وی در انتخابات ریاست‎جمهوری گفته است: در صورت جدی بودن پرونده های اتهامی، حتما موارد به شورای نگهبان فرستاده می شود و شورای نگهبان هم به تناسب پرونده‌هایی که دارند، برای آنان تصمیم می گیرد.اگر مستندات قوی مبنی بر احراز نشدن صلاحیت وجود داشته باشد، حتی در صورت صادر شدن یا نشدن حکم، این مستندات می تواند مبنای تصمیم شورای نگهبان قرار گیرد.

* محمدعلی پورمختار

پورمختار در زمره افرادی محسوب می‎شود تنها در چند دوره از مجلس حضور داشته است از این احتمال می‎رود شورای نگهبان با توجه به اینکه حضور در مجلس مصداق رجل سیاسی محسوب نمی‌شود وی را برای حضور در عرصه انتخابات ریاست‎جمهوری تایید نکند.

*حمیدرضا بقایی

معاون رئیس‎جمهور دولت دهم از جمله افرادی است که در امکان تایید صلاحیت وی در انتخابات ریاست‎جمهوری وجود ندارد. دلایلی همچون باز بودن پرونده بقایی در قوه‌قضائیه به اتهام فساد مالی و عدم داشتن سابقه مشخص که مصداق رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن وی طبق اصل 115 قانون اساسی برای انتخابات ریاست‎جمهوری تایید کند وجود ندارد از این احتمال زیادی وجود دارد که بقایی ازرقابت در انتخابات ریاست‎جمهوری دوربماند.

*حسن نوروزی

نماینده مردم رباط کریم نیز در زمره افرادی است که حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری به نظر بعید می‎رسد چرا که حسن نوروزی تنها در مسند نمایندگی در طی چندسال اخیر فعالیت کرده است و این امر بررسی صلاحیت وی براساس مصداق‎هایی چون رجل سیاسی،مدیر ومدبر بودن و داشتن سابقه مدیریت اجرایی کشور در سطح کلان را با مشکل روبه رو می‎کند.

*مهدی کلهر

مشاور رسانه‎ای رئیس‎جمهور سابق کشورمان که پیش از این سابقه ثبت‎نام در انتخابات ریاست‎جمهوری را دارد به دلیل عدم وجود سوابق کاری در بخش مدیریت کلان کشور و مصداق تعریف رجل سیاسی طبق اصل 115 قانون اساسی شاید شانسی برای حضور در عرصه رقایت انتخابات ریاست‎جمهوری نداشته باشد.

*علیرضا زاکانی

زاکانی نیز از جمله کسانی است که استناد به حضور وی در مسند نمایندگی مجلس شاید دلیل روشن و مشخصی برای تایید صلاحیت وی محسوب نشود از این رو دور از انتظار نیست که وی نیز در زمره افرادی باشد که صلاحیتش در انتخابات پیش رو تایید نمی‎شود. با این همه نامزدی او از جمنا شاید بتواند وی را امسال برخلاف دوره قبل با احراز صلاحیت روبرو کند.

*حسن سبحانی

نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی که سابقه ثبت‎نام در انتخابات مجلسو ریاست‎جمهوری را در کارنامه کاری خود دارد از جمله افرادی است که امکان تایید صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان امری دور از انتظار محسوب می‌شود چرا که شورای نگهباندر روند بررسی صلاحیت‎ نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری طبق 115 قانون اساسی واردعمل شده و ارزیابی جدی را از روند کاری نامزدها انجام می‏دهد که حضور در چند دوره مجلس از دلایل تایید صلاحیت محسوب نمی‌شود.

*موسی الرضا ثروتی

ثروتی که سابقه نمایندگی مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی را دارد از جمله افرادی که تایید صلاحیت وی در انتخابات ریاست‎جمهوری از سوی شورای نگهبان امری دور از انتظار است چرا که در کارنامه کاری خود حضور در بخش مدیریت کلان کشور را ندارد و تنها مدتی را در مسند نمایندگی به ایفای نقش پرداخته است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • حسین
    0

    یعنی هر کس مخالف وضع موجود باشد باید رد صلاحیت شود . صلاحیت اشخاص را مردم باید تایید یا رد کنند. پس کو انتخابات ازاد

  • عبدالله
    0

    شما اگر بی طرف و طرفدار مردم هستید باید این مساله رو به عهده شورای نگهبان بگذارید دوما رد صلاحیت احمدی نژاد به معنی رد صلاحیت میلیون ها ایرانی و کاهش چشمگیر سطح مشارکت و در نهایت به طمع انداختن دشمنان و تضعیف مردم سالاری

  • مهدی دلخواه
    0

    در حال حاضر صلاحیت نامردها را اعلام نکردن ولی اگر شواری نگهبان با دقت پروندها را مطالعه کن می تواند تصمیم خوبی بگیرد انشاالله ان کار کند

  • جوادحنیفه لو
    0

    اگر احمدی نژادرد صلاحیت بشه اولین سوالی ک پیش میاد اینه ک اگر صلاحیت نداشت چرا هشت سال دولت دستش بود احمدی نژاد طرف دارهای خیلی زیادی دارد ب نظر من رد احمدی نژادباید از طرف مردم اتفاق بیفته نه شورای نگهبان چون واقعا ردایشان از سمت شورا برای مردم قابل حضم نیست..ب امیدروزهای خوب برای ایران وایرانی

  • ایرانی
    0

    نمایندگان کهنه کار و با تجربه مجلس به مراتب بیشتر در امور اجرائی و نظارتی کلان کشور تجربه و کارآمدی دارند تا افراد نظامی و قضائی و ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها